اگر شخص فرق بین نقد و آزار کلامی را به‌خوبی تشخیص ندهد ممکن است که در رابطه با دیگران دچار سو تفاهم جدی شود و یا جایی که لازم است با فرد آزارگر برخورد جدی کند از ترس برچسب نقدپذیر نبودن سکوت اختیار کند و خود را در معرض آزار قرار دهد.
معمولاً شناسایی آزار کلامی می‌تواند سخت باشد زیرا فرد آزارگر با بازی زبانی و یا نشان دادن بی‌اطلاعی از تأثیر بدی که کلامش بر قربانی آزار دارد سعی می‌کند تا خود را بی‌گناه نشان دهد به‌خصوص بهانه بسیاری از آزارگران می‌تواند این باشد که تنها قصد نقد کردن داشته‌اند و یا فقط نظرشان را گفته‌اند!
یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین نقد و آزار کلامی در این است که شخصی که نقد می‌کند حتی اگر نقد او منفی باشد همواره در پی بهتر کردن موضوع موردنقد از طریق ارائه راهنمایی‌های کاربردی است. معمولاً به چنین نقدی، “نقد سازنده” گفته می‌شود. برای مثال در یک مجله همکاری به نویسنده یک مقاله می‌گوید: ظاهر این مقاله زیاد خوب نیست شاید بهتر باشد چند عکس مرتبط با موضوع به آن اضافه کنی! چنین نظری یک نقد سازنده است زیرا دربیان عقیده و نظر، فرد گوینده یک راهنمایی مفید هم برای از بین بردن مشکلات احتمالی ارائه می‌دهد.
ذات نقد این‌گونه است که تا زمانیکه نظر منفی یا مخالفی نباشد نقدی هم ایجاد نمی‌شود پس طبیعی است که منتقد همواره در حال گوشزد کردن نقاط ضعف یا مشکلات پروژه باشد اما چیزی که میان آزارگر و منتقد تفاوت ایجاد می‌کند این است که منتقد خوب در پی ارائه نقد سازنده است و همیشه نقد خود را با راهنمایی و بازخورد مثبت همراه می‌کند.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com