این پست حاوی یک پ.ن مهم است ، در این پست در جشنواره ی باهم بودن ها و تنهایی های درون ، ۵ فیلم از فیلم های جشنواره فیلم فجر امسال را که دیده ام مرور می کنم ، شاید در اکران عمومی در باز بینی فیلم ها مفید باشد .

امسال هم تا اواسط جشنواره درگیر امتحان ها بودم و در شرایط روحی مناسبی هم نبودم ، بخاطر همین فرصت نکردم فیلم های زیادی ببینم و تنها ۵ فیلم از جدول رنگارنگ و پر از چرتِ امسال را انتخاب کردم و دیدم ، ناراحتم که چرا فیلم هیس ساخته خانوم درخشنده و فیلم خسته نباشید را ندیدم . و اینکه حرفی از سیمرغ ها نزنم بهتر است .

در این پست با نگاهی عام و مردمی و دوستانه ۳ فلیم را باهم مرور می کنیم .

۱. پرویز

فیلم پرویز ساخته آقای مجید برزگر ، با بازی درخشان لوون هفتوان . یک فیلم اگر همه چیزش کامل باشد خوب نیست ، یک فیلم زمانی خوب است که یک اتفاق خوب باشد ، یک تصویر گرم و ماندگار در ذهن بسازد و این تصویر تا مدت ها در ذهن بماند ، این فیلم علاوه بر اینکه همه چیزش خوب است یک اتفاق خوب نیز است ، در این فیلم پیر پسر چاق و از کار افتاده ای را می بینیم که هر تیکه از شخصیت اش روایت گر داستان ما است ، این فیلم در بخش اول نشان می دهد که چطور جامعه ما به یک فرد از کار افتاده و غیر عادی ظلم می کند و این فرد ۵۰ سال این ظلم را می پذیرد ، درست تا زمانی که یک گره در زندگی اش ایجاد می شود ، در بخش دوم فیلم این فرد که پرویز است عصیان می کند ، این عصیان زیبا است .

نکته های فیلم : آقای لوون بازیگر نقش پرویز در این فیلم خود کارگردان و بازیگر تئاتر است – شخصیت پرویز در این فیلم بی نظیر است و تا مدت ها در ذهن می ماند – این فیلم موسیقی متن ندارد و جالب این جاست که تا پایان فیلم هیچ کس نبود موسیقی را احساس نمی کند – برش زمانی فیلم عالی و پایان فیلم کوبنده و زیبا است – فیلم با یک دیالوگ فوق العاده تموم میشه ، ساده و زیبا : من میگم – این فیلم در شهرک آتی ساز فیلمبردای شده است – این فیلم در کل جشنواره تنها در ۳ سانس نمایش داده شد و اکران این فیلم در سینما آزادی حواشی زیادی را داشت ، این حواشی را از سایت های اونجوری بخونید .

آخر سر : حتما ببینید ، دو بار ببینید .

 ۲. روز روشن

فیلم روز روشن ساخته حسین شهابی با بازی پانته آ بهرام و مهران احمدی و چند تن دیگر . درون مایه ی اصلی داستان انسانیت و نشان دادن آدم های جامعه است و تم داستان در باره ی اثبات بی گناهی یک فرد در جریان یک قتل است ، در این فیلم یک مثلث عشقی دیده می شود ، مثلثی که دو سر آن زن و یک سرش مرد هستند . نکته ی بارز این فیلم علاوه در فیلمنامه ی قوی و کشش داستانی فوق العاده بازی مهران احمدی در نقش راننده آژانس است ، مهران احمدی در نقش راننده آژانس در همه ی صحنه ها هست و کارکتری جدید از یک راننده را برای ما نمایش می دهد ، بدون شک مهران احمدی در این فیلم یکی از بهترین بازی هایش را به ما نمایش داد . خانوم پانته آ بهرام هم مثل همیشه عالی بود ، و تنها اشکالش این بود که مثل همیشه عالی بود ، همین .

نکته های فیلم : آخر این فیلم یک چک دارد ، یک چک محکم که همه برایش دست می زنند – پیشنهاد می کنم ۱ دقیقه ی آخر فیلم را نادیده بگیرید –  این فیلم یک سکانس ناب دارد ، جایی که پانته آ بهرام برای راضی کردن یکی از شاهد ها به خانه ی او می رود و ما چیزی از اتفاق هایی که در خانه می افتد را نه می بینیم و نه می شنویم ، تنها چهره ی راننده آژانس (مهران احمدی) را می بینیم ، این چهره همه ی اتفاق های خانه را روایت می کند – فیلم جدی است اما در چند صحنه بازی مهران احمدی مردم را به خنده انداخت و این خوب است .

آخر سر : به شدت ارزش ارزش دیدن دارد .

۳. جیب بر خیابان جنوبی

فیلم جیب بر خیبان جنوبی ساخته سیاوش اسعدی ، با بازی بهناز جعفری ، مصطفی زمانی ، امیر جعفری ، نورا هاشمی و چند تن دیگر از جمله هومن برق نورد که من اصن یادم نمیاد کجای فیلم بود ؟ آیا واقعا بود ؟ درباره این فیلم باید بگم که این فیلم یک فیلم جشنواره پسند و مخاطب پسند است ، یک فیلم که در معنی کلمه معنی فیلم را می دهد اما یک فیلم نیست ! چون همه چیزش کامل است و همه چیز کامل بودن بد است ، البته این نظر منه ، در سایت های سینمایی از این فیلم خیلی تعریف کردن اما از دید من همه چیز این فیلم عادی بود . یک فیلم باید یک اتفاق خوب باشد ، اتفاقی که تا مدت ها در ذهن نقش ببند .

نکته های فیلم : اگر همه چیز را عادی و خوب در نظر بگیریم ، از چند صحنه ی فیلم نمی توان گذشت ، آن صحنه هایی که رنگ ها جان می گرفتند و صدای یک موسیقی فوق العاده به این تصاویر جان بیشتری می داد ، صحنه هایی که بدون بوسه و عشق بازی از عاشق شدن دونفر سخن می گفتند ، عشق بازی در جیب بری ، عشق بازی در غذا خوردن ، عشق بازی در نگاه ، مثل عشق ما در خیابان .

آخر سر : ارزش دیدن دونفره را دارد .

پ.ن ۱ :      پ.ن ۲ : عکس ها از وبسایت کافه سینما است .

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com