حادثه دردناک سرنگونی هواپیمای اوکراینی با پدافند سپاه پاسداران، موجب مرگ ۱۷۶ نفر و زخمی شدن ۸۰ میلیون ایرانی شد. هزینه ماجراجویی جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا بسیاری از نخبگان و عزیزان کشور که با هزار امید و آرزو چشم انتظار دیدار با دوستان و خانواده‌ خود بودند، جان خود را در اندک زمانی از دست بدهند و ملتی را برای مدتی طولانی داغدار پرواز ابدی خود نمایند. غم این حادثه به حدی بزرگ است که نه تنها ملت ایران بلکه سایر ملت‌های دیگر را نیز در خود گرفته است اما هنوز هیچ مسئولی در این خصوص مورد مواخذه قرار نگرفته و سوالات بی‌شماری بدون جواب باقی مانده‌اند.

متاسفانه همچنان دلجویی مناسب از خانواده داغداران این عزا و ملت ایران صورت نگرفته است. علاوه بر این، هزینه ناشی از پرداخت غرامت و این ویرانی را نیز باز مردم ایران باید پرداخت کنند.

طبق گفته‌ معاون بیمه مرکزی ایران خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای اوکراین تا حدود ۱۵۰ میلیون دلار، معادل هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان، برآورد شده است که از این مبلغ، در حدود ۷۰ میلیون دلار خسارتی است که بابت بدنه این هواپیما پرداخت می‌گردد (ایسنا).

علاوه بر هزینه ناشی از پرداخت خسارت توسط بیمه مرکزی ایران، کاهش تورهای ورودی به کشور هزینه‌ گزافی را متوجه کشور خواهد کرد.

پس از سقوط هواپیمای اوکراین، بنا بر اظهارات وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، ایران با کاهش ۷۰ درصدی تورهای ورودی روبه‌رو شده است (دویچه وله).

همچنین کاهش عبور از آسمان کشور هزینه‌ای دیگر را بر کشور تحمیل کرده است. به گفته‌ مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ناامنی فضای ایران در پی مخاصمه بین ایران و آمریکا موجب شده که پرواز‌های عبوری از آسمان ایران کاهش یابد، به طوری که در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، کاهش ۱۴ درصدی درآمد پروازهای عبوری اتفاق افتاده است (تسنیم).

با فرض ادامه روند کاهشی ۱۴ درصدی که البته کاهش پروازهای عبوری امسال بیشتر از این رقم خواهد بود، کاهش درآمد ناشی از پروازهای عبوری در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان خواهد بود. لذا طبق بررسی‌های نگارنده، حداقل هزینه ناشی از ساقط کردن هواپیمای اوکراینی در حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

این در حالی‌ست که در روزهای اخیر سیل استان سیستان و بلوچستان را در نوردیده و ارتباط بیش از ۵۰۰ روستا قطع شده است. مسیرهای ارتباطی قطع شده‌اند و دو هزار نفر از مردم کشورمان در شرایط دشوار بهداشتی و در میان سیلاب‌ها به سر می‌برند.

به گفته‌ مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، این سیلاب خسارتی در حدود ۳۳۲ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری این استان وارد کرده است (باشگاه خبرنگاران جوان).

همچنین نیاز به ارسال آب‌های معدنی، پتو و بسته‌های امدادی در حال حاضر و اسکان مردم خسارت‌دیده از سیل، در آینده وجود دارد. حال اما هزینه‌های امدادی و عمرانی لازم در این خصوص صرف ماجراجویی‌های کشور در منطقه شده است. جبران هزینه‌ها و کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان تنها در حدود ۱۵ درصد از مبلغ ناشی از خسارت ساقط کردن هواپیمای اوکراینی است.

تصور کنید که کشور می‌توانست با این مبلغ به عمران چند روستا و ساخت چند مدرسه برای دانش‌آموزان اقدام ورزد.

هزینه دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی ناشی از ساقط کردن هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ نفر، در مقابل هزینه از دست رفتن سرمایه اجتماعی ناشی از نحوه اطلاع‌رسانی این ماجرا و دلجویی از بازماندگان و ملت ایران، بسیار ناچیز است.

خسارت اصلی در این ماجرا اعتمادی است که مردم ایران نسبت به اداره کشور از دست داده‌اند و امیدهای خود را بیش از پیش بر باد رفته می‌بینند. اندوه ناشی از سقوط این هواپیما تا همیشه همراه مردم ایران خواهد ماند اما غم بزرگ‌تر آن است که مردم آبادانی و ساخت ایران را در دستان جنگ‌طلبان و ویرانگران باید جست‌وجو کنند. چرا باید درآمد کشور را صرف خرید ادوات جنگی و موشک‌هایی کرد که موجب ساقط شدن هواپیما شود و نه صرف آبادانی و ساخت مدارس کشور؟

چرا باید مردم در شرایط سخت اقتصادی به دشواری روزگار سپری کنند و درآمد‌های کشور صرف ماجراجویی‌ها در منطقه شود؟

آیا می‌توان انتظار داشت با خرید اسلحه و موشک وضع اقتصادی کشور بهبود یابد و آینده‌ای روشن برای کشور شکل بگیرد؟

آیا ویرانگران و جنگ‌طلبان می‌توانند آورندگان رونق و آبادی به کشور باشند؟

امید است روزی درآمد‌های کشور صرف آبادانی و ساخت ایران شود نه ویرانی وطن عزیزمان.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)