فروش نوزاد در ایران

فروش نوزاد در ایران یکی از معضلات اجتماعی است که در حاکمیت نظام ولایت فقیه سایه‌ی شوم خود را بر سر خانواده و جامعه ایرانی گسترده است.

تیتر شوک‌آور و تکان‌دهنده است؛ فروش نوزاد. در سال‌های اخیر اخباری متنوعی پیرامون فروش نوزادان در فضای مجازی به چشم می‌خورد که روان آدمی را آزرده می‌سازد.

۲۵ اردیبهشت ۹۹ بود که خبری مبنی بر دستگیری افرادی که اقدام به خرید و فروش نوزاد می‌کردند در استان گلستان رسانه‌ای شد.

هر چند این، یکی از بسیار مواردی از خرید و فروش نوزاد است که علنی و رسانه‌ای می‌شود، اما همین نمونه خود به تنهایی نشان از فاجعه‌ای دارد که حاکی از تلخی‌ها بسیار در ایران و خانواده ایرانی است.

یک دلال فروش نوزاد در تهران درباره وضعیت خانواده کودکانی که به فروش می‌رسد می‌گوید: «… این بچه‌ها بیشتر به خاطر فقر و نداری خانواده‌ها به فروش می‌رسند. واقعا ما خودمون هم نمی‌تونیم آمار دقیق بگیریم که این بچه‌ها که خرید و فروش می‌شن وضعیتشون چطور هست»

نگاهی بر این پدیده ما را متوجه دو واقعیت تلخ می‌‌کند، اول اینکه خانواده‌ای که مجبور می‌شود نوزاد خود را بفروشد و در پس این واقعیت تلخ، علت اصلی و واقعیت تلخ‌تر دیگر نهفته است که نظامی که در آن فقر به میزانی گسترش یافته است که پدر یا مادری یا هر دو تن به این عمل می‌دهند.

سهیلا جلودار زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نظام با اشاره به فروش نوزاد در کشور، اخیرا گفته است: «از آنجایی که این کار جرم است و مخفی انجام می شود، آمار رسمی در دست نداریم مگر اینکه از طریق دستگیری ها و شکایات انجام گرفته آن را مورد بررسی قرار دهیم تا به یک عدد تقریبی برسیم.»

وی افزوده است: «باتوجه به شرایط اقتصادی نابسامانی که وجود دارد شاهد خرید و فروش نوزاد و حتی بچه‌های بزرگتر نیز هستیم.»

جلودارزاده بر روی عامل فقر و تاثیر آن در فروش نوزادان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «دلیل خرید و فروش کودک در کشور ما فقر عمومی و عدم آگاهی است … در هر کشوری که فقر وجود دارد خرید و فروش بچه مشاهده می شود در کشور ما هم فقر عمومی باعث شده خرید و فروش نوزاد و کودک افزایش پیدا کند.»

از هر سو به موضوع فروش نوزاد نگریست شود، آنچه باقی می‌ماند فقر است که خانواده‌ای را مجبور می‌سازد جگرگوشه‌اش را به دلیل نداشتن توان مالی به فروش بگذارد.

فقر در ایران نیز پدیده‌ای است که پای حاکمان فاسد ولایت فقیه را به میان می‌کشد در حالی که در کشوری که بر روی دریای نفت و گاز و منابع و معادن خوابیده است، شهروندانش در پی فقر مجبور می‌شوند به این فاجعه تن دهند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظام، طی اظهاراتی که وب‌سایت اعتمادآنلاین تاریخ انتشار آن را ۱۷ اسفند ۹۸ درج کرده و در روز چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت، به عنوان تیتر نخست این وب‌سایت منتشر شده گفته است: «روزانه ۲۰۰میلیارد تومان درآمد افزایش قیمت بنزین در قیام آبان و فروش مازاد مصرف به خارج است … تاکنون ۳۰میلیارد دلار از جیب مردم ایران برای بشار اسد در سوریه هزینه شده است.»

فروش نوزاد به اندازه‌ای در نظام ولایت فقیه مشروعیت پیدا  کرده است که در ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر اینکه مدلی از خرید کودک وجود دارد که «ولادت محور» نامیده می‌شود و کار از همان محل بیمارستان انجام می‌شود، انتشار یافته است.

حبیب‌الله مسعودی فرید؛ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در این باره گفته است: جلسات متعددی با دست‌اندرکاران بیمارستان‌ها داشتیم تا با افرادی که تلاش دارند از بیمارستان‌ها خرید و فروش کودک را انجام دهند، برخورد قاطعانه و قضائی صورت گیرد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)