بنابر اخبار منتشر شده، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران برای شرکت در هفتاد و هفتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود.

رئیسی همانند سایر همپالگی‌هایش در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، چه آنگاه که به عنوان دادستان در دهه شصت در کرج و همدان و تهران زمینه شکنجه و اعدام صدها زندانی سیاسی را فراهم نمود و چه آنگاه که هزار و پانصد جوان در آبان نودوهشت در زمان ریاست او بر قوه قضائیه کشته شدند، کارنامه زندگی‌اش سیاه و مرگبار و سرشار از جنایت و کشتار است. اما او با عضویت در “کمیسیون مرگ” در تابستان شصت‌وهفت، در ردیف پرکارترین و خونبارترین جنایتکاران جمهوری اسلامی قرار گرفت. او با چنین کارنامه‌ای از کشتار و مرگ، و پرونده‌ای سرشار از جرم و جنایت که از هر گوشه‌اش خون می بارد، قصد دارد به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران به نیویورک سفر کند.

نام ابراهیم رئیسی بارها به عنوان عضو “کمیسیون مرگ” در دادگاه حمید نوری مطرح شده است. او در دادگاه بین‌المللی مردمی ایران تریبونال نیز، همراه با صدها تن دیگر از مسئولان رژیم به عنوان ناقضان حقوق مردم و اعدام و کشتار هزاران زندانیان سیاسی در دهه شصت، به اتهام جنایت علیه بشریت مجرم شناخته شده و باید در سطح بین‌المللی تحت پیگرد قضائی قرار گیرد.

پرونده او برای پیگرد بین‌المللی آماده است، اما جنایتکارانی هم‌چون او که در جهان کم نیستند و به قدرت رسیده‌اند، از مصونیت دیپلماتیک برخوردار هستند و هیچ دادگاهی حاضر به تشکیل پرونده برای آنها نخواهد بود، مگر آنکه مصونیت دیپلماتیک آنها لغو شود. با این حال، نباید این امر ما را از شکایت علیه رئیسی و تشکیل پرونده علیه او در محاکم قضائی آمریکا باز بدارد.

همزمان با ارایه شکایت علیه او، به عنوان قاتلی که بر مسند ریاست جمهوری یک کشور تکیه زده است، باید خواستار لغو مصونیت دپیلماتیک او شویم. در عین حال، باید با سازماندهی کمپین‌های وسیع اعتراضی، آمریکا را برای اجرای تحریم‌هایش علیه ابراهیم رئیسی تحت فشار قرار داد که از صدور ویزا برای این جانی حکومتی خودداری کند. همزمان باید سازمان ملل را نیز تحت فشار قرار داد که از درخواست ویزا از آمریکا برای ابراهیم رئیسی خودداری کند. طبق قراردادی که سازمان ملل با آمریکا دارد، آمریکا موظف است به درخواست سازمان ملل برای نمایندگان کشورهایی که می‌خواهند در اجلاس این سازمان در آمریکا شرکت کنند، ویزا صادر کند.

دیده‌بان ایران آمادگی دارد به زندانیان سیاسی که در تابستان ١٣۶٧ در زندان‌های اوین و گوهردشت با “کمیسیون مرگ” و ابراهیم رئیسی مواجه شده‌اند، و همچنین خانواده‌هایی که عزیزانشان در تابستان شصت‌وهفت توسط این کمیسیون در دو زندان اوین و گوهردشت به جوخه مرگ سپرده شده‌ و در آمریکا ساکن هستند، برای تشکیل پرونده علیه رئیسی در محاکم قضائی فدرال آمریکا کمک نماید. زندانیان سیاسی ساکن آمریکا نیز که در دهه شصت در کرج و همدان به دستور رئیسی دستگیر و شکنجه شده‌اند، می‌توانند علیه او شکایت کنند. در مرحله بعد، زمانی که پرونده رئیسی به جریان بیافتد، سایر جان بدربردگان از کشتار زندانیان سیاسی در زندان‌های گوهردشت و اوین و همچنین خانواده‌های ساکن کشورهای دیگر می‌توانند از رئیسی شکایت کنند.

دیده‌بان ایران
نهاد اجرایی بنیاد ایران تریبونال
۴ اوت ٢٠٢٢ برابر با ١٣ مرداد ١۴٠١
آدرس تماس: iranwatch@irantribunal.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)