در اولین مواجهه با آثار گروه “حجاز”، ممکن است از ابتدا انتظار شنیدن آهنگی عربی را بکشید که سازهای سنتی در آن هنرنمایی و شما را مسافر سرزمین‌های دور کنند اما برخلاف این تصور، قرار است دو ساز عود و پیانو شروع به مکالمه کنند.

گویی موسیقی عربی دست جَز را گرفته باشد و با هم بر صحنه برقصند. این همان بخش جادویی و اعجاب‌انگیز حجاز است. گروهی چند ملیتی که با نوازش کلاویه‌های پیانو و سیم‌های عود، موسیقی و مقام‌های عربی را با ریشه‌هایی از موسیقی جز پیوند می‌دهد و چیزی شبیه به یک رباعی می‌سازد.

موسیقی جهان عرب نقطۀ شروعی می‌شود و موسیقی جَز راه را به فرهنگ‌های دیگر باز می‌کند و شباهت و تفاوت‌هایشان را زیر و رو می‌کند. حجاز فرهنگ‌ها را می‌شکند و بعد همه را در هم می‌آمیزد و انگار یک فرهنگ واحد تولید می‌کند. همین ویژگی منحصربه‌فرد این کوارتت است. توانایی آن در شکستن تمامی مرزها و محدودیت‌ها.

این گروه بیش از ده سال است که هنرش را صرف پیوند دادن ریتم و نت‌های موسیقی با گرمای مدیترانه کرده است. عود و پیانو را در هم آمیخته و صدای کوبش‌ها و کنترباس را به آن اضافه کرده و سری به موسیقی جز زده و نوای دل‌انگیز مدیترانه را با شکستن تمام محدودیت‌های فرهنگ‌ها تولید کرده است و این اتفاق طی چند آلبومی که منتشر کرده‌اند به اوج پختگی خود رسیده.

“حجاز” در موسیقی خاورمیانه نام یکی از چند مقام اصلی موسیقی‌ست که در موسیقی ایرانی، ترکی و عربی نمود پیدا می‌کند و در موسیقی سرزمین‌های عربی، یکی از نُه مقام اصلی‌ به حساب می‌آید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)