“اختلال خلقی فصلی” برای نوع خاصی از افسردگی به کار می‌رود که در اثر کاهش نور آفتاب به هنگام نزدیک شدن فصل پاییز و زمستان و کوتاه شدن طول روز بروز می‌کند.

✅ علت بروز
علت دقیق این اختلال کاملا مشخص نیست اما یک فرضیه این است که با کاهش نور خورشید، ساعت بیولوژیکی بدن که خلق‌وخو، خواب و هورمون‌ها را تنظیم می‌کند، در زمستان به نوعی عقب می‌ماند و کندتر می‌گذرد.
کوتاه شدن روز و کاهش اشعه خورشید و به دنبال آن کاهش تولید ملاتونین در ایجاد این نوع افسردگی نقش دارد و زمینه بروز افسردگی فصلی را خصوصاً در افرادی که آسیب پذیری بیولوژیک بیشتری دارند، ایجاد می کند. امکان ابتلا به افسردگی فصلی در تمام سنین وجود دارد.

✅ علائم
احساس غم و اندوه، تمایل به گریه، احساس پوچی، عدم تصمیم گیری صحیح، کسالت و یکنواختی، کاهش انرژی و خود ملامت گری و عدم قضاوت صحیح از جمله مهمترین علائم این بیماری است و گاهی در درجات شدیدتر فرد تصمیم به خودکشی می‌گیرد. تغییر در الگوهای خواب و تغذیه (نیاز شدید به خواب یا بی‌خوابی، میل به شیرینی، افزایش یا کاهش غیرعادی اشتها) از دیگر علائم افسردگی پاییزی است. سطح عملکرد اجتماعی افراد مبتلا کاهش می‌یابد و در روابط روزمره خود دچار مشکل می‌شوند.

✅ درمان
شناخت و درمان به موقع افسردگی فصلی می‌تواند فرد را سریعتر به زندگی عادی برگرداند. افرادی که افسردگی فصلی آن‌ها خفیف است، می‌توانند با استفاده از قرار گرفتن در معرض نورآفتاب (حتی در روزهای ابری) و پرداختن به کارهای لذت بخش و ورزش کردن علائم بیماری خود را کنترل کنند. اشخاصی که در مرحله متوسط و شدید هستند و دائما به خودکشی فکر می‌کنند باید تحت درمان دارویی قرار گیرند. فراموش نکنید که اگر به درمان افسردگی بی‌توجهی شود، زندگی فردی و اجتماعی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
افراد افسرده نمی‌توانند از استعدادها و حداکثر توان خود استفاده کنند و روابط شغلی و عاطفی آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد به گونه‌ای که بسیار زودرنج و عصبی می‌شوند. اگر گمان می‌کنید علائم افسردگی فصلی را دارید، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید تا تحت آزمایش و ارزیابی‌های لازم قرار بگیرید. پزشک شما باید مطمئن شود که این علائم علت دیگری مانند نوع دیگری از افسردگی یا بیماری عمده بالینی را ندارند.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com