ذهن می‌گوید، بدن دنباله‌روی می‌کند: قدرت افکار استرس‌زا
آیا تا حالا تجربه این را داشته‌اید که عکس‌العمل بیش‌از‌اندازه‌ای به یک موقعیت استرس آور داشته باشید؛ نسبت به چیزی که در حالت معمول تنها آزاردهنده است؟ تمام این‌ها با افکار استرس‌زا آغاز می‌شود.
این مسئله به دلیل آن است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد: بدن شما از ذهن‌تان دستور می‌گیرد. و بدن تفاوت بین یک استرس کوچک و استرس بزرگ را درک نمی‌کند. بنابراین اگر ذهن شما یک هشدار استرس بفرستد، بدن با برون‌ریزی تمام هورمون‌های مربوط به استرس عکس العمل نشان می‌دهد؛ هشدار قرمز!!!
در نتیجه سلامت شما دچار مشکل می‌شود. و اگر شما با یک بیماری مزمن زندگی می‌کنید، ممکن است به خصوص به تاثیرات استرس حساس باشید.
افکار استرس‌زا می‌توانند شاخص استرس را بالا ببرند.
بدن شما هم به صورت احساسی و هم جسمی به افکار استرس‌زا واکنش نشان می‌دهد. و دوباره می‌گوییم، بدن تفاوت بین یک استرس کوچک و بزرگ را نمی‌داند. هشدار استرس به صدا در ‌می‌آید و بدن‌تان واکنش نشان می‌دهد: بجنگ! بجنگ! بیاست! پس اگر مرتبا به ذهن‌تان اجازه دهید که هشدار قرمز بدهد، این همه استرس عوارض خود را می‌گذارند.
آیا شما هم از آن دسته انسان‌های همیشه در استرس و تنش هستید و کوچکترین هشدار استرسی به شما احساس یک فاجعه قریب الوقوع را می‌دهد؟ اگر بله، چطور است که قدمی بردارید تا این افکار استرس‌زا را پیش از آنکه بر بدن‌تان اثر بگذارند مدیریت کنید؟
 روش‌های مدیریت افکار استرس‌زا
🌺 اول قدمی به عقب بروید و یک نفس عمق بکشید، از خود سوال کنید، آیا این یک فاجعه است یا من یک حادثه کوچک یا آزاردهنده را دارم بیش از اندازه بزرگ می‌کنم و آن را تبدیل به قدرتی برای نابودی آرامش ذهنم می‌کنم؟
🌺 شاخص را پایین بیاورید. خود را در برابر یک شماره‌گیر بزرگ تصور کنید که با هرچه که باعث استرس شما می‌شود از یک تا ده، به عدد ده می‌رسد. و بعد در نظر بگیرید، این عامل استرس واقعاً در کجا قرار دارد؟ شاید تصمیم بگیرید که آن را تا عدد پنج یا دو پایین بکشید. و یا حتی ممکن است نتیجه‌گیری کنید که اصلا این عامل، شایستگی انرژی ذهن شما را ندارد و آن را کنار بگذارید. شما می‌توانید انتخاب کنید تا تفسیرتان از وضعیت را تنظیم کنید.
🌺 علائم را درمان کنید. هرکدام از ما روش خاص خود را برای واکنش دادن به موقعیت استرس‌زا داریم. انفجار خشم. دست‌ها به مشت تبدیل می‌شوند. عرق کردن. تنفس تند و سریع. چنگ زدن معده. شما استرس خود را در کجا احساس می‌کنید؟ درحالی‌که در حال تصور این هستید که آن شماره‌گیر درجه استرس را تنظیم می‌کنید. آگاه باشید که بدن‌تان چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهد. نفس‌های آرام کننده بکشید. عضلات منقبض شده خود را رها کنید. و از خیره خیره نگاه کردن یا اخم کردن، دست بکشید.
🌺 دیدگاه خود را بازیابی مجدد کنید. وقتی که افکار استرس‌زا دارید از ذهن منطقی خود استفاده کنید تا شما را به آرامش دعوت کند. از خود سوال کنید: آیا این موقعیت واقعا ارزش دارد تا به یک مسئله تبدیل شود یا می‌توانم به راحتی از آن عبور کنم؟ آیا دارم چیزی را به خودم می‌گیرم، وقتی که فرد دیگر تنها روز بدی داشته است یا حواسش پرت مشکلات خودش است؟ حس شوخ طبعی می‌تواند در اینجا به شما کمک کند تا به موقعیت لبخند بزنید.
🌺 و در آخر آگاه باشید. نسبت به موقعیت احساسات خودتان آگاه باشید. شاید شما نسبت به افکار استرس‌زا حساس باشید بنابراین این آگاهی به احساسات و عواطف‌‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا روحاً آماده مدیریت با آنها باشید. و آگاهی اینکه در اطراف شما چه می‌گذرد به شما این درک و فهم را می‌دهد که انرژی روحی و ذهنی شما نیاز دارد به کدام سمت برود یا نرود. وقتی آگاهی و هوشیاری ندارید مانند این است که در یک دستگاه پین‌بال گیر گرده‌اید. اینجا و آنجا به شما ضربه وارد می‌شود.
شما نمی‌توانید افکار خود را کنترل کنید، اما مجبور نیستید که اجازه دهید تا افکارتان شما را کنترل کنند.
منبع
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com