در برخی منابع اینترنتی روز ۶ اردیبهشت را روز دیده شدن زنان همجنس‌گرا دانسته‌اند. از این مناسبت استفاده می‌کنیم و در مورد اهمیت مقابله با کلیشه‌های رایجی که در مورد زنان همجنس‌گرا وجود دارد، صحبت می‌کنیم.

متأسفانه در رابطه با همجنس‌گرایی زنان، کلیشه‌های بسیاری وجود دارد و شاید یکی از رایج‌ترین کلیشه‌های موجود این است که یک زن همجنس‌گرا عموماً ظاهر و رفتاری مردانه دارد (چیزی که عموماً به نام تیپ رفتاری و ظاهری بوچ شناخته می‌شود) و شریک زندگی دارد که برخلاف او بسیار زنانه است ( تیپ رفتاری یا ظاهری فم یا فمه دارد). چنین کلیشه‌ای شاید آن‌قدر در ذهن افراد جامعه ریشه کرده که حتی برخی زنان لزبین هم احساس می‌کنند که اگر در این طبقه‌بندی بوچ/ فم جای نگیرند، هویتشان زیر سؤال می‌رود. این در حالی است که چنین طبقه‌بندی‌هایی از “هنجارانگاریِ دگرجنس‌گرایی” نشأت می‌گیرند، که تلاش می‌کند همه چیز را با اجبار در غالب زندگی دگرجنسگرایانه قرار دهد.

همین تفکر “هنجارانگاریِ دگرجنس‌گرایی” است که باعث می‌شود افراد ناآگاه همیشه در روابط زنان همجنس‌گرا به دنبال “مرد” رابطه باشند! زیرا همجنس‌گرایی را پدیده‌ای طبیعی نمی‌دانند.

متأسفانه چنین کلیشه‌هایی بسیار مضر هستند زیرا در درجه اول زنان همجنس‌گرا را تحت فشار قرار می‌دهند تا در طبقه‌بندی‌هایی جای بگیرند که به آن تعلق ندارند.

بسیار مهم است که برای از بین بردن این کلیشه‌ها، زنان همجنس‌گرا از خود شروع کنند و برای نوع لباس پوشیدن یا نوع رفتارشان، به فراتر از برچسب‌های بوچ و فمه فکر کنند.

اگر ما بتوانیم به جایگاهی برسیم که بوچ و فمه بودن برایمان یک هویت کلیدی نباشد، بلکه برچسبی باشد که بعضی با افتخار آن را حمل می‌کنند و بعضی به آن تعلق خاطر ندارند، در آن هنگام می‌توانیم به‌راحتی بسیاری از کلیشه‌های دیگری که ریشه در تفکر بوچ/فمه دارد را هم از بین ببریم.

کلیشه‌هایی مانند اینکه بوچ بودن مایه افتخار و فمه بودن نشانه ضعف است یا کسی که بوچ است نمی‌تواند در سکس گیرنده لذت جنسی باشد و فقط وظیفه‌اش سرویس جنسی دادن به شریک خود می‌باشد! یا دو فرد بوچ یا فمه نباید باهم در رابطه باشند.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com