چند تن از زنان فیلیپین که در زمان جنگ جهانی دوم جزو زنان راحتی بودند اعتراضات صلح‌آمیزی را در زمان دیدار امپراطور ژاپن از فیلیپین برگزار کردند. «آکیهیتو»، امپراطور ژاپن در گفت و گو با «بنینگو آکیونوی سوم»، رئیس جمهوری فیلیپین هیچ اشاره‌ای به مسأله زنان راحتی نکرد. این زنان در جنگ جهانی دوم توسط ارتش ژاپن به بردگی جنسی برده شده‌ بودند.

امپراطور ژاپن به مناسبت شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ژاپن و فیلیپین به این کشور سفر کرد و در سخنان خود به جنایات ارتش ژاپن در جنگ جهانی دوم اشاره کرد اما سخنی از زنان راحتی به میان نیاورد.

سخنگوی رئیس جمهوری فیلیپین گفت که این وظیفه «شینزو ابه»، نخست وزیر ژاپن است که در مورد این موضوع صحبت کند نه امپراطور. به گفته او جایگاه امپراطور ژاپن تشریفاتی است. اما از آن‌جایی که مورد احترام مردم ژاپن است در جایگاه نخست این کشور است تا از زنان راحتی فیلیپین عذرخواهی کند.

Untitled-1340

زنان راحتی کره که در دوران جنگ جهانی دوم به بردگی جنسی برده شده بودند برای همگان شناخته شده است. در این میان زنان راحتی در چین و فیلیپین نیز وجود داشت. محققان بر این باورند که بیش از هزار تن از این زنان اهل فیلیپین بودند و ۷۰ تن از آن‌ها هنوز در قید حیات‌اند.

مسن‌ترین آن‌ها خانم هیلاریا بوستامانته است که در سال ۱۹۴۳ توسط سربازان ژاپنی ربوده شده بود و در یک پادگان به مدت ۱۵ سال چندین بار مورد تجاوز قرار می‌گرفت. او هم‌اکنون می‌گوید که به اعتراضات خیابانی پیوسته و تا زمانی که ژاپن به طور رسمی غرامت نپردازد به این کمپین ادامه می‌دهد.

ژاپن در دسامبر ۲۰۱۵ به طور رسمی از زنان کره جنوبی در ارتباط با بردگی جنسی آن‌ها عذرخواهی کرد و هشت میلیون و ۳۰۰ هزار دلار غرامت پرداخت. اما چنین کاری در قبال زنان راحتی کشورهای دیگر آسیای شرقی از جمله فیلیپین انجام نداده است. غرامتی که ژاپن به زنان راحتی کره پرداخت کرده از سوی بخش خصوصی تأمین شد، نه دولت ژاپن. زنان راحتی فیلیپین خواستار پرداخت غرامت به آن‌ها از سوی دولت ژاپن و همچنین به رسمیت شناختن این جنایت در کتاب‌های تاریخ ژاپن هستند.

عدالت برای ایران: ژاپن برای حل مساله “زنان راحتی” راه حل ارائه داد

عدالت برای ایران: ایجاد موزه “زنان راحتی”، گامی در راستای اجرای عدالت برای بردگان جنسی جنگ جهانی دوم

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com