دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ۸۸ و ده ها فعال سیاسی و روزنامه نگار و شهروند عادی همچنان در حصر و حبس اند و صدها نفر با قید وثیقه آزاد؛ اصلاح طلبان نزدیک به موسوی و کروبی و خاتمی مورد تهدید قرار می گیرند که کنگره ای با یادکرد از آنان برگزار نکنند؛ و در چنین وضعی، رهبر جمهوری اسلامی دغدغه داران انتخابات آزاد و سالم را مورد انتقاد قرار می دهد و مقام های ارشد سپاه از ضرورت «مهندسی انتخابات» می گویند.

سه شنبه ۱۹ دی آیت الله خامنه ای بار دیگر از سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی گفت؛ بی آن که اشاره ای به کودتای انتخاباتی ۸۸ کند و سرکوب های خونین متعاقب آن را توضیح دهد. نفر اول نظام سیاسی بارها در سخنانش به کلمه ی مطلوب اش (دشمن) ارجاع داد، و بعد هم به همین حد اکتفا کرد که «در سال ۸۸ از راه‌هاى غیر قانونى وارد شدند، کشور را دچار هزینه کردند، براى مردم اسباب زحمت درست کردند، براى خودشان هم اسباب بدبختى و سرشکستگى در زمین و در ملأ اعلى شدند.»

رهبر جمهوری اسلامی ۵ ماه مانده به انتخابات، عملا بحث های انتخاباتی را کلید زد: «با اینکه ما حدود پنج ماه به انتخابات داریم، ذهن دشمن متوجه انتخابات ماست. انتخاباتى که در خرداد آینده در پیش داریم، از نظر ما مهم است، از نظر دشمن هم مهم است.»

آیت الله خامنه ای هیچ اشاره ای به نحوه ی برخورد حکومت با اعتراض شهروندان به انتخابات پرابهام و مسئله ی ۸۸ نمی کند؛ تنها به شکل غیرمستقیم به نقد هاشمی رفسنجانی و خاتمی و دیگر پیگیران انتخابات آزاد و سالم می پردازد. او با تاکید بر این که انتخابات در جمهوری اسلامی همیشه آزاد بوده عملا با انتخابات ۹۲ تعیین تکلیف می کند. وی دیروز گفت که «هى نگویند انتخابات باید آزاد باشد. خب، معلوم است که انتخابات باید آزاد باشد. ما از اول انقلاب تا حالا سى و چند تا انتخابات داشته‌ایم؛ کدامش آزاد نبوده است؟ در کدام کشور دیگر، انتخابات از آنچه که در ایران میگذرد، آزادتر است؟ کجا صلاحیتها ملاحظه نمیشود، که اینجا روى این مسائل هى تکیه بکنند، هى تکیه بکنند، هى بگویند، هى تکرار کنند و یواش یواش این ذهنیت را به خیال خودشان در مردم به وجود بیاورند که خب، این انتخابات فایده‌اى ندارد؟ این یکى از خواسته‌هاى دشمن است. حواستان باشد، کار شما جدول مورد نظر دشمن را پر نکند؛ مقصود او را تکمیل و تتمیم نکند.»

البته چنان که رهبر جمهوری اسلامی می گوید «در باب انتخابات بنده زیاد حرف دارم.» او «حالا به همین اندازه اکتفاء می کند» که «هر کسى که در خود صلاحیتى احساس میکند و کار اجرائى بلد است، مى‌آید و خود را در معرض انتخاب مردم میگذارد. اداره‌ى مملکت و کار اجرائى، کار کوچکى نیست. کارهاى بزرگ و بارهاى سنگینى بر دوش مجریان سطوح بالاست.»

هنوز معلوم نیست نظر راس هرم قدرت در ایران به کیست؛ آیا چنان که شایع شده و شواهد متعدد وجود دارد، او از الگوی حداد عادل یا ولایتی در مقام ریاست قوه مجریه با معاون اولی قالیباف، حمایت می کند یا نامزد دیگری را ترجیح می دهد و ترکیبی دیگر را واجد اولویت می داند.

