اعتمادبه‌نفس یا خودباوری، ویژگی است که در آن شخص به خود، توانایی‌ها و استعدادهایش برای رسیدن به هدف، موفقیت و انجام رساندن کارها باور و اعتماد دارد.
تقویت اعتمادبه‌نفس برای اقلیت‌های جنسی و جنسیتی موضوعی بسیار مهم است. افراد زیادی هستند که روزانه توسط خانواده، دوستان و جامعه به دلیل گرایش جنسی، هویت جنسیتی و یا بیان جنسیتی متفاوتی که دارند مورد تحقیر، سرکوب، آزار فیزیکی/کلامی و طردشدگی واقع می‌شوند و تمام این موارد متأسفانه می‌توانند باعث کاهش اعتمادبه‌نفس در شخص شوند و او را دچار مشکلات سلامت روانی کنند که در پی عدم خودباوری ایجاد می‌شوند. مشکلاتی مانند پناه بردن به مواد مخدر، مصرف بی‌رویه الکل، افسردگی، ناامیدی، احساس بی‌ارزش بودن، آسیب به خود و موارد دیگر.
به همین دلیل است که اقلیت‌های جنسی و جنسیتی باید به‌طورجدی بر روی تقویت اعتمادبه‌نفس خود، کار کنند و مانع از این شوند که تفکرات جاهلانه و متعصبانه‌ای که به دلیل گرایش جنسی و/یا هویت جنسیتی‌شان نصیب آن‌ها می‌شود بر خودباوری‌شان اثر منفی بگذارد.
برای تقویت اعتمادبه‌نفس ابتدا مسئله‌ای که باعث کمبود اعتمادبه‌نفس در شما می‌شود را ریشه‌یابی کنید. برای مثال کمبود اعتمادبه‌نفس می‌تواند ناشی از مورد آزار و قلدری قرار گرفتن، عدم موفقیت در کار/درس، بیماری جسمی، مشکلات سلامت روان، شکست در رابطه عشقی باشد. ریشه‌یابی علت کمبود اعتمادبه‌نفس می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر با آن مقابله کنید.
از «گفتگوی منفی درونی» دوری کنید. باورهای منفی نسبت به خود را کنار بگذارید و به‌جای سرزنش و انتقاد منفی مداوم در ذهنتان، نسبت به خود و توانایی‌هایتان مثبت اندیش باشید. هر فکری که درباره خود می‌کنید حتی اگر آن را به زبان نیاورید بر اعتمادبه‌نفس شما اثر دارد.
با افرادی ارتباط برقرار کنید که شما را دوست دارند به شما احترام می‌گذارند و برای رسیدن به اهدافتان تشویقتان می‌کنند. منظور این نیست که هر دوستی که از شما انتقاد کرد را از خود دور کنید! پذیرای انتقادهای سازنده بودن یکی از رموز موفقیت است و درعین‌حال از افراد سمی که به‌طور مداوم در حال تخریب شخصیت و اعتمادبه‌نفس شما هستند به‌شدت دوری کنید.

📌 در این رابطه بخوانید: افرادی که زندگی شما را مسموم می‌کنند
فیس بوک https://goo.gl/hsUdVt
تلگرام: https://t.me/rainbowhelp/1135

صاحب تصمیم بودن را تمرین کنید. وقتی فرد اعتمادبه‌نفس پایینی دارد یعنی خود را دوست ندارد و تصور می‌کند که دیگران هم او را دوست ندارند درنتیجه برای به دست آوردن دوست داشتن دیگران خود را به‌زحمت می‌اندازد تا کمک یا لطفی را در حق دیگری انجام دهد که در حقیقت تصمیم قلبی او نیست و اگر این لطف و کمک متقابل هم نباشد حتی می‌تواند باعث بدتر شدن حال فرد شود. کار خوب کردن عالی است اما هر چیزی که به‌ افراط و تفریط برسد به شما ضرر می‌رساند درنتیجه برای صاحب تصمیم بودن:
یاد بگیرید نه بگوئید.
حدومرزهایی برای روابط خود تعیین کنید.
کنترل انتخاب‌هایتان را به دست بگیرید.
درنهایت تنها به این نوشتار بسنده نکنید و کتاب‌های روانشناسی نوشته شده در مورد «اعتمادبه‌نفس» را مطالعه کنید.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com