IMAGE635264437819117194تصویرهای ماهواره‌ای از شیکاگو به محققان امکان داده است تا با رصد سایت‌های باستان شناسی در سوریه، از وضعیت این سایت‌ها درشرایط جنگی وآشوب‌های جاری دراین کشورآگاه شوند.

“جسی کازانا” از دانشگاه آرکانزاس و از اعضای کمیته دمشق در کالج شرق شناسی آمریکا که دراین تحقیقات شرکت دارد، موفق شده است تا کنون آثار تخریب‌های ناشی از جنگ اخیر و نیز آثاری از غارت آثار ۱۰ سایت از مجموع ۳۰ سایت تاریخی را که مورد تاکنون مورد بررسی قرار داده، شناسایی کند.

با این حال مشخص است که شش سایت از محوطه‌هایی که از فضا سالم به نظر می‌رسد با اسناد روشنی درجریان جنگ تخریب شده‌اند.

کازانا در یافته‌های خود که درنشست سالانه موسسه باستان شناسی ارائه کرده، تخمین زده است که بیش از نیمی از سایت‌های باستانی سوریه به شدت تخریب شده‌اند از جمله شهرآپامه، مربوط به روم باستان که یک گروه یک نظامی رستوران توریستی را درآنجا اشغال کرده‌اند.

همچنین بیش از ۴۰۰۰ حفره نیز با استفاده از تجهیزات سنگین توسط شکارچیان گنج دراین سایت ایجاد شده که توسط کازانا شناسایی شده است.

کشف و بررسی آثار ومحوطه های باستانی کار تازه ای در حوزه مطالعات باستان شناسی فضایی نیست و پیش تر نیز مطالعات وگزارش مفصلی از این مشاهدات از سوی موسسات تحقیقات فضایی ارائه ومنتشر شده است.

آسیب سنگین شورشیان به آثار باستانی سوریهمجله نشنال جئوگرافی ویژه فوریه ۲۰۱۳ به نقل متخصصان انسان شناسی دانشگاه الاباما ی بیرمنگام گزارش داده بود که با استفاده از روش‌های تصویربرداری ماهواره‎ای مادون قرمز سایت‎های باستانی تازه‌ای که تا کنون کشف نشده باقی مانده‌اند، درمصر شناسایی شده است.

“سارا پارکاک” استادیار انسان شناسی در دانشگاه آلابامای بیرمنگام نیز درهمین گزارش اعلام کرد که دلیل ضعف روش‌های معمول، تاکنون آثار باستانی بسیاری درسطح زمین ناشناخته باقی مانده است. این میزان آثار ناشناخته به حدی است که می‌توان گفت سایت‌های کشف شده، تنها یک درصد از کل سایت‌های باستان شناسی درسراسر جهان است. »

باستان شناسی فضایی تا کنون به بررسی مباحث مربوط به حفاظت و نگاهداری و ثبت آثار ناشی از فعالیت‎های علمی بشر در فضا و خارج از جو زمین در ماه و دیگر سیارات اتلاق می‎شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com