قتل مهسا امینی وبررسی احتمال گسترش همگانی اعتراضات در ایران

درپاسخ به این پرسش در گفتگویی که در ایران اینترناسیونال درباره امکان عمومی شدن اعتراضات درپی قتل مهسا داشتم گفتم:

“آیا همانند آنچه در آمریکا پس از قتل جورج فلوید رخ داد ممکن است در ایران جنبش جان زن ایرانی مهم است در پس قتل ژینا/مهسا امینی شکل بگیرد؟ در امریکا وقتی جنبش جان سیاهان مهم است به راه افتاد فقط سیاهان نبودند که مشارکت کردند، سفیدان هم که شاید طعم ستم نژادی را نچشیده‌اند اعتراض کردند. پس مهم است که درباره خشونت علیه زنان در ایران، مردان سکوت نکنند، فکر نکنند این امر صرفا مساله‌ی زنان است. هر مرد ایرانی باید احساس شرم کند که در جامعه‌ای زندگی می‌کند که حکومت آن به نام مردان، زن ستیزی را فراگیر می کند”. روشن است این اشارات به معنای اینهمانی این دو رخداد نبود. گفتم: .

“باید یک جنبش گسترده در داخل و خارج کشور علیه حکومت اسلامی در دفاع از حقوق زنان به راه بیفتد و نه فقط زنان باید پیشقدم باشند، بلکه مردان به عنوان بخشی از وجدان انسانی در اعتراض به این خشونت دست در دست زنان فعالانه به هر شکلی که می‌توانند حضور پیدا کنند”.

گفتگوی ایران اینترناسیونال با مهرداد درویش پور و نعمیه دوستدار درباره پیامدهای قتل مهسا امینی

در گفتگوی خود اما فرصت نکردم به تفاوت های این دو حادثه و دو ساختار بپردازم. به رغم دشواری شرایط در ایران و تفاوت های بسیاری در این دو نمونه  (و حتی ماجرای خودسوزی یک جوان در تونس که به انقلاب تونس منجر شد)، پاسخ به این پرسش که آیا این حادثه می تواند به اعتراضی سراسری منجر شود را آینده نشان خواهد داد.  فعلا به نقد احزاب کردی اعلام اعتصاب عمومی در استان کردستان کرده اند. با این همه زهرا باقری شاد در گفتگو با ایران اینترناسیونال و رادیو فردا با دقت چالش های پیش روی تبدیل این جنایت به اعتراض عمومی را برشمرده که در زیر آمده است.

گفتگوی رادیو فردا با  زهرا باقری شاد: زن ستیزی برای جمهوری اسلامی ارزش است

https://www.radiofarda.com/a/32037862.html

گفتگوی ایران اینترناسیونال با زهرا باقری شاد: واکنش فعالان مدنی به درگذشت مهسا امینی و خشونت پلیس در جمهوری اسلامی

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)