روژی کورد: بنا بر گزارش خبرگزاری “افق” به نقل از پلیس مرزی افغانستان، یک هلی کوپتر ایرانی، در نیمه شب شنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۶ شمسی، ساعات ۱۲ تا ۲ وارد منطقه‌ی تحت تسلط گروه طالبان شده و در این منطقه فرود آمده است.

رابطه جمهوری اسلامی با گروه طالبان، مبحث تازه ای نیست و بر طبق اسناد منتشره از سوی سازمان سی آی ای، بیشتر سران طالبان در جمهوری اسلامی زیسته و از این کشور به کشورهای دیگر نظیر افغانستان و پاکستان رفت و آمد می کنند.

پیش از این نیز منابع امنیتی در هرات افغانستان تایید کرده‌بودند که ایران در ولایات هرات و فراه به گروه طالبان کمک‌های مالی و نظامی می‌کند.

طی خرداد ماه سال جاری «نثاراحمد پوپل» فرماندار پشتون زرغون هرات نیز اظهار داشته بود: در یک ماه گذشته، در سه نوبت هلی‌کوپترهای ناشناس در منطقه «کاریز سلطان» این ولسوالی فرود آمده‌اند.

به بیان وی این منطقه دارای یک کوه است که در یک طرفش روستایی به نام «داو نیلی» و طرف دیگرش روستای «کاریز سلطان» قرار دارند.

موضوع ارتباط و تماس میان ایران و طالبان از زمان مورد توجه ویژه قرار گرفت که مشخص شد، ملااختر منصور رهبر طالبان که اوائل خرداد امسال در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان کشته شد، سفرهایی «با روادید معتبر» به ایران داشته و ساعاتی پیش از کشته شدن «از ایران وارد پاکستان شده بود».

سال گذشته “رحمت‌الله سیحون” تحلیلگر افغان نوشته بود که طی ۱۰-۱۵ سال گذشته دولت افغانستان و قوای ائتلاف در موارد بسیار زیادی تجهیزات ایرانی را از جنگجویان طالبان گرفته‌اند.

قوماندان امنیه پکتیکا، تیز روز دوشنبه ۲۹ می ۲۰۱۷ در مصاحبه با رسانه ها از وجود سلاحهای ساخت ایران در دست گروه طالبان خبر داده بود و گفته بود: “در درگیری ای که میان نیروهاى امنیتی و گروه طالبان در ولسوالى “سروبى” رخ داد، سلاحهایی با لوگوی جمهوری اسلامی در دست شبه نظامیان طالبان بوده است”.
همچنین به دنبال انتشار گزارش‌هایی از ارسال سلاح از روسیه به گروه طالبان و افزایش تماس‌ها و ارتباط های ایران و روسیه با گروه طالبان، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از ایران و روسیه خواست تا با افغانستان در مبارزه با تروریسم همکاری کنند.
وی از ایران و روسیه خواسته بود تا همکاری خود با گروه تروریستی طالبان را قطع کنند.
ژنرال جان نیکلسون، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در افغانستان، روز دوشنبه ۴ اردیبهشت۱۳۹۶ شمسی، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که روسیه با ارسال سلاح، از نیروهای طالبان پشتیبانی می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com