آیا شما در روابط خودتان فرد بسیار حساسی هستید؟ یا کسی را می‌شناسید که در روابط شخصی یا کاری خود بسیار حساس است؟ حساسیت زیاد می‌تواند به عنوان پاسخ‌های فیزیکی، ذهنی و احساسی حاد به محرک‌های خارجی (اجتماعی، محیطی) یا داخلی (درونی) تعریف شود.
اگرچه ویژگی‌های مثبت زیادی برای حساسیت در روابط مانند توانایی بیشتر برای گوش دادن، همدلی بیشتر، نگرش دقیق‌تر، درک بهتر از خواسته‌ها و نیازهای دیگران وجود دارد اما در این نوشتار، ما بر روی جنبه‌هایی از حساسیت زیاد تمرکز می‌کنیم که می‌توانند بر سلامت، شادی و رفاه فرد تأثیر منفی بگذارند.
در ادامه پانزده نشانه‌ی حساسیت زیاد در روابط اجتماعی بیان شده‌اند.

افراد با حساسیت زیاد در روابط اجتماعی:
۱. اغلب درباره آنچه دیگران فکر می‌کنند، نگران هستند یا فکر و خیال می‌کنند.

۲. تمایل دارند تا مسائل را شخصی ببینند.

۳. از طرد شدن یا عدم پذیرش، وحشت دارند؛ حتی در موقعیت‌های جزئی.

۴. اغلب در هنگام تعامل با دیگران انتظارات منفی دارند. مثل: آن‌ها از من خوششان نمی‌آید.

۵. اغلب در هنگام تعامل با دیگران احساسات منفی را تجربه می‌کنند مثل: استرس و اضطراب.

۶. وقتی دچار ناراحتی نسبتاٌ کوچکی با اطرافیان خود می‌شوند، برایشان دشوار است که مسئله را رها کنند و از آن عبور کنند.

۷. به راحتی احساس آزار دیدن و ناامیدی می‌کنند.

۸. اغلب خود را با دیگران مقایسه می‌کنند_از نظر فیزیکی، رابطه‌ای، اجتماعی، کاری، مالی، یا سایر زمینه‌ها_ در نتیجه‌ احساسات ناخوشنودی را از این “مقایسه‌ی اجتماعی منفی” تجربه می‌کنند.

۹. اغلب احساسات منفی را پنهان می‌کنند، معتقدند که این احساسات بیش از حد برای به اشتراک گذاشتن قوی، آشفته، شرم‌آور و یا آسیب‌زا هستند به همین خاطر بسیاری از احساسات منفی را در درون خود نگهداری می‌کنند.

۱۰. به طور متداول، احساسات منفی را با دیگران در میان می‌گذارند، زیرا در زندگیشان احساسات و تنش‌‌ها و حوادث زیادی وجود دارد.

۱۱. برایشان پذیرش هرگونه بازخورد انتقادی حتی اگر سازنده و منطقی باشد بسیار دشوار است.

۱۲. اغلب احساس می‌کنند که مردم آنها را قضاوت می‌کنند، حتی زمانی‌که شواهدی قوی برای این حس وجود ندارد.

۱۳. اغلب به تحریک‌های واقعی یا درک شده‌ی ناچیز، واکنش زیاده از حد نشان می‌دهند.

۱۴. اغلب در موقعیت‌های گروهی احساس ناخوشایندی دارند و ناراحت هستند/نمی‌توانند خودشان باشند.

۱۵. در موقعیت‌های عاشقانه و صمیمی احساس خجالت و شرم می‌کنند. بیش از حد نگران تایید شریک خود هستند و به طور غیرمنطقی از قضاوت شدن یا طرد شدن توسط شریک خود وحشت دارند.

درحالی‌که بسیاری از افراد ممکن است برخی از این علائم را گهگاه تجربه کنند، یک فرد بسیار حساس احتمالاً آن‌ها را اغلب و به صورت خیلی عمیق تجربه می‌کند. بعضی افراد ممکن است به یک یا دو محرک بسیار حساس باشند، درحالی‌که دیگران ممکن است به شدت تحت تأثیر موارد بیشتری از این لیست قرار بگیرند.
برای بسیاری از افراد بسیار حساس، کلید مدیریت این حساسیت زیاد این است که روش‌هایی برای بهبود ایمنی در برابر حساسیت‌ها یا عواطف بیجا را بکار بگیرند تا به آرامش بیشتر و کم کردن تحریک بیش از حد احساساتشان برسند. برای کسانی که با افراد بسیار حساس زندگی یا کار می‌کنند، مهارت‌های ارتباطی مؤثر، یک مسئله اساسی برای ایجاد روابط مثبت و سازنده است.

برگرفته از https://goo.gl/WmmvmT
راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com