رشد ۱۵۰ درصدی پولشویی در نظام ولایت فقیه

در حالی که فرصت نظام برای تصویب دو لایحه باقی مانده اف‌ای‌تی‌اف شامل پالرمو و سی‌اف‌تی رو به پایان است و در حالی که نظام، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، را تصویب کرده است،‌ رئیس پلیس امنیت اقتصادی نظام از افزایش ۱۵۰درصدی در حوزه‌ پرونده‌های پولشویی در نظام خبر داد.

رشد ۱۵۰ درصدی پرونده‌های پولشویی

محمدرضا مقیمی «رئیس پلیس امنیت اقتصادی» نظام در همایش «نقش پلیس در رونق تولید» اعلام کرد: «طی ۹ ماه ابتدای سال افزایش ۱۵۰ درصدی در حوزه پرونده‌های پولشویی داشتیم و در حوزه قاچاق کالا ارزش پرونده‌ها ۵۵ درصد افزایش داشته است.»

مقیمی افزود: «در مورد پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان ۴۴ درصد و پرونده‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان نیز ۵۳ درصد رشد داشته است. همچنین پرونده‌های سازمان یافته قاچاق کالا نیز افزایش داشته است.»

پولشویی در عرصه بین‌المللی

این در حالی است که در عرصه بین‌المللی نیز نظام درگیر پولشویی گسترده است و ششمین و آخرین فرصت نظام در ۱۵ بهمن ۹۸ برای تصویب لوایح FATF به پایان می‌رسد.

بر اساس اعلام قبلی گروه ویژه اقدام مالی چنان‌چه وضعیت نظام تا قبل از ۱۵ بهمن ۹۸ در این کنوانسیون نهایی نشود، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه نظام را وضع خواهد کرد و وضعیت نظام به پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ باز خواهد‌گشت.

چنان‌چه نظام تا قبل از موعد مقرر ۲ مورد باقیمانده از ۴ لایحه FATF را تصویب نکند، ‌بار دیگر به لیست سیاه FATF وارد شده و مشمول تحریم‌های بیشتری خواهد‌ شد.

وضعیت فعلی نظام در پیوستن به FATF         

نظام تاکنون ۳۹شرط از شروط ۴۱گانه اف‌ای‌تی‌اف را پذیرفته‌ است؛ اما قادر نیست به ۲شرط باقیمانده پاسخ دهد.

در ابتدا ۴ لایحه مورد مناقشه نظام بود.

لوایح چهارگانه مورد مناقشه که نظام باید مورد تصویب قرار ‌می‌داد تا به طور دائمی از لیست سیاه FATF خارج شود عبارتند از:

۱.لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم

۲. لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی

۳. لایحه مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)

۴.لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)

نظام از چهار لایحه مرتبط با توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) دو لایحه را تصویب کرده و دو لایحه دیگر درباره پیوستن به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) متوقف شده است.

بزرگترین پولشویی در داخل نظام

گفتنی است، در آخرین بزرگترین پولشویی در درون نظام، صحبت از پرونده‌ای است که «هزار میلیارد تومان املاک، ۴۰ شرکت، ۱۰۰ خودرو و ۳۰ کیلوگرم شمش طلا» گستره دارد.

این پرونده پولشویی ۶ سال در جریان بوده و تراکنش مالی آن ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

این پرونده شامل معاملات املاک، مستغلات، سهام‌های بورسی و غیربورسی، شمش، ارز، سکه، خروج پول از کشور و سرمایه‌گذاری در کشور‌های همجوار بوده است.

در این پرونده افراد نزدیک به نظام ولایت فقیه پرونده‌های صوری دریافت تسهیلات کلان با سود کم در شبکه بانکی تشکیل می‌دادند و سپس همین وام‌های صوری را به صورت صوری با سود ۳۰ درصد سپرده‌گذاری می‌کردند و میلیاردها تومان سود می‌گرفتند در حالیکه پولی سپرده‌گذاری نکرده بودند.

تشکیل ۵۰۰ پرونده بدون هیچ مجازات!

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر گفته بود: «۵۰۰ پرونده ظرف ده سال برای متهمان پولشویی تشکیل شده اما به خاطر مشکل قانونی، کسی مجازات نشد.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه نظام، اواسط آبان ۹۷ در مصاحبه‌ای ویدئویی با اشاره به فضاسازی‌ها علیه لوایح مرتبط به گروه ویژه اقدام مالی، پولشویی در ایران را واقعیتی خواند که خیلی‌ها از آن سود می‌برند.

اظهارات ظریف در جنگ قدرت درون نظام با واکنش شدید رقیب روبرو شد تا آنجا که رئیس قضاییه نظام این سخنان را «خنجری در قلب نظام» توصیف کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)