تحقیقات نشان می‌دهد که بغل کردن/شدن باعث می‌شود تا مغز، اندورفین (مسکن طبیعی بدن) آزاد کند که سبب درمان بهتر کل بدن می‌شود. علاوه براین “آغوش” خود نوعی درمان است که باعث ایجاد حال عمومی خوب، کاهش فشار خون و حتی کاهش دردهای قاعدگی در زنان می‌شود. بغل کردن/شدن همچنین می‌تواند به کاهش سردرد، استرس، اضطراب و یا افسردگی کمک کند. درواقع در آغوش کشیده شدن، اعصاب را آرام می‌کند و به فرد یادآوری می‌کند که تنها نیست و این باعث آرامش و رفاه او و غلبه بر ترس می‌شود.

بغل کردن فرد دیگری، باعث تولید اوکسی‌توسین می‌شود که به هورمون صمیمیت نیز معروف است و بدون در نظر گرفتن سن افراد باعث افزایش کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود. بغل کردن و بغل شدن آنچنان فواید زیادی دارد که برای درمان افسردگی و دیگر اختلال‌های روانی از “آغوش درمانی” استفاده می‌شود.
کتلین کیتینگ نویسنده کتاب “آغوش درمانی” در کتاب خود می‌گوید: “تماس فیزیکی نه تنها لذت بخش است، بلکه برای سلامتی روحی، عاطفی و فیزیکی ما نیز ضروری است و لذت و سلامت فرد در جامعه را افزایش می‌دهد. آغوش یک روش بسیار خاص لمس کردن است، که سبب می‌شود تا شما خود را بهتر بپذیرید و حس کنید توسط دیگران بیشتر پذیرفته می‌شوید.”

پس به طور کلی این موارد از فواید بغل درمانی هستند:
بغل شدن به ما احساس مورد حفاظت واقع شدن و احساس امنیت می‌‌دهد.
بغل شدن سبب افزایش اعتماد بنفس در افراد می‌شود در نتیجه آن‌ها در رویارویی با چالش‌های زندگی خود ترس و استرس کمتری از خود نشان می‌دهند.
بغل شدن باعث بروز احساسات مثبت در افراد می‌شود.
بغل شدن از طریق ترشح دوپامین، سروتونین و اوکسی توسین باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود.

با توجه به فواید فیزیکی و عاطفی بغل کردن و شدن، بهتر است زمان بیشتری را به بغل کردن اعضای خانواده، دوستان، شریک زندگی خود و یا حتی حیوان خانگی‌تان بپردازید. هر آغوش به طور متوسط ده ثانیه زمان می‌برد اما اثرات مثبت آن بر بهبود کیفیت زندگی فرد شگفت‌آورهستند. دیگران را با عشق و مهربانی در آغوش بکشید و اجازه دهید شما را در آغوش بگیرند. در همین راستا شاید بد نباشد از جنبش آغوش رایگان نیز یاد کنیم که جنبشی است که در آن افراد با گرفتن تابلویی تحت عنوان “آغوش رایگان” دیگران را دعوت می‌کنند که آن‌ها را درآغوش بگیرند. این حرکت در سال ۲۰۰۴ میلادی شروع شد و نمادی از خیرخواهی و محبت نسبت به دیگران است.

مرکز مشاوره رنگین کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com