کتاب تانیا و دختران خیابان انقلاب به قلم بهروز عرب زاده ( بهروز وفا ) در انتشارات دنا ( روتردام هلند ) به چاپ رسید . این کتاب که در قسمت نخست خود  به حکایت زندگی دختری قهرمان از دل تاریخ( جنگ جهانی دوم ) می پردازد حکایتی ست بسیار خواندنی و پر از لحظه هایی که مخاطب فارسی زبان برای اولین بار با آن در شور احساسات خود غرق می شود . در بخش های بعدی کتاب ما با ترجمه ی شعرهایی از ناظم حکمت و نوزت چلیک دو شاعر ترک در خصوص قهرمان داستان مواجه هستیم . و سپس کتاب با بخش هایی از جنبش زنان در اروپا و آمریکا و جنبش زنان در ایران و نگاه اسلام به زن و در نهایت با پرداختن به دختران خیابان انقلاب و عکس های تاریخی و منحصر به فردی که برای اولین بار به مخاطب فارسی زبان از شجاعت و قهرمانی تانیا ارائه می کند به پایان می رسد . در این خصوص در قسمتی از نقدی که خانم آنا رحیمی در مجله ی شهرگان   نوشته چنین می خوانیم  …

این گرامی‌نامه دسترنج کوشش و کاوش جناب «بهروز عرب‌زاده» (وفا) است که به بررسی حال و هنجار زنان در ایران و دفاع از حقوق آنان نگاشته شده است.

کتاب در وهله نخست، زندگی‌نامه‌ای از «زویا» نامیده به «تانیا» دختر چریک روسی را از زادن تا شکنجه و مرگ دژخویانه و ددمنشانه به دست افسران نازی می‌شناساند و سپس با یادآوری ستم‌هایی که بر بانوان ایرانی در بازداشت‌های سال‌های ۸۸ و ۹۶ رفته و مقایسه‌ی آنها با تانیا، ستم‌دیدگی بانوی ایرانی را گوش‌زد می‌کند. آقای عرب‌زاده سنجش‌گری زیبایی میان تانیای روسی و «ویدا موحد» که با گذاشتن روسری خود بر روی تکه چوبی به گونه نمادین حجاب و پوشش زوری را به دار می‌آویزد، به رشته نگارش درآورده و به شیوه پرکشش و چشم‌نوازی فریاد بانوی ایرانی را به حجاب ناخواسته فریاد می‌زند.

در بخش دوم کتاب بازگردان سروده‌ای را از ناظم حکمت، سراینده و نویسنده نام‌آور ترک، در ستایش و ستم‌دیدگی تانیا فرا روی خواننده قرار می‌دهد.

در بخش‌های دیگر ، گفتارها و مقالاتی تند و با زبان انتقادی اما درست و مستند را در دفاع از زنان ایرانی و همچنین تاریخچه‌هایی از چالش‌گری و مبارزات زنان و جنبش‌هایی که در دفاع از حقوق زنان و آزادی آنها در ایران و دیگر کشورهای اروپایی در درازنای تاریخ رخ نموده است به قلم آورده است.

مقالات و سخنان بی‌پروای این نویسنده در دفاع از حقوق زنان ایرانی و تاریخچه مبارزاتی از روزگار قاجار بسیار درخور توجه بوده و غیرت و مهرورزی وی را به نمایش گذاشته است. وفا در تازش و زبان برداشتن به خرافات و افسانه‌های دینی بی‌رحمانه و بی‌پروا سخن رانده است و با بهانه‌های بهینه و استوار حکومت آیینی و تفکرات سنتی و دینی در رابطه با زنان به چالش کشیده و در هم می‌کوبد.

«تانیا و دختران خیابان انقلاب» کتابی است در خور توجه است ……..

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com