در کشورهایی مانند ایران که توسط حکومتی دینی و مذهبی اداره می‌شوند، روابط همجنس‌خواهانه، داشتن پوشش خارج از هنجارهای دوگانه‌ی زن و مرد، مبدل پوشی برای مردان و زنان، همچنین نداشتن حجاب اسلامی برای افراد و بسیاری از دیگر مواردی که جزء هنجار دوگانه زن و مرد دگرجنس‌گرای تابع قوانین حکومتی نباشد، جرم محسوب می‌شوند و قوانین کیفری مخصوص به خود را دارند.
در چنین محیطی که آموزش صحیح جامعه و خانواده‌ها در مورد مسائل جنس و جنسیت نیز به سختی ممکن است یکی از مهمترین نگرانی‌های جامعه‌ی اقلیت جنسی حفظ امنیت شخصی در هنگام آشنایی با دیگر اعضای اقلیت جنسی در جامعه به منظور دوستی و یا حتی شروع رابطه عاطفی است.

همانطور که بارها در پیام‌های خصوصی گوشزد کرده‌ایم مرکز ما خدمات دوست‌یابی ارائه نمی‌دهد اما وظیفه‌ی خود می‌دانیم تا چند نکته درباره رعایت نکات امنیتی لازم را با شما مخاطبان عزیز در میان بگذاریم.

اگر بخشی از اقلیت جنسی هستید و به دنبال شریک عاطفی و یا حلقه‌ی دوستان می‌گردید مطمئنا از اولین مکان‌هایی که برای رسیدن به این هدف استفاده خواهید کرد فضای مجازی است. پس در قدم اول باید امنیت سایبری خود را قوی کنید. برای این‌کار ما پیشنهاد می‌دهیم تا از مقالات ایرانسک استفاده کنید.

در قدم بعد چند نکته هستند که رعایت آن‌ها را ضروری می‌دانیم:

– در فضای مجازی سریع به افراد اعتماد نکنید.
– لازم نیست قبل از شناخت نسبی، تنها از روی یک عکس و نام کاربری به افراد پیام خصوصی بدهید. کامنت‌ها و نظرات آن‌ها را در فضای عمومی بخوانید. با آن‌ها در زیر پست‌ها گفتگو کنید و پست‌هایی که به صورت عمومی قرار می‌دهند را بخوانید تا دریابید آیا سلیقه‌ی مشترکی دارید؟ اگر دوستی مشترک دارید حتما از دوستان خود درباره این فرد سوال کنید. آیا کسی وی را می‌شناسد؟ در واقع از حقیقی بودن هویت فرد اطلاع حاصل کنید.
– اگر شخصی را وارد دوستان مجازی خود کردید حتما با آن‌ها آشنا شوید ولو در حد یک دوستی ساده مجازی. جزو کسانی نباشید که بیش از ۴۰۰ دوست در حساب کاربری خود دارند اما تقریبا هیچکدام را حتی در حد یک گفتگوی کوتاه در مورد آب و هوا نمی‌شناسند.
– از دادن عکس خصوصی، شماره تلفن، ایمیل‌های خصوصی و کاری، آدرس منزل، اطلاعات شخصی که لو رفتن آن‌ها ممکن است شما را در خطر قرار دهد خودداری کنید.
– از نرم افزارهای چتی استفاده کنید که مکان دقیق شما را شناسایی نمی‌کنند و یا مکان‌یاب آن‌ها را غیرفعال کنید.
– از نرم افزارهای کرک شده یا دستکاری شده که توسط سایتهای داخلی یا خارجی ارائه می‌شوند به هیچ عنوان استفاده نکنید و فقط از استورشاپ یا فروشگاه‌های نرم افزاری مخصوص به سیستم عامل خودتان (مثل فروشگاه‌های مخصوص گوگل، اپل و مایکروسافت) استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که هیچ یک از فروشگاه‌های نرم افزاری بغیر از فروشگاه‌های اصلی امنیت لازم را ندارند. مثلا با یک دستکاری در نرم افزاهای چت، می‌توان به تمام مکالمات شما دسترسی پیدا کرد.
– قرارهای ملاقات با دوستان مجازی را در مکان‌های عمومی بگذارید از رفتن به منزل افراد و یا دعوت آن‌ها به منزل خود اجتناب کنید.اگر شخصی را برای بار اول ملاقات می‌کنید، این مسئله را به فرد قابل اعتمادی اطلاع دهید. تا در صورت بروز هرگونه مشکل یک نفر از آخرین موقعیت مکانی شما و این‌که با چه کسی دیدار داشته‌اید آگاه باشد.
– اطلاعاتی که از خود در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهید محدود باشند و آن‌ها را تنها با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برای مثال در فیس بوک پست‌هایی را که شامل اطلاعات شخصی هستند را در حالت عمومی (پابلیک) قرار ندهید.
– امنیت شبکه‌های اجتماعی را خوب بررسی کنید برای مثال اینستاگرام که در ایران از محبوبیت زیادی برخوردار است چندان از نظر خصوصی ماندن عکس‌ها امن نیست.
– نسبت به حساب‌های کاربری غیرواقعی آگاه باشید. مثلا افرادی که عکس‌ اشخاص دیگر را به جای عکس واقعی خود استفاده می‌کنند. نام کاربری عجیبی دارند (تماما عدد و یا حروف ناخوانا)، حساب کاربری بسیار جدیدی دارند و غیره… و البته دقت داشته باشید که دستگاه امنیتی و همچنین افراد بیمار نیز در شبکه های اجتماعی امکان حضور نامرئی دارند. همیشه یادتان باشد که حس امنیت در فضای مجازی خطاست. همیشه با دقت و شک به طرف مقابل خود نگاه کنید تا زمانی که بتوانید از طرق گوناگون اعتماد پیدا کنید.
– در صورتی که با مشکلی روبرو شدید حتما از مشاوره متخصصین این حوزه استفاده کنید.
– مرکز مشاوره رنگین کمانی نیز آماده ارائه خدمات برای حل مشکلات احتمالی شماست.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com