شبکه اجتماعی فیس‌بوک که به عنوان یکی از بزرگترین راههای ارتباطی مردم سراسر جهان به شمار می رود حالا با یک چالش عجیب روبرو شده است؛ نقض قانون حریم خصوصی کاربران!

در این گزارش به ابعاد مختلف این رسوایی بی‌سابقه خواهیم پرداخت؛

 

علنی شدن خیانت فیسبوک به کاربران

این رسوایی بزرگ زمانی افشا شد که نیویورک تایمز و گاردین در گزارشی از دسترسی یک شرکت آنالیز اطلاعات به نام کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات بیش از ۷۸ میلیون کاربر فیس‌بوک آن هم بدون اجازه و به‌صورت غیرقانونی خبر دادند. طبق آنچه در این گزارش آمده اکثریت کاربرانی که اطلاعاتشان به سرقت رفته، آمریکایی هستند.

گفته می‌شود دسترسی این شرکت که در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ کار می‌کرد باعث انجام تبلیغات هدفمند و یا گاهی ترویج اخبار جعلی برای کاربران خاص بوده است. از همین روی واضح است که نقش فیس‌بوک در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و پیروزی ترامپ بیش از چیزی است که تصور می‌شد.

با این حال این رسوایی بزرگ پیامدهای ناخوشایندی برای فیسبوک داشته و همه‌جا صحبت از حذف اکانت فیس‌بوک و سرزنش این شبکه اجتماعی برای ناتوانی آن در حفظ اطلاعات کاربرانش است. شاید از مهمترین مواردی که می تواند در این خصوص مورد اشاره قرار بگیرد، اقدام “ایلان ماسک”، موسس و مالک فعلی دو کمپانی بزرگ “تسلا” و “اسپیس ایکس” است که در روزهای اخیر اقدام به حذف ۲ صفحه اصلی شرکت “تسلا” و “اسپیس ایکس” در شبکه اجتماعی فیسبوک کرده، این درحالیست که هریک از صفحات مذکور دارای بیش از ۲.۶ میلیون فالوور بوده‌اند. هرچند ایلان ماسک برای اینکه اعتراض خود را بیشتر نشان دهد، صفحه “SolarCity” را هم در فیسبوک حذف کرده است.

حجم اعتراضات و هجمه ها علیه فیسبوک به همینجا ختم نمی شود چرا که مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از مارک زاکربرگ درخواست شهادت در کنگره دارند. ضمن اینکه پلیس فدرال آمریکا تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کرده است. کاهش شدید ارزش سهام فیسبوک و ترندشدن هشتگ deletefacebook# در شبکه های اجتماعی را نیز نباید نادیده گرفت!

 

استفاده ابزاری از کاربران

نکته اصلی این است که کاربران بدون اینکه بخواهند بازیچه یک برنامه از قبل طراحی شده قرار گرفته‌اند و همین موضوع عصبانیت شدید تعداد زیادی از آنها را در پی داشته باعث شده اعتماد کاربران به فیس‌بوک را بیش از پیش از بین ببرد.

ماجرا تا جایی پیش رفته که برخی از مدیران سابق فیس‌بوک از همکاری برای ساخت این شبکه اجتماعی ابراز پشیمانی کرده‌اند و یکی از بنیان‌گذاران واتس‌اپ که پس از فروش این پیام‌رسان به فیس‌بوک میلیون‌ها دلار به جیب زده بود هم از کاربران خواست تا فیس‌بوک خود را حذف کنند.

 

زنگ خطر برای اپوزیسیون

احضاریه بسیاری از سناتورهای آمریکایی برای مارک زاکربرگ نشان دهنده عمق فاجعه است چرا که طبق گزارش های گاردین و نیویورک تایمز، محور سوء استفاده شرکت کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات کاربران در کشور آمریکا و حوزه سیاست بوده و از اینرو بعید نیست اطلاعات شخصی بسیاری از ایرانیان مقیم آمریکا و به ویژه اپوزیسیون‌ها که فعالیت سیاسی دارند مورد دستبرد و سوءاستفاده قرار گرفته باشد.

این خطر زمانی جدی‌تر می شود که متوجه می شویم «کمبریج آنالیتیکا» یک شرکت انگلیسی است و با توجه به روابط پنهان و مرموز دولت بریتانیا و ایران، احتمال ارائه اطلاعات فعالان سیاسی ایرانی مقیم آمریکا به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی وجود دارد. خطری که بسیار جدی است و نباید آن را نادیده گرفت

 

برای پیشگیری چه باید کرد

در پایان باید خاطر نشان کرد که تلاش های همیشگی و بعضا نافرجام جمهوری اسلامی با هدف اخلال در فعالیت های آزادی خواهی و انقلاب محور اپوزیسیون‌ها بر کسی پوشیده نیست و از آنجا که چندین مرتبه برخی اقدامات مشکوک بین دولت‌های انگلیس و ایران نیز شکل گرفته است باید بیش از پیش مخاطرات احتمالی ناشی از این اقدام ناشایست فیسبوک را جدی گرفت، چرا که دیوار اعتماد بین فیسبوک و کاربرانش کاملا شکسته شده و به همین دلیل به تمام فعالان سیاسی مقیم آمریکا که در فیسبوک فعالیت بیشتری دارند پیشنهاد می‌شود که هرچه زودتر ضمن حذف اکانت خود در فیسبوک، به دنبال پیدا کردن آلترناتیوی همچون نرم افزار تم تم (Tam Tam) برای ارتباط بیشتر با مخاطبین خود باشند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com