تواناتک: وی‌پی‌ان ‌ها و اس اس اچ تونل‌ها هر دو «تونل»‌هایی امن ایجاد می‌کنند که از طریق آنها اطلاعات به صورت رمزگذاری شده، منتقل می‌شوند.

این دو در برخی از موارد مشابه هم کار می‌کنند اما در برخی از موارد تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. اگر شما می‌خواهید از یکی از این تونل‌های امن استفاده کنید اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اید، شاید این مطلب بتواند به شما کمک کند.

برای بهتر شناختن قابلیت‌های هر کدام از این برنامه‌ها، بهتر است اول مروری داشته باشیم بر چگونگی کارکرد هر کدام از آن‌ها. معمولا تونل‌های اس اس اچ را نسخه فقیر‌تر و ضعیف‌تر  وی‌پی‌ان‌ها می‌خوانند. علت این موضوع هم ساده است. اینکه اس اس اچ‌ها گرچه کارایی خوبی دارند اما در مقایسه با وی‌پی‌ان‌ها ضعیف‌تر هستند و در برخی موارد قابلیت‌های کمتری از خود نشان می‌دهند.

وی‌پی‌ان ‌ها چگونه کار می‌کنند؟

وی‌پی‌ان(VPN) مخفف «شبکه خصوصی مجازی» است. همانگونه که از نامش هم بر می‌آید، به شما کمک می‌کند تا به طور خصوصی و مجزا از شبکه‌ای متفاوت از شبکه عمومی اینترنت به دنیای مجازی متصل شوید. هدف از استفاده از آنها برای برخی‌ها این است که می‌خواهند با اطمینان بیشتری فایلی را ارسال کنند یا می‌خواهند که دولت‌ها و جاسوسان متوجه نشوند که آن‌ها از کدام منطقه وارد اینترنت شده‌اند و به فعالیت پرداخته‌اند. در این موارد آن‌ها نمی‌خواهند که در فضای عمومی اینترنت فعالیت آن‌ها دیده شود. مثلا یک کمپانی که می‌خواهد از طریقی امن با کارکنانش در ارتباط اینترنتی باشد، ترجیح می‌دهد تا از یک  وی‌پی‌ان استفاده کند. بنابراین وقتی یکی از کارکنان بخواهد، فایلی را با دیگر همکارانش و یا با کمپانی خود به اشتراک بگذارد ،استفاده از وی‌پی‌ان، شیوه امنی است که خطر افشای فایل در فضای عمومی را کاهش می‌دهد.

ارتباط کاربر وی‌پی‌ان مجزا از اینترنت عمومی صورت می گیرد. وی‌پی‌ان  در اینجا فایل فرد را به صورت رمزگذاری شده ارسال می کند و این رمز گذاری موجب می شود تا ارتباطی امن صورت بگیرد و جاسوسان و نگاههای کنجکاو را از فایل دور کند و اطلاعات حساس کمپانی فرضی در امان باشد. از دیگر مزایای وی‌پی‌ان این است که وقتی شما از یک اینترنت عمومی، مثلا از وای فای یک منطقه استفاده می کنید، می توانید با خیالی راحت تر سانسورهای موجود در آن شبکه اینترنت را دور بزنید و کارمند کمپانی فرضی می تواند سانسور آن کشور ارائه دهنده اینترنت را دور بزند و از طریق اینترنت کشوری دیگر وارد محیط اینترنت شود.

نکته دیگر اینکه سیستم عامل شما خود می تواند ترافیک شبکه و برنامه های کامپیوترتان را هماهنگ کند و نیازی ندارید تا هر کدام از برنامه هایتان را با شبکه، متناسب و پیکر بندی جدیدی ارائه کنید. بلکه  این کار را خود سیستم عامل  وی‌پی‌ان شما انجام می دهد،گرچه وی‌پی‌ان  ها تفاوت هایی دارند و امکانات آنها با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

اس اس اچ ها چگونه کار می کنند؟

اس اس اچ مخفف “پوسته امن” است که تنها برای حمل و نقل ترافیک شبکه طراحی نشده‌اند بلکه کارایی‌های دیگری نیز دارند.

