عدم وجود هرگونه نیازجنسی در فرد را بی‌جنسگرایی می‌نامند. این افراد همچنان دارای نیازهای عاطفی و روحی هستند اما هیچ نیاز و کششی برای انجام روابط جنسی ندارند. گفته می‌شود در حدود یک درصد از مردم جهان بی‌جنس‌گرا می‌باشند. بی‌جنسگرایی با «دوری از سکس» و «تجرّد» که رفتارهایی ناشی از انتخاب افراد هستند، فرق دارد. یک فرد بی‌جنسگرا مانند یک راهب انتخاب نمیکند که رابطه جنسی نداشته باشد بلکه او اصلا نیاز جنسی ندارد. البته بعضی بی‌جنسگراها هم سکس دارند هر چند که اشتیاقی به آن ندارند این اتفاق معمولا برای افرادی رخ می‌دهد که در یک رابطه عاشقانه با فردی غیر بی‌جنسگرا باشند و به خاطر نیاز شریک‌شان و علاقه‌ای که به او دارند تن به رابطه جنسی می‌دهند.
🌈🌷
افراد بی‌جنسگرا می‌توانند گرایش‌های‌جنسی متفاوتی داشته باشند آنها میتوانند: همجنسگرا، دوجنسگرا، دگرجنسگرا و یا همه جنسگرا (پنسکشوال) باشند. همچنین آنها می‌توانند هویت‌های‌جنسیتی متفاوتی داشته باشند. برای مثال ترنسجندر و یا سیس‌جندر باشند.

📌 جذابیت از نظر یک بی‌جنسگرا:
جذابیت در معنای لغوی به معنی نیرویی است که باعث ایجاد کشش و جذب شدن می‌شود. این کشش در مورد روابط عاشقانه می‌تواند احساسی و عاطفی و همراه با کشش جنسی باشد. تمام افراد جذابیت را تجربه می‌کنند. اما بی‌جنسگراها نیازی نمی‌بینند که در اثر پیدایش جذابیت به فردی خاص آن را به عملی جنسی تبدیل کنند. به عبارت دیگر یک بی‌جنسگرا توانایی ایجاد و حفظ کشش و جذابیت جنسی به یک فرد را ندارد. اما می‌تواند، کشش و جذابیت احساسی و عاطفی داشته باشد. همین کشش احساسی و عاطفی است که باعث می‌شود افراد بی‌جنسگرا خود را در دسته بندی‌های گرایش‌های جنسی موجود قرار دهند.

📌 برانگیختگی جنسی از نظر یک بی‌جنسگرا:
در بعضی افراد بی‌جنسگرا برانگیختگی و تحریک جنسی رخ می‌دهد اما آن نشانه‌ی یک میل جنسی و یا تمایل برای داشتن شریک جنسی نیست. بعضی افراد بی‌جنسگرا ممکن است گاه و بیگاه خودارضایی کنند اما خودارضایی برای آنها صرفاً تخلیه فیزیکی است و هیچ لذتی از آن نمی‌برند. بعضی دیگر ممکن است برانگیختگی و یا تحریک جنسی کمی‌ را تجربه کنند یا اصلا آن را تجربه نکنند. به جهت اینکه افراد بی‌جنسگرا به روابط جنسی اهمیت نمی‌دهند. فقدان برانگیختگی جنسی از نظر آنها بیماری و مشکل نیست زیرا نیازی به آن ندارند و تلاشی برای تصحیح آن نمی‌کنند.

📌 انواع بی‌جنسگرایی بر اساس کشش احساسی و رمانتیک

دوجنسگرا احساسی Biromantic
افرادی که علایق عاشقانه و کشش احساسی – و نه جنسی – به دو جنس زن و مرد دارند. رابطه عاشقانه از جمله همراهی، ابراز احساسات و صمیمت با بیش از یک جنسیت هستند اما علاقه به برقراری رابطه جنسی با معشوق‌شان ندارند.
🌷🌈
همجنسگرا احساسی Homoromantic
افرادی که علایق عاشقانه و کشش احساسی – و نه جنسی – به همجنس خود دارند. به دنبال رابطه عاشقانه از جمله همراهی، ابراز احساسات و صمیمت با همجنس خود هستند اما علاقه به برقراری رابطه جنسی با معشوق‌شان ندارند.
🌷🌈
دگرجنسگرا احساسی Heteroromantic
افرادی که علایق عاشقانه و کشش احساسی – و نه جنسی – به جنس مخالف خود دارند. که به دلایل مختلف دنبال رابطه عاشقانه از جمله همراهی، ابراز احساسات و صمیمت با جنس مخالف خود هستند اما علاقه به برقراری رابطه جنسی با معشوق‌شان ندارند.
🌷🌈
همه جنسگرا احساسی Panromantic
افرادی که علایق عاشقانه و کشش احساسی و عاطفی نسبت به هر فردی جدا از اینکه جنسیت اش چیست؟ جنسیت دارد یا فاقد جنسیت؛ دارند. این افراد در اصل یک همه‌جنسگرای بی‌جنسگرا هستند. یعنی در عشق ورزیدن و برقراری رابطه احساسی جنسیت برای آنها ملاک نیست.
🌷🌈
چندجنسگرا Polyromantic
یک چندجنسگرای احساسی علایق عاشقانه و کشش احساسی و عاطفی نسبت به افراد با جنسیت‌های مختلف دارد که برای مثال می‌تواند جنسیت‌های: زن، مرد، انواع شاخه ترنسجندر را شامل شود. این افراد برخلاف افراد دوجنسگرا احساسی اعتقادی ندارند که تنها به دو جنسیت زنانه و مردانه علاقه دارند.
🌷🌈
بدون احساس Aromantic
این افراد دارای فقدان کشش عاطفی و عاشقانه نسبت به هر کسی با هر جنسیتی هستند و نه تنها علاقه به عدم برقراری رابطه جنسی مانند دیگر بی‌جنسگراها دارند. بلکه حتی تمایلی به ابراز احساسات و برقراری رابطه عاطفی با فردی را ندارند. برای مثال: در آغوش کشیدن، بوسیدن و ..
نباید افراد آرومانتیک را افراد بدون قلب و بی احساسی دانست. آنها دارای دیگر احساسات انسانی مانند هر انسان دیگری هستند تنها علاقه ندارند حتی رابطه ای احساسی و عاشقانه با فرد دیگری داشته باشند. آنها هم به خوبی دیگران به خانواده و دوستان و حیوان خانگی خود عشق می‌ورزند. افراد آرومانتیک، هنگامی‌که وارد یک رابطه می‌شوند. رابطه آنها تنها از یک دوستی صمیمی‌بیشتر است و مانند افراد رومانتیک، نیستند.

منبع: کتابچه ترمینولوژی جنس و جنسیت اثر یاس آسمون

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com