صبح داشتم روزنامه رو نگاه میکردم، دیدم نوشته نامه رئیس جمهور فرانسوا هولاند به بریژیت باردو! خوب شما میدونید که فرانسوا هولاند بقال سر کوچه نیست، نهاد ریاست جمهوری در فرانسه، بنا به داشتن نظام ریاستی، نهاد خیلی قدرتمندی‌ست. علاوه بر اون شما رئیس پنجمین قدرت اقتصادی جهان، دومین اقتصاد اروپا، یکی از پنج کشور عضو شورای امنیت و ایشون دارنده کُد سلاح اتمی فرانسه است. خوب پس وقتی ایشون شخصاً به کسی نامه نوشت بدونید طرف آدم مهمی‌ست.
حالا این خانم کیست ؟ بهش میگفتند «سکس-سمبل»، «بمب»، «نماد رهایی جنسی زنان در دهه شصت میلادی» و … . مقاله ها نوشتند اندر نقش خانم به عنوان نماد زن رها/آزاد شده emancipated در دهه شصت میلادی. اون زمان قدرتش این بود که به عنوان سمبل سکس لابد با یک اشاره ابرو هر مرد قدرتمند و ثروتمندی را میتوانسته به طرف خودش بکشاند.

ولی امروز که ۷۸ سال دارد و چهره‌اش را میبینید، او در این سن و سال قدرت دیگری دارد. از دهه هفتاد مدافع حقوق حیوانات شد، و «بنیاد بریژیت باردو» برای حقوق حیوانات امروز بسیار قدرتمند و با نفوذ در رسانه و عرصه عمومی‌ست. داستان از این قرار است که جدیداً دو تا فیل سل گرفته‌اند و خطر گسترش بیماری میرود، میخواهند اتانازی‌شان کنند. بریژیت باردو یه تشر زد که اگه این دو تا رو بکشید من میدونم و شما و فرانسه را ترک میکنم. نامه امروز هولاند را با آن لحن دلجویانه نه حتی وزیر کشاورزی و صنایع غذایی ستفان لوفول که معاون او هم میتوانست بنویسد.

دو نتیجه :
– یکی اینکه ببینید یک کشور در احترام به حقوق انسان ها تا کجا باید رفته باشد تا اینگونه حقوق حیوانات بتواند در سپهر عمومی آن جای بحث داشته باشد. در کشور ما هم البته حیوانات مهم‌اند چون به مانند حیوانات با انسان ها رفتار میکنند. کشوری که در دهه شصت خودش(اینبار شمسی) چند هزار نفر سالم رفتند زندان و بعد دمپایی‌های آنها در فرغون بیرون آمد.
– قدرت بریژیت باردو در ۷۸ سالگی قابل احترام است. برای قدرت اولش زحمت نکشیده بود، زیبایی خدادادی بود. ولی برای قدرت دوران پیری‌اش ۳۰ سال مبارزه کرده.
امروز البته دشمن هم زیاد دارد. ابتدا مسلمانان فرانسه، چون بریژیت خانم بدجوری گیر داده بهشون در مورد ذبح اسلامی و… و همینطور خود فرانسوی‌ها چون برای ممنوع کردن جگر چرب غاز(فوآ گرا) تلاش میکند، مثل این میماند که کسی بخواهد کله پاچه را در ایران ممنوع کند، فوآ گرا اینقدر مهم ست برای فرانسوی ها.

متن نامه هولاند به زبان فرانسه

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com