وسواس دزدی، جنون دزدی یا Kleptomania یکی دیگر از انواع اختلال کنترل تکانه مجسوب می‌شود که شامل یک تمایل غیرقابل مقاومت برای دزدیدن وسایل کم ارزش است. افراد مبتلا به این اختلال به دنبال دزدیدن اشیا نه چندان ارزشمند مانند خودکار، گیرهٔ کاغذ، چسب و نظایر این هستند. درواقع در این نوع جنون، عمل دزدی مهم است نه شی دزدیده شده.
به طور معمول فرد مبتلا توانایی مالی خرید وسایل دزدیده شده را دارد. اشیا دزدیده شده اغلب دور انداخته می‌شوند و یا به طور پنهانی بازگردانده می‌شوند و یا در خفا نگهدای می‌شوند.
افراد مبتلا به جنون دزدی ممکن است دچار اختلالات دیگری نظیر همایندی مرضی (حضور یک یا چند اختلال یا بیماری علاوه بر بیماری یا اختلال اولیه)، اختلال شخصیت اسکیزوئید و اختلال شخصیت مرزی نیز باشند. جنون دزدی می‌تواند بعد از جراحی تومور مغزی یا مسمومیت به کربن مونوکسید هم به وجود بیاید.
اختلال جنون دزدی به طورمعمول در اواخر جوانی و یا اوایل بزرگسالی آغاز می‌شود. افراد دچار جنون دزدی از آسیب‌های جدی در کارکردهای اجتماعی و شغلی رنج می‌برند.
علاوه بر پیامدهای روانی هیجانی جنون دزدی، بسیاری از بیماران به علت همین دست رفتارهایشان، دچار مشکلات قانونی نیز می‌شوند.
مطالعات نشان داده‌اند که ۶۴% تا ۸۷% از بیماران دچار جنون دزدی تاریخچه‌ای از دستگیری را داشته‌اند. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که تعداد دفعات دستگیری در بیمارانی که دستگیر شدن را گزارش می‌کنند، بطورمیانگین در هر کدام سه مورد بود. اگرچه اکثر دزدی‌ها منجر به زندان رفتن نمی‌شوند، شواهد اولیه نشان داد که ۱۵% تا ۲۳% از بیماران دچار جنون دزدی، به خاطر دزدی از مغازه دوران زندان را گذرانده‌اند.
افراد دچار جنون دزدی از آسیب جدی در توانایی‌های شغلی و اجتماعی رنج می‌برند. جنون دزدی ممکن است به درمان‌شناختی رفتاری و دارو درمانی‌های مختلف واکنش نشان دهد.
به علت نادر بودن این اختلال، گزارش‌های درمانی به موارد انفرادی یا گروه‌های کوچکی از موارد محدود می‌شود. اصولاً روان‌درمانی بینش‌گرا و روانکاوی، بسته به انگیزه‌ی بیمار می‌تواند موفقیت آمیز باشد و در مواردی که بیمار انگیزه‌ی قوی برای تغییر رفتار دارد، روان درمانی بینش‌گرا کمک کننده بوده است.
مداخلات رفتاری از جمله حساسیت‌زدایی تدریجی، شرطی‌سازی اجتنابی و ترکیبی از شرطی‌سازی اجتنابی و تغییر وابستگی‌های اجتماعی می‌تواند در بهبود اختلال تاثیرگذار باشد.
در دارو درمانی اختلال جنون دزدی موفقیت‌هایی دیده شده است. استفاده از مهارکنندگان بازجذب اختصاصی سروتونین در درمان اختلال جنون دزدی مفید است.
علیرغم اینکه اختلال جنون دزدی تاریخچه طولانی دارد، درک نسبتاً کمی در زمینه‌ی ویژگی‌های کلی، سبب‌شناسی اختلال جنون دزدی و پیامد‌های رنج‌آور بعد از آن وجود دارد. در حالیکه افراد دچار جنون دزدی یک ناتوانی در مقاومت، برابر میلشان به دزدیدن جنس را گزارش می‌کنند. سبب شناسی این رفتارغیرقابل کنترل، چندان واضح نیست.
آنچه که واضح است نیاز ضروری و جدی افراد مبتلا، برای مراجعه به روانشناس و روان‌پزشک جهت شروع درمان است و اینکه اطرافیان این افراد نباید آن‌ها را مورد توهین و تحقیر قرار دهند بلکه باید با پشتیبانی و حمایت، فرد بیمار را ترغیب به شروع درمان کنند.
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com