کودکان پایه‌های دوام هر جامعه‌‌ای هستند. آنها بدنه‌ی آینده‌ی هر جامعه را می‌سازند و به همین دلیل تربیت، آموزش و راهنمایی کودکان یکی از مهمترین موضوعات است.

هیچ فردی از ابتدا نژادپرست، همجنس‌گراستیز و ترنسجندرستیز به دنیا نمی‌آید بلکه در مسیر رشد خود توسط آموزش‌های خانواده و جامعه دچار این صفات ناپسند می‌شود. یکی از بهترین راه‌های کاهش همجنس‌گراستیزی و ترنسجندرستیزی و افزایش میزان پذیرش و احترام به تفاوت‌های جنسیتی و جنسی در جامعه، باز نگاه داشتن ذهن کودکان و آموزش به آن‌ها از طریق خواندن کتاب و داستان است.

یک مَثَل چینی است که می‌گوید “کتاب را باز کن تا کتاب ذهن تو را باز کند.”

کتاب یکی از بهترین وسیله‌هایی است که می‌تواند به آدمی درس‌های زیادی بدهد. کتاب می‌تواند در رابطه با مسائل گوناگون، زاویه نگاه جدیدی غیر از آنچه فرد در محیط خانه یا اجتماع یادگرفته، ارائه دهد.

اگر می‌خواهیم آینده‌ای داشته باشیم که افراد جامعه در آن به حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی احترام بگذارند، باید همین الان شروع کنیم و برای کودکانمان داستان‌هایی از خانواده‌ها و اشخاص رنگین کمانی بخوانیم و آنها را با انواع متنوع ساختار خانواده، گرایش جنسی و هویت جنسیتی در جهان آشنا کنیم.

این کار چند مزیت دارد:

کودک یاد می‌گیرد خانواده اَشکال مختلفی دارد و اصل اساسی و مشترک در خانواده عشق بین اعضای آن است و نه گرایش جنسی یا هویت جنسیتی والدین! این به کودک کمک می‌کند تا در دوره نوجوانی و بزرگسالی برای اقلیت‌های جنسی و جنسیتی همچون دیگر افراد، حقوق برابر قائل شود.

اگر کودک خود هویتی داشته باشد که باعث شود با خواندن داستان‌‌های خانواده‌ها‌ و اشخاص سیس‌جندر و/یا دگرجنسگرا احساس تنها بودن کند، وقتی او را با دیگر انواع ساختار خانواده و گرایش جنسی و هویت جنسیتی آشنا می‌کنیم این حس تنها بودن را در او از بین می‌بریم و به کودک آموزش می‌دهیم که نباید به دلیل هویت خود دچار ناراحتی و عذاب وجدان بی‌دلیل شود و این مسئله به بالا رفتن کیفیت سلامت روان کودک بسیار کمک می‌کند.

اگر کتاب‌های داستان با محتوای شخصیت‌های ال‌جی‌بی‌تی در اطراف خود ندارید، می‌توانید مناسب با سن کودک خود داستانی جذاب طرح ریزی کنید و برای او تعریف کنید. مثلاً داستان یک دخترترنس قهرمان که از تاریکی نمی‌ترسد را برایش تعریف کنید تا بهانه‌ای شود برای معرفی هویت ترنسجندر یا داستان یک پسربچه را تعریف کنید که با دو پدر یا دو مادر خود زندگی می‌کند.

در تهیه کتاب برای کودک خود و یا داستان‌سرایی برای او حتماً به سن کودک توجه کنید و اگر نمی‌دانید که کدام محتوا برای کدام سن مناسب است می‌توانید از راهنمایی و مشورت روانشناسان و مشاوران کودک استفاده کنید. همچنین اگر خود صاحب فرزند نیستید اما علاقه دارید برای کودکی از آشنایان، کتاب تهیه کنید حتما پیش از اینکار با والدین کودک موضوع را در میان بگذارید و از آنها اجازه بگیرید.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com