۱۱ فروردین (۳۱ مارس) روز جهانی دیده شدن افراد ترنسجندر است. در این روز افراد ترنسجندر و حامیان آن‌ها تلاش می‌کنند تا بیش‌ازپیش در رابطه با انواع تبعیض‌های اجتماعی، قانونی و جنسیتی که افراد ترنسجندر با آن‌ها مواجه هستند؛ آگاهی‌رسانی کنند. همچنین این روز، روزی است که در آن دست‌آوردهای مختلف برای کاهش تبعیض در جوامع گوناگون جشن گرفته می‌شود.

اما چرا این روز بسیار مهم است و نه‌تنها در این روز خاص بلکه هرروز سال باید علیه ترنسجندر ستیزی و ترنسجندر هراسی مبارزه کرد؟

کودکان و نوجوانان ترنسجندر درجه بالایی از آزار و خشونت را در محیط مدرسه تجربه می‌کنند. نظرسنجی ملی “تبعیض علیه افراد ترنسجندر” در سال ۲۰۱۱ که توسط سازمان The National Center for Transgender Equality  انجام شد، نشان داد که ۷۸ درصد نوجوانان ترنسجندر در مدرسه مورد آزار قرارگرفته‌اند. ۳۵ درصد مورد خشونت فیزیکی قرارگرفته‌اند و متأسفانه ۳۱ درصد آزارها و خشونت‌ها از جانب معلمان و کارمندان کادر آموزشی مدارس بوده است. (لینک گزارش: https://goo.gl/Ddj1zG )

این نظرسنجی در کشور آمریکا انجام‌شده یعنی کشوری که سازمان‌های فعال حقوق ترنسجندرها آزادانه برای آگاهی‌رسانی جامعه فعالیت می‌کنند!

می‌توان تصور کرد که وضعیت برای کودکان و نوجوانان ایرانی ترنسجندر که در مدارس تک جنسیتی با چهارچوب‌های سخت‌گیرانه‌ی مذهبی درس می‌خوانند و معلم‌هایی دارند که هیچ آموزشی در مورد انواع گرایش جنسی و هویت جنسیتی ندیده‌اند، چقدر اسفناک تر است.

در این میان نباید وجود قوانین ضد حقوق بشری مانند حجاب اجباری، جرم انگاری روابط همجنس‌خواهانه و به رسمیت نشناختن هویت‌های خارج از دوگانه‌ی جنسیت را نیز از یاد برد.

تنها گروه از میان چتر بزرگ هویت‌های ترنسجندر که در ایران از حمایت قانونی برخوردار هستند افراد ترنس‌سکشوال هستند که متأسفانه وضعیت برای آن‌ها هم بهتر نیست.

نبود پزشکان متخصص برای انجام جراحی‌های سنگین و تخصصی تطبیق جنس، نبود حمایت قانونی از بیماران ترنس‌سکشوال که در صورت خطای پزشک بتوانند از او شکایت کنند، نبود حمایت قانونی کافی از این افراد در برابر تبعیض و خشونت در محیط خانه، کار، مدرسه و جامعه چه قبل و چه بعد از عمل تطبیق جنس از مشکلات عمده این افراد هستند.

باوجوداینکه هویت ترنس‌سکشوال در قوانین کشور به رسمیت شناخته می‌شود بااین‌حال هیچ مواد آموزشی برای آگاهی‌رسانی جامعه و افزایش پذیرش جامعه از سوی نهادهای قانونی تولید نشده است. هیچ لایحه‌ای برای بهبود وضعیت کار و جلوگیری از تبعیض علیه افراد بر اساس هویت جنسیتی آن‌ها تاکنون تصویب نشده است.

برای همین است که آگاهی بخشی در مورد هویت ترنسجندر بسیار مهم است. وظیفه‌ی ماست تا با تلاش‌های خود و اطلاع‌رسانی، قوانین حاکم را به نفع بهبود وضعیت افراد ترنسجندر و دیگر اعضای جامعه LGBTQIA تغییر دهیم.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com