متوجه شده‌اید که همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و یا ترنسجندر هستید. آیا باید بلافاصله این مسئله را با والدین، دوستان و دیگر اعضای خانواده در میان بگذارید؟
برون‌آیی فرایندی است که اگر به درستی انجام شود برای سلامت روحی فرد بسیار مفید است و اما اگر درست پیش نرود، کاملا برعکس بسیار زیان‌بار خواهد بود.
💫 برون‌آیی می‌تواند رهایی بخش باشد.
رازی که مدت‌ها در اعماق قلب خود حفظ کرده بودید سرانجام آشکار می‌شود. اغلب افراد که برون‌آیی موفق داشته‌اند آن را یکی از رهایی‌بخش ترین کارهایی دانسته‌اند که انجام داده‌اند. برون‌آیی باعث شده تا این افراد حس کنند بار سنگینی از دوششان برداشته شده است.
اما برون‌آیی با ریسک‌هایی هم همراه است…
اگر درحالی برای والدین خود برون‌آیی می‌کنید که هنوز از نظر مالی وابسته‌ی آن‌ها هستید و در خانه‌ی آن‌ها زندگی می‌کنید، برون‌آیی می‌تواند باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای شما شود. برای مثال آن‌ها مانع دیدار شما با معشوق‌تان شوند و یا تلاش کنند تا شما را تغییر دهند. حتی برون‌آیی در محیط تحصیلی هم ممکن است پیامدهای منفی داشته باشد برای مثال در ایران افراد همجنس‌گرای زیادی بوده‌اند که به دلیل آشکار شدن گرایش جنسی‌شان از مدرسه و دانشگاه اخراج یا مورد تبعیض واقع شده‌اند. برون‌آیی در محیط کار نیز ریسک‌ها و محدودیت‌های خودش را دارد به خصوص در کشور ایران که قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای ارتباط جنسی با همجنس حاکم است و گروه‌های مختلف ترنسجندر نیز به رسمیت شناخته نمی‌شوند.
با وجود تمام نکات منفی که ممکن است رخ دهد هنوز بسیاری افراد برون‌آیی را اگر درست انجام شود یک حرکت مثبت می‌دانند. اما لازم است قبل از اقدام به برون‌آیی بعضی نکات را در نظر بگیرید.

📌 مطمئن شوید که آمادگی برون‌آیی را دارید.
قبل از اینکه به کسی درمورد گرایش جنسی یا هویت جنسیتی خود بگوئید کاملا اطمینان حاصل کنید که با هویت خود راحت هستید. اگر هنوز در حال تجربه و تحقیق هستید و خود چندان از گرایش و هویت خود اطمینان ندارید، اشکالی ندارد که در این‌باره با یک مشاور آگاه صحبت کنید اما وقتی حتی خودتان کاملا اطمینان ندارید که همجنسگرا، دوجنسگرا و یا ترنسجندر هستید خیلی سخت‌تر خواهد بود تا دوست صمیمی یا والدین خود را قانع کنید که هویت شما را قبول کنند.

📌 تصمیم بگیرید برای چه کسی برون‌آیی خواهید کرد.
بهترین فرد برای برون‌آیی کسی است که فکر می‌کنید از شما حمایت خواهد کرد و اگر نمی‌خواهید برای دیگران برون‌آیی کنید راز شما را حفظ می‌کند. بهتر است با یک دوست خوب و صمیمی شروع کنید کسی که او را می‌شناسید و می‌دانید که مشکلی با اقلیت‌های جنسی ندارد.

📌 پیامد‌های برون‌آیی را درک کنید.
اگرچه امروزه صحبت از حقوق اقلیت‌های جنسی در فضاهای مجازی فارسی زبان بیش از پیش است و افراد همواره در حال افزایش اطلاعات و آگاهی خود هستند. اما هنوز افراد بسیاری هستند که ذهنی بسته دارند و به بیماری همجنس‌گراستیزی، دوجنس‌گراستیزی و ترنسجندرستیزی مبتلا هستند. اگر شما به فردی اشتباه اعتماد کنید و در مورد گرایش جنسی یا هویت جنسیتی خود به او بگوئید، او ممکن است راز شما را فاش کند و به همه بگوید درنتیجه تمام نزدیکان و اطرافیان، محل تحصیل یا محل کار شما از این مسئله آگاه شوند. آیا برای وقوع چنین مسئله‌ای آمادگی دارید؟
ممکن است برون‌آیی برای دوست نزدیکتان خوب و راحت باشد اما برون‌آیی برای والدین متفاوت است اگر از نظر مالی به والدین خود وابسته‌اید و یا هنوز کودک و نوجوان محسوب می‌شوید و تحت قیومیت والدین خود قرار دارید، آنها کنترل زیادی روی زندگی شما دارند.

📌 آگاهی خود از اقلیت جنسی بودن را افزایش دهید.
درک کنید که همجنس‌گرایی، دوجنسگرایی یا ترنسجندر بودن، به چه معناست؟ مطالعه کنید و خود را برای پرسش‌های احتمالی اطرافیان آماده کنید. پرسش‌هایی مثل:
چه باعث شد این‌گونه بشوی؟
چطور می‌دونی که لزبین/گی/ترنسجندر هستی؟
همجنس‌گرا/ ترنسجندر بودن یک انتخاب است؟

📌 کمک دریافت کنید.
مهم نیست به چه کسی برون‌آیی خواهید کرد. مطمئن شوید که در صورت بد پیش رفتن اوضاع حداقل یک نفر وجود دارد که می‌تواند از شما حمایت ‌کند.

✅ برای مطالعه ی دیگر مقالات ما در رابطه با مبحث برون‌آیی هشتگ #برون_آیی یا #آشکارسازی را در کانال تلگرام ما جستجو کنید.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com