معاون رییس جمهوری اسلامی در امور “زنان و خانواده” با انتقاد از تفکیک و سهمیه‌بندی جنسیتی، از ارایه‌ی پیشنهاد “لغو تمامی تبعیض‌ها و سهمیه‌بندی‌های جنسیتی” در کارگروه حقوقی کمیته‌های مربوط به تدوین برنامه صد روزه دولت خبر داد و گفت که این‌گونه تبعیض‌ها، «نه به نفع جامعه و نه به نفع دختران و زنان و نه حتی خانواده‌ها است».

شهیندخت مولاوردی، در گفتگویی که روز شنبه ۲۷ مهر بر روی سایت اطلاع‌رسانی دولت منتشر شده، با انتقاد از تبعیض موجود میان دختران و پسران در ورود به دانشگاه‌ها گفت: «زمانی که دختری با رتبه عالی در رشته مورد علاقه‌اش پذیرفته نمی‌شود و در مقابل پسری با رتبه پایین‌تر در بهترین رشته پذیرفته می‌شود، موجب می‌شود جوانان ما مایوس و سرخورده باشند و حتی این موضوع را به نوعی به دین و بحث مذهب نسبت دهند و طبیعتاً نتیجه این موضوع در جامعه دین‌گریزی و دین‌ستیزی در نسل جوان را در پی دارد.»

او گفت: «با این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به جایی می‌رسیم که در آینده‌ی نزدیک، دختران و زنان فارغ‌التحصیل از بازار کار و به طور کلی از محیط اجتماع دور و حتی حذف می‌شوند.»

خانم مولاوردی که انتصاب او به سمت معاونت رییس جمهوری اسلامی با استقبال فعالان حقوق زنان روبه‌رو شده، افزود: «باید افزایش میزان سطح سواد زنان و دختران را یک فرصت تلقی کنیم و نه یک تهدید و حتی اگر عده‌ای آن را یک تهدید تلقی می‌کنند باید آن را تبدیل به فرصت کنیم.»

معاون حسن روحانی، به نقش حقوق زنان در برنامه‌ی انتخاباتی او اشاره کرد و در عین حال گفت که به دلیل “کند” بودن ماهیت تغییر قوانین، «هیچ قانونی به راحتی تغییر نمی‌کند و باید یک پروسه طولانی طی شود».

شهین‌دخت مولاوردی، موضوع توانمند‌سازی سیاسی زنان، برای رسیدن به عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و قرار گرفتن در پست‌های مدیریتی را موضوع مهمی دانست و پیش‌بینی کرد که «چالش جدی» دولت در سال‌های آتی، موضوع «عدم دسترسی به فرصت‌های برابر زنان و مردان در اقتصاد و سیاست» باشد.

گفتنی است روزنامه‌ی شرق، چاپ تهران، روز دوشنبه (۳۰ اردیبهشت-۲۰ می‌) در گزارشی از تازه‌ترین تغییرات اعمال شده در دفترچه انتخاب‌رشته امسال کار‌شناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی، از ادامه‌ی سیاست تبعیض جنسیتی و نیز حذف رشته‌ی مطالعات زنان در دانشگاه تهران خبر داده بود.

هم‌چنین بر اساس گزارش‌ها، در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نزدیک به ۶۰۰ کدرشته دانشگاهی در بیش از۶۰ دانشگاه مشمول طرح تفکیک جنسیتی شده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com