درهرحال آیت الله خامنه ای و بخش امنیتی و رانتی سپاه پاسداران، به راحتی قوه مجریه را به هر باندی اعطا نخواهند کرد. بیهوده نیست که نماینده ولی فقیه در سپاه از ضرورت «مهندسی» انتخابات می گوید.

 

نقش «معنوی» در انتخابات «مهندسی» شده

هم زمان با سخنرانی جدید رهبر جمهوری اسلامی،نماینده ی وی در سپاه با “ایسنا” به گفت و گو نشست و تصریح کرد که «وظیفه ذاتی ما (در سپاه) «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است. »

علی سعیدی در مورد دخالت سپاه در انتخابات همچنین گفته: «تاثیرگذاری معنوی بر مردم که بد نیست و در همه دنیا اینگونه است. برخی مهندسی انتخابات را قبول ندارند و ادعا می‌کنند که سپاه در انتخابات دخالت دارد. اینکه عناصر و شخصیت‌های ذی‌نفوذی در میان مردم هستند که تاثیرگذارند، خللی به انتخابات وارد نمی‌کند. »

نماینده ولی فقیه در سپاه معتقد است که «ادعای دخالت سپاه در انتخابات از آن حرف‌هایی است که سند ندارد»؛ و البته می افزاید که «سپاه فراتر از احزاب و سازمان‌هاست و خود را برای حزب یا فرد خاصی هزینه نمی‌کند. سپاه معیارها را مطرح می‌کند و از اصولگرایی به عنوان یک تفکر و اندیشه و بازگشت به اسلام ناب و نه به عنوان حزب دفاع می‌کند. »

وی به اظهارات اخیر حبیب‌الله عسگراولادی مبنی بر اینکه «موسوی و کروبی فتنه‌گر نیستند» واکنش نشان داده و با بیان اینکه این افراد در مقابل نظام ایستادند، تاکید کرده که تنها راه اصلاح‌طلبان این است که بگویند از آرمان‌ها فاصله گرفته‌اند و اشتباه کرده‌اند.

علی سعیدی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، گفته: «در انتخابات سال ۹۲، با یک انتخابات دوقلو یعنی انتخابات شوراها و قوه مجریه به طور همزمان روبرو هستیم. این دو انتخابات، هم هیجان محلی و هم کشوری را در پی دارد و ضروری است که همه مسئولان و مردم به این حرکت مهم توجه کنند تا بتوانیم به سلامت از این گردنه نیز عبور کنیم. » «گردنه»ای که نماینده ولی فقیه در سپاه از آن سخن می گوید، برگزاری انتخاباتی نمایشی و فرمایشی، و برگزیدن فردی برای ریاست بر قوه مجریه است که حداکثر همسویی و همدلی با مرکز ثقل قدرت در جمهوری اسلامی را داشته باشد و مانند باند احمدی نژاد ـ مشایی، موجب تکدر خاطر نفر اول نظام و جریان امنیتی و رانتی سپاه نشود.

نماینده ولی فقیه در سپاه با انتقاد غیرمستقیم از نگاه و رویکرد هاشمی رفسنجانی گفته: «یکی از ایده‌های مطرح شده برای انتخابات، طرح دولت وحدت ملی است که از سوی یکی از آقایان مطرح شده است؛ به این معنا که ترکیبی از همه کسانی که توان ورود در عرصه سیاسی کشور را دارند، اعم از اصلاح‌طلبان،‌ کارگزاران و اصولگرایان دولت آینده را تشکیل دهند، اما این ایده چیزی جز ملغمه نخواهد بود و نتیجه‌ای از آن بیرون نخواهد آمد. چگونه ممکن است عناصری که هیچ سنخیتی از نظر فکری و اعتقادی باهم ندارند، دور هم جمع شوند؟ »

در روزهایی که برخی اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات خیز برداشته اند و آن را اقدامی واقع بینانه توصیف می کنند؛ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه تصریح می نماید که «اصلاح‌طلبان برای ورود به عرصه سیاسی کشور باید تمام چارچوب‌های نظام را بپذیرند.»

