اظهارات کوتاه حسن روحانی در حاشیه ی راهپیمایی روز قدس با جنجال همراه شده است. از این سخنان گزارش های متفاوتی منتشر شده و نتان یاهو نخست وزیر اسرائیل بدون این که منتظر سخنان تایید شده ی روحانی بماند، اظهارات او را محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری ها روحانی در سخنان خود گفته است: روز قدس از یادگارهای حضرت امام است، روز قدس روزی است که مردم وحدت جهان اسلام را به نمایش می‌گذارند و در برابر هرگونه ظلم، تجاوز ایستادگی می‌کنند.
روحانی آن گاه گفته است: به هر حال در منطقه ما زخمی است که سال‌هاست بر بدن دنیای اسلام نشسته است و باید این زخم از بین برود.
به گفته ی وی «رژیم صهیونیستی» در سایه اشغال فلسطین و قدس عزیز به خوی تجاوزگری خود ادامه می‌دهد و در این روز در واقع برای آن است که مردم مسلمان این حق تاریخی خود را فراموش نکنند و نخواهند کرد و همواره در برابر ظلم و تجاوز ایستادگی خواهد کرد.
روحانی درباره پیام روز جهانی قدس ۹۲ اظهار داشت: حضور مردم در روز قدس پشتوانه بزرگ معنوی و سیاسی برای ملت فلسطین در راه رسیدن به آرمان‌های مقدس و آزادی قدس شریف است.
روحانی تصریح کرد: اسرائیل به بهانه سازش به خوی تجاوزگری خود ادامه می‌دهد و اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که این فرصت مناسبی است برای اینکه به ظاهر چهره‌ای صلح‌طلب از خود نشان دهند اما در باطن به تجاوزگری‌های خود ادامه دهند.

خبرگزاری ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز عین این جملات را گزارش کرده اما جمله «به هر حال در منطقه ی ما زخمی است که سال هاست بر بدن دنیای اسلام نشسته است و باید این زخم از بین برود» در گزارش این خبرگزاری وجود ندارد و یا حذف شده است.

پایگاه اطلاع رسانی روحانی اظهارات او را چنین گزارش کرده است: در منطقه ما در سایه اشغال سرزمین فلسطین و قدس عزیز، زخمی بر بدن دنیای اسلام نشسته و این یادآور آن است که مردم مسلمان این حق تاریخی خود را فراموش نخواهند کرد و در برابر ظلم و تجاوز ایستادگی خواهند کرد.

واکنش نتان یاهو
روزنامه «یدیعوت آحارانوت» واکنش نخست وزیر رژیم اسرائیل به سخنان روحانی را منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، نتانیاهو با اشاره به سخنان روحانی، گفته چهره واقعی وی پیش از آنچه که انتظار می رفت، افشا شد. وی افزوده: «حتی اگر این اظهارات به سرعت هم تکذیب شود، نشانگر طرز فکر واقعی این مرد است و این دیدگاه، برنامه عمل حکومت ایران را تشکیل می دهد».
دیگر رسانه های اسرائیلی نیز به سخنان روحانی واکنش نشان داده اند.
به گزارش بازتا، روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشته است حسن روحانی با تکرار ادبیات ضداسرائیلی رهبران فعلی و سابق ایران، اسرائیل را زخمی کهنه خوانده که باید از میان برود. این روزنامه گزارش مفصلی از راهپیمایی روز قدس در ایران و دیگر کشورهای جهان را منتشر کرده و به سابقه بزرگداشت این روز نیز اشاره کرده است.
سایت خبری «آروتز شوا» نیز که از مطبوعات تندروی اسرائیلی به شمار می رود، با اشاره به سخنان روحانی نوشته اظهارات روحانی درباره اسرائیل، نشان می دهد که وی نیز به اندازه سلف خود، محمود احمدی نژاد، از اسرائیل متنفر است و به همان اندازه بی محابا، این نفرت را ابراز می کند. این سایت می نویسد هرچند روحانی اعلام کرده مشی معتدلی دارد، اما رژیم اسرائیل هشدار می دهد که وی «گرگی در لباس میش» است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com