خبرگزاری‌های حکومتی از نگرانی‌ رئیس دیوان عالی‌ کشور از اثرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای بر روی شهروندان ایرانی خبر داده اند. آیت الله احمد محسنی گرکانی، رئیس دیوان عالی‌ کشور ضمن ابراز نگرانی شدید از فعالیت شبله‌های ماهواره ای، آنها را به “سیل بنیان کنی” تشبیه کرد که به گفته او “بنیان اخلاقی‌” جامعه را هدف قرار داده اند. وی از مراجع نظام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته است تا تدبیری ویژه‌ای برای پیشیگیری از آنچه آن را “سیل بنیان کن” خوانده، اتخاذ نمایند.

علیرغم اینکه خرید و فروش آنتن‌های گیرنده ماهواره در ایران ممنوع بوده و نیروی انتظامی هر از گاهی‌ مبادرت به جمع آوری آنتن‌های دریافت کننده ماهواره مینماید، اما اظهار نگرانی‌ عالی‌ رتبه‌ترین مقام قضایی ایران از روند تاثیر گذاری این شبکه‌ها نشان دهنده نا کارآمد بودن برخورد‌های انجام گرفته میباشد که به گونه روز افزون منجر به افزایش بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور شده است. اخلال و پخش پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای که عمدتا برنامه‌ها و تحلیل‌های سیاسی ارائه میدهند، بخشی از تلاش ظاهراً نافرجام مقامات دولت ایران در جهت جلوگیری از دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات جهان آزاد میباشد. طبق نظر سنجی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی منتشر کرده است، ۴۲ درصد از مردم -با وجود ممنوعیت های وضع شده در مورد استفاده از ماهواره- بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای میباشند. به گفته وزیر ارشاد ۷۱ درصد مردم تهران از آنتن‌های گیرنده ماهواره استفاده میکنند. با در نظر گرفتن آمار و ارقامی که از سوی دولت ایران منتشر شده است نگرانی‌ رئیس دیوان عالی‌ کشور از شبکه‌های ماهواره‌ای و تشبیه آنها به سیل بنیان کن معنا و مفهوم عینی تر و قابل ملموسی را به مخاطب ارائه میدهد.

ناظران بر این باورند در حالی‌ که تحریم‌های بین المللی فلج کننده، اقتصاد کشور را مختل نموده به گونه‌ای که مردم از تامین مایحتاج روزانه خود عاجز شده اند، چرا مسولان به جای نگرانی‌ از اثر گذاری شبکه‌های ماهواره‌ای و اتخاذ تدبیر به مقابله با آنها، به فکر دغدغه‌های روزمره اقتصادی و اساسی‌ شهروندان نیستند؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com