این فضایی است که حاکمان اقتدارگرا برای انتخابات ۹۲ پیش بینی و ترسیم کرده اند. انتخاباتی که رهبر جمهوری اسلامی از آزاد و سالم بودن آن می گوید.

ازهمین زاویه است که نماینده آیت الله خامنه ای از ویژگی‌های نامزد انتخابات ریاست جمهوری می گوید: «کسی که ‌می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید سخنان رهبری را فصل‌الخطاب بداند و در برابر اظهارات صریح ایشان نایستد، قدرت مدیریت کلان داشته باشد و ارزشی هم باشد. نظام امروز به یک چهره قوی و ارزشی نیاز دارد؛ البته منظور از ارزشی بودن این نیست که مستحبات را انجام دهد بلکه باید به اصول دینی ملتزم باشد. »

سخنان نماینده ولی فقیه در سپاه چنان مهم بود که مسئول روابط عمومی ‌کل سپاه دیروز مجبور به تصحیح سخنان مافوق خود شد که بازتاب گسترده ای داشت؛ سردار رمضان شریف اعلام کرد که منظور از عبارت «مهندسی معقول و منطقی در زمینه انتخابات» مهندسی ورود منطقی و معقول برای فعال سازی ظرفیت‌های سپاه در اجرای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی در حوزه انتخابات بوده و در واقع یک رویکرد درون سازمانی برای کمک به تأمین امنیت برگزاری انتخابات به شمار می‌رود.

“فارس” به نقل از این مقام مسئول در سپاه خبر داد که «سپاه شفاف سازی و ارائه معیارها و شاخص‌های کاندیدای اصلح در عرصه انتخابات را همواره به مثابه یک رسالت انقلابی و وظیفه شرعی دنبال کرده است.»

وی چیزی در مورد «شفاف سازی» از نامزد مورد اشاره نگفت و به نقش این نهاد نظامی در سرکوب های خونین پس از انتخابات اشاره ای نکرد.

 

سردارانی که از انتخابات می گویند

کمتر روزی است که یک مقام ارشد نظامی، از سپاه و بسیج، در مورد انتخابات ۹۲ نگوید از «فتنه»ی ۸۸ شکاست نکند. جدیدترین سخنان مربوط به معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه است. سردار محمدعلی آسودی چند روز پیش تاکید کرد که «ما در انتخابات سال ۹۲ فقط با فتنه مواجه نیستیم».

آسودی گفته که «در ماه‌های آینده روزهای سختی در پیش رو داریم و دشمنان، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را انجام داده‌اند و تجربیاتی از فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی کسب کرده‌اند و گفتند که به جای یک طیف باید دو طیف را در برگیریم و به جای یک روش برای تغییر نظام، باید شش روش را به کار گیریم.»

البته چنان که این مقام ارشد سپاه گفته: «به برکت نفس گرم مقام معظم رهبری که در ۲۹ خرداد ۸۸ با سوز و گداز و عشق و علاقه فرمودند که “ما آبرو جان ناقابلی داریم که با آقا امام زمان (عج) معامله می‌کنیم”… نمی‌گذاریم که دشمنان به اهداف خود برسند.»

در حالی که دو نامزد انتخابات ۸۸ و ده‌ها سبز همچنان در زندان‌اند؛ بیت رهبری و بخش امنیتی ـ رانتی سپاه برای انتخابات ۹۲ خیز برداشته است. سخنان جدید آیت‌الله خامنه‌ای و تاکید او بر سلامت و آزادی انتخابات در جمهوری اسلامی، یعنی زدن مهر تایید مجدد بر کودتای انتخاباتی ۸۸؛ و تاکید نماینده ولی فقیه در سپاه بر «نقش معنوی» سپاه در انتخابات و ضرورت «مهندسی» انتخابات، یعنی پرده‌برداری مجدد از حکومت شبه نظامی در ایران.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com