سپاه پاسداران و واکنش‌های جهانی به احتمال خروج نام آن از لیست تروریستی

به دنبال شائبه‌ها و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه دولت بایدن احتمالا قصد آن را دارد که نام سپاه پاسداران را از لیست سازمان‌‌های خارجی تروریستی خارج سازد،‌ شمار بیشتری از مقامات، از دولت بایدن خواهان آن شدند که نام سپاه در لیست تروریستی باقی بماند.

موضوع سپاه پاسداران به موضوع مناقشه‌ای، افزون بر مناقشه برنامه اتمی حکومت ایران تبدیل شده است برخی از گمانه‌ها و شائبه‌ها از آن حکایت می‌کند که گویا دولت جو بایدن قصد آن را دارد تا نام سپاه پاسدارران را از لیست سازمان‌های خارجی حذف سازد.

برخی گمانه‌ها نیز بر این استوار شده است که دولت جو بایدن قصد دارد تا نام نیروی قدس سپاه را در لیست تروریستی سازمان‌های خارجی ابقاء کند اما نام سپاه پاسداران را از لیست حذف کنند که این امری مضحک به شمار می‌رود چرا که نیروی قدس سپاه از ارکان پنچانه سپاه پاسداران به شمار می‌رود.

تمامی این شائبه‌ها و اخبار باعث شده است تا طیفی از اتحاد و مخالفت با خارج‌سازی نام سپاه از لیست ترورویستی آمریکا شکل بگیرد.

در آخرین نمونه ۵۰۰ چهره ایرانی آمریکایی در روز ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حذف نشود.

این ۵۰۰ شخصیت ایرانی آومریکایی در نامه خود افزودند این اقدام بر خلاف خواست و منافع مردم ایران و تهدیدی مستقیم برای پیشرفت آزادی و دمکراسی در جهان خواهد بود.

هشدار ۱۴ سناتور آمریکایی به بایدن

در همین حال در روز ۲۲ فروردین ۱۴ سناتور آمریکایی از حزب جمهوری‌خواه از جمله مقاماتی بودند که به جو بایدن در مورد عواقب خروج نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا هشدار دادند.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه خود به جو بایدن نوشتند که حذف نام سپاه از اف‌تی‌‌او یا همان سازمان‌های تروریستی جهان اقدامی به شدت نادرست بوده زیرا سپاه هیچ تغییر معناداری در عملکرد خود نشان نداده است. [اتحاد علیه تروریسم شرورانه‌ی حکومت ولایت فقیه]

این ۱۴ سناتور جمهوری‌خواه در نامه خود افزودند این احتمال که نام سپاه پاسداران از لیست ترورویتسی حدف شود این را به جهانیان نشان خواهد داد که این گونه نامگذاری‌ها، تنها یک اقدام سیاسی بوده که توسط دولت ‌آمریکا به کار برده می‌شود و هر زمان که نیاز باشد دولت آمریکا آن را در جهت منافع سیاسی خود تغییر خواهد داد.

سناتور‌های جمهوری‌خواه این اقدام را خیانت به متحدین آمریکا خوانده و اعلام کردند که شرکای آمریکا بدون این اقدام نیز از کاهش حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خاور میانه نگران هستند.

مخالفت نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا با احتمال خارج‌سازی نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی

پیش از این و در هفته گذشته نیز ۵ نماینده مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از  حزب دمکرات در یک نشست خبری در واشنگتن  اعلام کردند که با خارج‌ سازی نام سپاه از لیست سازمان‌های خارجی تروریستی مخالف می‌باشند.

افزون بر آن و طی مدت یک هفته اخیر ۱۱ سناتور سناتور جمهوری‌خواه نیز در یک نامه دیگر که به ابتکار مارک روبیو خطاب به بایدن منتشر شد از وی خواستند که اگر برجام احیاء شود ایالات متحده باید بدون فوت وقت تجهیزات نظامی جدیدی در اختیار ارتش اسرائیل قرار دهد تا این کشور بتواند در برابر ایران از خود دفاع کند.

دولت بایدن قصد دارد که کنگره را دور بزند

در همین حال بیل هگرتی سناتور جمهوری‌خواه در روز ۲۰ فروردین اعلام کرد که دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق با حکومت ایران قصد دارد که کنگره را دور بزند.

این در حالی است که گالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نقل از جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در روز ۱۹ فروردین اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در مورد تروریستی بودن نیروی قدس سپاه پاسداران با ژنرال میلی هم نظر است.

پیش از آن ژنرال میلی رئیس ستاد ارتش آمریکا اعلام کرده بود که نیروی قدس سپاه یک نیروی تروریستی است و از حذف نام آن از سیاهه تروریستی سازمان‌‌ها خارجی ایالات متحده استقبال نمی‌کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در روز ۱۷ فروردین اعلام کرد که سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی می‌باشد اما در مورد سوالی پیرامون اینکه آیا سپاه پاسداران در لیست تروریستی خواهد ماند یا خیر اعلام کرد که وارد جزئیات نخواهد شد.

این موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا بر گمان‌ها مبنی بر این که دولت بایدن قصد دارد تا نام سپاه را از لیست سازمان‌های خارجی خارج سازد دامن زد و مخالفت‌های فوق را در آمریکا برانگیخت.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)