حضور محترم ریاست قوه ی قضاییه ،جناب مستطاب حجت السلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی 

با سلام 

همانگونه که استحضار دارید بواسطه رشد شتابان تکنولوژی و ارتباطات و شکسته شدن انحصار رسانه ایی هیچ حکومتی قادر نیست مسایل مرتبط با عرصه ی عمومی را از دید جامعه پنهان نگاه دارد. در جهان اینچنین مرزهای سیاسی ـارتباطی دیگر به ضخامت گذشته نیست. 

 

و “حاکمیتی پاسخگو” مطالبه ایی همگانی و سراسری است و طبعا میزان “مشروعیت””حکومتها” را میزان”پاسخگویی” آن ها تعیین می کند. 

 

تحولاتی که در سال های اخیر در منطقه ی ما بوقوع پیوست و سرنگونی برخی حکومت های خودکامه ی عرب را در پی داشت محصول عدم توجه حاکمان این کشورها به تغییرات رخ داده در عرصه ی حکمرانی بود.متاسفانه نگاه منجمد و ایستا به رخداد های دایما نو شونده در عرصه ی اطلاعات و ارتباطات در کنار ناکارامدی دستگاه های مختلف ،به شکاف میان حکومت و مردم افزوده و فسادهای اقتصادی گسترده که به غارت شبیه است تا فساد،اعتماد مردم و نخبگان به نظام را دچار آسیب های غیر قابل انکار کرده است.از سوی دیگر سردرگمی حاکمیت در مواجهه با فضای مجازی و رسانه ایی از ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ایی گرفته تا فیلترینگ گسترده شبکه های اجتماعی که به وفور مورد استفاده قرار می گیرد،قفل قانون شکنی را از بین برده و بدیهی است که باید در درست و بجا بودن قانونی که توسط اکثریت مردم مقدم شمرده نمی شود با دیده ی تردید نگاه کرد. 

 

در دورانی که منابع اطلاع رسانی محدود به مطبوعات و رسانه های مکتوب بود عده ایی گمان می کردند با توقیف فله ایی مطبوعات در مهندسی افکار عمومی کامیاب خواهند شد اما اینک که دنیای جدید ارتباطات، رشته ی امور را از دست آنان خارج کرده است ،دریافتند که برون داد آن سیاست چیزی جز از دست رفتن مرجعیت رسانه های داخلی نبود اما،در کمال شگفتی درس نگرفتن و بجای تمکین به آزادی و حقوق مردم در بهره مندی از گردش آزاد اطلاعات در صدد”تهدید،تحریر شهروندان برآمدن. 

 

در ایام گذشته از حبس که روزگار جوانی را در زندان سپری می کنیم با تعداد قابل توجهی از جوانان گمنامی اشنا شدیم که به دلایل فعالیت در فضای مجازی یا بعضا حضور در تجمعاتی کم دامنه به حبس های طولانی مدت محکوم شده اند و معترضان به قانون حجاب و فعالیت مدنی منجمله اند. 

 

این همه البته جدای از همکاران روزنامه نگار و فعالان صنفی معلمان و کارگران است که ما به زعم خود از حضور نمایندگان این دو قشر شریف که بجای حضور در کلاس درس و واحدهای تولیدی در زندان هستند احساس شرم می کنیم. 

 

از جنابعالی که در ابام مبارزات انتخاباتی دوره ی پیشین ریاست جمهوری و همچنین از آغاز تصدی ریاست قوه ی قضاییه بر مبارزه با فساد و آزادی اصحاب قلم پای فشرده اید انتظار می رود با منتقدان نه با سعه ی صدر برخورد کنید بلکه با روی گشاده به استقبال آنان بروید.حضور مستمرتان بر رسانه ها و سفر به اقصا نقاط کشور با هر نیتی که صورت می گیرد محترم و مبارک است نشان می دهد به قدرت رسانه ها و شبکه های اجتماعی وقوف کامل دارید.بنابراین تصدیق بفرمایید که نمی شود از ازادی نقد و بیان سخن گفت ولی منتقدان را در دادگاه های علنی و بدون هئیت منصفه که باید نماینده ی وجدان عمومی باشد به حبس های طولانی مدت محکوم کرد.آن هم در زمانه ایی که مخاطبان میلیونی شبکه های اجتماعی و رسانه های “خود محور” مقالات و مواضع ما و دیگر همکاران را خوانده اند و علاوه بر انکه صدای خود را در آنها تجلی یافته اند اثری از اشاعه ادب ،افترا و توهین و اقدامات ضد امنیتی ندیده اند.از اینها که بگذریم حق خواهید داد که مدعیان تنها حکومت شیعی در جهان علی القاعده اگر کذاب نباشند نباید منتقدان دست به قلم و نه مسلح خود را به اتهام واهی اقدام علیه امنیت ملی روانه حبس های طولانی مدت کنند. 

 

باید خاطر نشان کنیم در افکار عمومی شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه قضات تحت تاثیر نیروهای خارج از دستگاه قضایی که شاقول عدالت در هر کشوری است اقدام به صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی و منتقدان می کنند. در نتیجه بر ذمه شماتت با تغییر در روند جاری و خانه تکانی در دستگاه های قضایی خط بطلان پر رنگی بر گمان های مشروعیت زدا بر دستگاه قضا بکشید. 

 

جناب آقای رئیسی ،دستور اخیرتان برای بازنگری بر احکام فعالان کارگری و رسانه ای صادر از دادگاه انقلاب موجب دلگرمی است اما تا به فرجام نرسد مصداق سخن شیخ اجل سعدی است که فرمود: دو صد گفته چو نیم کردار نیست…

ناگفته نماند ما معتقدیم مردمی که از نور”سحر”بیدار نمی شوند روی سعادت نخواهند دید و در پیمودن را دشوار ازادی “توانا” “به یاری” نسرین و نرگس و لیلا نخواهد شد سینه ی سنگین ملت وفادار له آرمان های” بلند آگاهی،مبارزه،دموکراسی ” که بدون برابری فرا دسترس است. از داغ جانکاه حوادث اخیر سبک نخواهد شد. 

 

خود سوزی “دختر آبی” که تنها به دنبال “استقلال ” خود بود. به دلیل اپارتاید جنسی و کارد آجین شدن “شیر محمد علی” بخاطر بی کفایتی دو جوان که آرزوی پدر و مادر شدن را با خود به گور بردن پیش چشم ماست و قلم شهادت می دهد که “هنگامه ی سوختن است” و”ندا” اینکه 

 

ألیس صبحً به القریب.. 

 

امضا 

 

۱-حامد ئایینه وند ـ دانش اموخته ی دکترای بین الملل ـ نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه تویسرکان ـ محکوم به پنج سال 

 

۲ـ امیر حسین محمدی فرد ـ سر دبیر و عضو هئیت تحریریه نشریه ( سیاسی،فرهنگی،صنفی) گام ـ دانش آموخته جامعه شناسی ـ محکوم به هفت سال

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com