اس اس اچ‌ها همچنین از یک سیستم رمزنگارانه قدرتمند بهره می‌برند و شما می‌توانید با تنظیمش، از آن به عنوان یک پروکسی “SOCKS” بهره ببرید. کافی است تنها یک بار برنامه‌های خود در کامپیوترتان را با این پروکسی تنظیم کنید.

اینگونه ترافیک شبکه وارد پروکسی “SOCKS” می‌شود و سپس اطلاعات را از طریق اس اس اچ ارسال می‌کند. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ترافیک میان کامپیوتر شما و سرور اس اس اچ به صورت رمزگذاری شده است و بدین گونه شما می‌توانید بیش از یک ارتباط رمزگذاری شده داشته باشید، درست مثل استفاده از وی‌پی‌ان.

با این حال یک تونل اس اس اچ نمی‌تواند قابلیت‌های بسیاری را در اختیار شما بگذارد و شما نمی‌توانید از تمام مزایای یک شبکه خصوصی مجازی بهره ببرید. برخلاف وی‌پی‌ان برای استفاده از تونل‌های اس اس اچ، شما نیازمند این هستید که برنامه‌های خود را با شبکه تازه هماهنگ و ست کنید.

با استفاده کردن از یک وی‌پی‌ان شما می‌توانید مطمئن باشید که تمام ترافیکی که شما از آن بهره می‌برید، از طریق یک شبکه خصوصی مجازی استفاده می‌شود، اطمینانی که در خصوص اس اس اچ‌ها وجود ندارد.

در زمان استفاده از وی‌پی‌ان، سیستم عامل شما قادر خواهد بود تا خود را با شبکه و قابلیت دسترسی از دور، هماهنگ کند یعنی اینکه دسترسی به ویندوز یک شبکه و فایل‌هایی که به اشتراک گذاشته می‌شود، بسیار آسان خواهد بود.

کدام یک از امنیت بیشتری برخوردار است؟

اگر شما نگران این موضوع هستید که کدام یک از دو گزینه بالا از امنیت بیشتری برخوردار است، پاسخ بی‌شک وی‌پی‌ان خواهد بود. شما می‌توانید همه فشار ترافیک شبکه در سیستم را روی آن قرار دهید.

اما اگر می‌خواهید تنها به صورت رمزگذاری شده با بروزر خود کارکنید، مثلا در یک محلی هستید که از وای فای استفاده می‌شود و نگران هستید که اطلاعات شما ذخیره یا به سرقت رود، آنگاه می‌توانید از هر دوی این‌ها استفاده کنید؛ هم وی‌پی‌ان و هم اس اس اچ‌ها برنامه‌های قدرتمند و قابل اعتمادی برای رمز گذاری دارند که می‌توانند امنیت خاطر را برای شما به ارمغان بیاورند.

البته ملاحظات دیگری نیز در این میان هست و از آن جمله اینکه حتی کاربران مبتدی هم می‌توانند از طریق وی‌پی‌ان، شبکه خصوصی مجازی خود را داشته باشند. گرچه راه اندازی یک سرور وی‌پی‌ان به پروسه طولانی تر و فرایندی پیچیده‌تر نیاز دارد.

تونل‌های اس اس اچ در عوض برای کاربران مبتدی دلهره آور است. هر چند راه اندازی آن‌ها بسیار ساده‌تر است.

برای آنهایی که به دنبال کسب و کار امن تری هستند، وی‌پی‌ان پیشنهاد می‌شود. تنها مزیت اس اس اچ‌ها این است که آن‌ها اطلاعات را رمزگذاری می‌کنند و از طریق تونل شبکه آن‌ها را ارسال می‌کنند، چیزی که دقیقا وی‌پی‌ان‌ها نیز دارند اما وی‌پی‌ان‌ها همانگونه که در این مطلب هم به آن اشاره شد کاربردی‌هایی دارند که اس اس اچ‌ها ندارند. بی‌دلیل نیست که به اس اس اچ‌ها لقب «وی‌پی‌ان‌ فقیر» را داده‌اند.ب

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com