اختلال شخصیتی خودشیفتگی ( Narcissistic personality disorder) نوعی اختلال است که در آن فرد خود را بزرگ و مهم می‌پندارد و به گونه‌ای غلوآمیز احساس توانایی و لیاقت می‌کند.
نارسیسیسم از ریشه لغت یونانی‌شدهٔ نارسیس (نرگس، اسطوره نارسیسیوس) گرفته شده‌است. نارسیس یا نرگس، مرد جوان خوب چهره‌ای بود که از عشق “اخو” دوری کرد و برای همین محکوم به عشق ورزیدن به تصویر چهره خود در یک استخر آب گردید. نام گل نرگس برگرفته از این افسانه ‌است. نارسیس وقتی به عشق خود (چهره انعکاس یافته خود) نمی‌رسد، آنقدر غمگین بر لب چشمه می‌نشیند تا تبدیل به گل می‌شود.
فروید عقیده داشت که بسیاری از خصیصه‌های خودشیفتگی با بشر به دنیا می‌آیند و او نخستین کسی بود که خودشیفتگی را با روانکاوی توضیح داد. آندرو موریسون نیز ادعا کرد، در دوران بزرگسالی، میزان مفیدی از خودشیفتگی در افراد وجود دارد و یا به وجود می‌آید که آن‌ها را قادر می‌سازد تا در رابطه برقرار کردن با دیگران فردیت خود را نیز در نظر بگیرند.

✅ ویژگی شخصیت خودشیفته
– به شکلی اغراق آمیز احساس مهم بودن می‌کند و در اکثر مواقع توانایی‌ها و موفقیت‌های خود را بزرگ جلوه می‌دهد.
– ذهن او کاملاً درگیر خیال‌بافی‌های غیرواقعی درباره موفقیت ، قدرت ، زیبایی و عشقی آرمانی است (که به خود نسبت می‌دهد.)
– بر این باور است که موجودی خاص و استثنایی می‌باشد و از این رو تنها افراد خاص ، با استعداد و سرشناس می‌توانند او را درک کنند و فقط باید با چنین اشخاصی در ارتباط باشد.
– بیش از اندازه احساس محق بودن می‌کند. از دیگران توقع دارد او را جدا از سایرین پنداشته، رفتاری متمایز با او داشته باشند و یا خواسته‌هایش را بدون چون و چرا اجابت کنند.
– اغلب اوقات در پی سودجویی از دیگران است تا بدین وسیله نیازهای خودش را برآورده کند.
– به نظر می‌رسد فاقد هرگونه حس همدلی است و قادر نیست احساسات یا خواسته‌های دیگران را درک کرده و در جهت اجابت آن‌ها اقدامی انجام دهد.
– نسبت به دیگران احساس حسادت دارد و یا تصور می کند دیگران به شدت به او حسادت می‌ورزند.
– اکثر مواقع در رفتار و طرز فکر او غرور و خودخواهی موج می‌زند.
شخصیت خودشیفته انتظارات فراوانی از اطرافیان خود دارد، او مدام در پی شنیدنِ تعریف و تمجید است.

✅ روش درمان
اختلال خودشیفتگی از طریق روان درمانی به وسیله‌ی افراد متخصص انجام می‌پذیرد و نیازمند همکاری و مشارکت از سوی فرد دچار این اختلال می‌باشد. در طول درمان به تشخیص پزشک ممکن است دارو درمانی نیز نیاز شود.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com