روز ۱۸ ژوئن، سازمان بهداشت جهانی سرانجام نسخه‌ آنلاین ‌ICD یازدهم را منتشر کرد.
https://icd.who.int/
طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامت ((ICD، یک لیست طبقه‌بندی پزشکی است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) ایجاد و منتشر می‌شود.
خبر بسیار خوب برای جامعه‌ی ترنسجندر این است که در این نسخه‌ی به‌روز شده تمام هویت‌های ترنسجندر از بخش مربوط به اختلال‌های سلامت روان خارج شده‌اند؛ به عبارت دیگر، بر اساس این دفترچه راهنمای معتبر، هویت ترنسجندر یک اختلال در حوزه روانی محسوب نمی‌شود.
هویت‌های ترنسجندر در بخش جدیدی به نام “شرایط مرتبط با سلامت جنسی” طبقه‌بندی شده‌اند و به‌جای استفاده از واژه‌هایی مثل آشفتگی جنسیتی یا بی‌قراری جنسیتی، در این راهنما برای اشاره به شرایط افراد ترنسجندر از واژه “ناهمگونی جنسیتی” یا “ناهمخوانی جنسیتی” (Gender Incongruence) استفاده می‌شود.

فعالان امید دارند که با این تغییر افراد ترنسجندر همچنان بتوانند از خدمات بهداشتی لازم بنا بر اختیار خود بهره‌مند شوند و در عین حال راه عقیم‌سازی اجباری و انواع درمان‌های پزشکی اجباری به بهانه‌ی اختلال بودن این هویت کاملاً از نظر علم پزشکی برای افراد و دولت‌های ترنس‌ستیز بسته شود.
این یک نقطه عطف تاریخی برای جامعه جهانی ترنسجندر است که سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش کردند.
با پذیرش هویت ترنسجندر توسط جامعه علمی و پزشکی جهان، شاهد آغاز دورانی جدید خواهیم بود که تنوع هویت‌های جنسیتی جشن گرفته می‌شود و راه بر افراد ترنس‌ستیز و ترنس‌هراس بسته خواهد شد تا با بیمار خطاب کردن افراد ترنس، مانع از رسیدن آن‌ها به حقوق اساسی و قانونی‌شان شوند.
این موفقیت را به تمام دوستان ترنسجندر خود و حامیانشان تبریک می‌گوییم.
راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com