جلسه دادگاه محمد قبادلو از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری و محکوم به اعدام در شرایط کاملا ناعادلانه و بدون امکان دفاع برگزار شد

کانون حقوق بشر ایران؛ روز شنبه ۱۹ آذر۱۴۰۱، جلسه دادگاه محمد قبادلو محکوم به اعدام در دادگاه کیفری تهران در شرایطی کاملا ناعادلانه برگزار شد.

محمد قبادلو پیشتر در بخش نخست پرونده خود در دادگاه انقلاب از بابت اتهام افساد فی الارض از طریق «جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، تخریب و اقدام علیه امنیت ملی کشور که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» محاکمه و به اعدام محکوم شده بود.

دادگاه روز شنبه ۱۹ آذر مربوط به بخشهای دیگری از اتهامات محمد قبادلو می باشد که در شعبه اول دادگاه کیفری تهران به ریاست قاضی غلامرضا جواهری برگزار شد. (این جلسه ابتدا روز ۱۵ آذر برگزار شده اما بدلیل برخی نقص ها به ۱۹ آذر موکول شد.)

یک منبع مطلع در این رابطه به کانون حقوق بشر ایران گفت: «محمد قبادلو ۲۲ ساله در یک دادگاه ناعادلانه بدون حضور وکلای مدافع انتخابی در یک دادگاه کوتاهی به اعدام محکوم شد.»

بنا بر اظهارات خانواده وی، محمد دچار بیماری دو قطبی بوده و در هنگام برگزاری جلسه دادگاه بدلیل نرسیدن داروهای وی حالت عادی نداشته و توان دفاع از خود را نداشته است و روانپزشک سازمان پزشکی قانونی در اظهاراتی خصومت آمیز در جلسه دادگاه گفته که وی میدانسته که چه کاری انجام میداده است در حالی که مدارک پزشکی قبلی وی حکایت از عدم سلامت روحی وی بوده است که اسناد آن نیز موجود است .

همچنین خود محمد قبادلو در این رابطه در دفاعیات خود گفت: «در زمان حادثه دو ماه بود که داروهایم را نخورده بودم و سه شب هم نخوابیده بودم و با فیلم‌هایی که در فضای مجازی دیدم عصبانی و تحریک شده بودم. خیلی پشیمان هستم و از یادآوری اتفاقات آن شب شرم می‌کنم و نمی‌توانم این حوادث دلخراش را در ذهنم بازسازی کنم.»

با وجود این سخنان و دفاعیات، روانپزشک سازمان پزشکی قانونی در این جلسه مدعی شد: «متهم به سوابق بیماری دو قطبی خود اشاره می‌کند که در سوابق او دیدیم دو نوبت ویزیت شده، اما بستری نشده است. حرف‌های متهم نیز نشان نمی‌دهد که او در روز حادثه مشکلی داشته و رفتار او هدف‌دار بوده است. علائم و شواهدی از اختلالات عمده و ضعیت روانی در او نیز وجود ندارد.»

این منبع مطلع گفت: «همچنین وکلای مدافع (عزل شده) محمد بعد از اولین جلسه دادگاه بیش از ده مورد ایراد به پرونده این زندانی گرفتند که در جلسه دوم هم حل نشده بود.
مهمترین نقص این پرونده انجاست که چند روز قبل از دادگاه اول محمد قبادلو در کلیپی که توسط نیروی انتظامی پخش شده بود گفته شده بود که ماموری به نام فرید کریم پور توسط مردم معترض (اغتشاشگران) کشته شده ولی بعدا ز چند روز قتل این مامور راهم وارد پرونده محمد میکنند درحالی که در جریان برخورد خودرو محمد قبادلو به موتورهای یگان ویژه کسی کشته نشده بود.»

از سوی دیگر محمد قبادلو از دسترسی به وکیل محروم بوده است. پیشتر امیر رئیسیان وکیل دادگستری در صفحه شخصی خود ایرادات و نواقص این محاکمه را به تفصیل گزارش کرده بود.

 

با وجود تمام این نقص ها، ایرنا در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۱ آبان در این رابطه منتشر کرد نوشته بود که با توجه به ابعاد امنیتی این پرونده و اجرای تبصره ماده ۴۸ (انتخاب وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه) وکلای معرفی شده توسط خانواده قبادلو، (مهدخت دامغان‌پور و امیر رئیسیان) صلاحیت دفاع از وی در پرونده افساد فی الارض را که در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود را ندارند اما حضور آنها در پرونده کیفری محمد قبادلو مانعی ندارد و وکلای تعیینی می‌توانند از اتهامات انتصابی وی در دادگاه کیفری یک دفاع کنند.

شایان ذکر است سازمان عفو بین الملل در گزارشی که روز جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ منتشر کرد نسبت به خطر اعدام بازداشت شدگان هشدار داده و یادآور شد مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات مرگ (اعدام) به‌ عنوان ابزاری برای «سرکوب سیاسی به‌ منظور ایجاد ترس در بین مردم و پایان دادن به قیام مردمی» استفاده می‌کنند.

درباره اعتراضات سراسری

اعتراضات سراسری اخیر با جان باختن مهسا امینی آغاز شد. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی توسط گشت ارشاد و به بهانه بدحجابی بازداشت و بر اثر ضربات به سرش در بیمارستان کسری جان باخت.

این اعتراضات از همان زمان کلید خورد و تاکنون سه ماه است که ادامه دارد. مردم در این اعتراضات خواستار سرنگونی تمامیت نظام حاکم و برقراری امنیت و آزادی و دمکراسی هستند.

درجریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۵۲۰نفر از جمله ۶۵کودک جان باخته و بیش از ۲۰ هزار نفر (بر اساس آمارهای حکومت) بازداشت شده اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)