پشت‌پرده کمبود داروی آنفلولانزا

بیش از یکماه از شیوع موج آنفلولانزا در ایران می‌گذرد در یکماه اخیر به دلیل نبود داروی آنفولانزا موسوم به تامی‌فلو بیش از ۸۰ جان خود را از دست دادند. در هفته اخیر میزانی از این دارو وارد کشور شد البته این بار هم، دارو بعد از مرگ سهراب. در حالی که حکومت ادعا داشت که در تولید داروی تامی‌فلو خودکفاست و این دارو در داخل تولید می‌شود اما در سر بزنگاه خبری از دارو نبود. پشت‌پرده کمبود داروی آنفولانزا در کشور چه بود؟

شیوع آنفولانزا و نبود دارو

با وجود موج شیوع آنفولانزا در کشور حتی بیمارستان‌های دولتی کپسول آنفلوانزا را نداشته‌اند و برخی بیماران راهی خیابان ناصر خسرو و داروفروشی‌های غیرمجاز آنلاین شدند تا بتوانند این دارو را تهیه کنند. در قدم بعد مشخص شد که امسال و تا قبل از وارد شدن موج جدید آنفلوآنزا، تنها شرکت داخلی تولیدکننده این دارو که آن را با نام تجاری «تامی‌فلو» در بازار توزیع می‌کرد، امسال این دارو را تولید نکرده است.

مرگ بیش از ۸۱ نفر در اثر کمبود دارو

دقیقا در بازه زمانی که موج آنفلوآنزا شدیدتر از هر سال در کشور گسترش پیدا کرد، داروی آنفلوآنزا تولید داخل در کشور توزیع نشد این در حالی است که بر اساس خبرها طی یک ماه گذشته تعداد افراد جان باخته بر اثر این بیماری حداقل ۸۱ نفر بوده است. منابع غیررسمی‌ شمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس آنفولانزا را بیش از تعداد اعلام شده‌ از سوی وزارت بهداشت اعلام کرده و می‌گویند به دلیل آمار بالای مرگ بر اثر آنفولانزا، حتی بیمارستان‌ها تعداد افراد مبتلا و فوت‌شده‌ها را به صورت محرمانه به مؤسسات علوم پزشکی اعلام می‌کنند.

بعد از مرگ سهراب حکومت مجبور شد از تاریخ ۱۰ آذر حدود یک میلیون عدد از این کپسول را وارد کند. اما واردات دارو دیگر به حال بیمارانی که آنفولانزا جان آنها را گرفته بود افاقه نمی‌کرد.

بهانه قیمت‌گذاری دارو

رسانه عصر ایران در روز ۱۴ آذر اعلام کرد: «یک شرکت (باختر بیوشیمی) با وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده بود که این دارو را با قیمت بسیار کم‌تر از نمونه خارجی، در کشور تولید کرده و در عوض؛ وزارت بهداشت اجازه وارادت این دارو توسط واردکنندگان را لغو کرد. پس از مدتی شرکت دارویی از تولید محصولات خود سر باز زد.‌ وزارت بهداشت با آغاز موج آنفلوآنزا نتوانست مدیران آن شرکت را مجاب به تولید کند. در نتیجه دارو نایاب شد»

حال باید دید باختر بیوشیمی متعلق به کیست که چنین اتوریته‌ای را به صنعت دارویی و درمان کشور اعمال می‌کند و توقف تولیدش باعث مرگ بیش از ۸۰ نفر می‌شود؟

شرکت باختر بیوشیمی به مدیریت علیرضا برازش مرگانی در تاریخ ۷ آبان ۹۳ به بهره برداری رسید.  البته در اصل این شرکت از سال ۶۸ تولیدات دارویی خود را آغاز کرده بود. علیرضا، بهمن و احمدرضا برازش عمده سهامداران این شرکت هستند. حال علیرضا برازش مرگانی کیست؟

علیرضا برازش متولد سال ۱۳۳۴ مهندس صنایع از دانشگاه علم و صنعت و کارشناس قرآن و حدیث می‌باشد. وی از نزدیکان و اولین مدیر دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای ولی فقیه حکومت بوده است.

برازش از سال ۸۴ تا ۸۸ مدیر شبکه اول تلویزیون حکومت بوده است.  وی همیچنین از سال ۸۸ تا سال ۹۵ مدیر شبکه دو حکومت بوده و پس از آن مجددا از خرداد ۹۵ تا تیر ۹۷ به عنوان مدیر شبکه یک تلویزیون حکومت منصوب شده است.

بخشی از سوابق وی به شرح زیر می باشد

«مدیرعامل خانه کتاب.

مدیر کل مراکز و روابط فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

رئیس کل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.

رئیس موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (حفظ و نشر آثار خامنه‌ای)»

رئیس موسسه انتشارات امیرکبیر.

عضو هیئت مدیره «دفتر نشر فرهنگ اسلامی»

وی مولف کتابهایی چون «دعا از منظر خامنه‌ای»، «وحدت و همگرایی (از منظر خامنه‌ای)»، «فقیه عاشق (عشق الهی از منظر خمینی)» می‌باشد.

بهانه باختر بیوشیمی برای تولید داروی آنفولانزا عدم قیمت‌گذاری مناسب داروهای این شرکت است. صدیقی‌مقدم مدیرعامل این شرکت گفته است: «مشکل اصلی شرکت این است که همپای افزایش قیمت مواد اولیه تولید دارو، قیمت داروهای تولیدی چندان که باید افزایش نیافته و همین امر موجب شده با ادامه روند تولید دچار ضرر و زیان شویم.»

این در حالیست که وزارت بهداشت نیز در واکنش به اظهارات این شرکت مبنی بر درخواست افزایش قیمت اعلام کرده بود: «قیمت داروهای باختر بیوشمی ۳۰ درصد گرانتر از سایر شرکت‌هاست»

مافیای دارو  که در دست نزدیکان خامنه‌ای ولی فقیه حکومت است آنها را با تکیه بر سران حکومت در مقامی قرار داده است که برای کسب ثروت بیشتر، تولید داروی  آنفولانزا را متوقف کرده و باعث  مرگ ده‌ها نفر می‌شود.

این شرکت پیشتر برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت‌داروهایش، و گروکشی در اواخر خردادماه ۹۷ اعلام ورشکستگی کرد. تعطیلی این کارخانه و عدم بازگشایی مجدد آن بعد از گذشت چندین ماه، موجب کمبود در بخش‌های مختلفی از بازار دارویی کشور مانند داروهای هپاتیت، داروهای ضد ویروسی و آنفولانزا شد. این کارخانه مجددا  در اسفند ۹۷راه‌اندازی شد. اما بعد از مدت کوتاهی به کار خود توقف زد.

هدایت حاتمی «معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه» پیشتر در ۲۳ آبان ۹۸ در خصوص آخرین وضعیت کارخانه باختر بیوشیمی، گفته بود: «مجموعه کارخانه چندان تمایلی به توافق با وزارت بهداشت و درمان در خصوص قیمت داروهای تولیدی ندارند.»

در نهایت بازی قدرت و ثروت منجر به نبود داروی تامی‌فلو برای درمان آنفولانزا شد امری که به مرگ ۸۱ نفر در یک ماهه اخیر انجامید.

دعوای باندهای درونی حکومت  بر سر ثروت در صنعت دارو در  حالی صورت می‌گیرد که سران حکومت در ماه‌های اخیر  در بوق و کرنا می‌دمیدند که تحریم‌های دارویی موجب مرگ شهروندان در ایران می‌شود. نمونه باختربیوشمی اما چیز دیگری می‌گوید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com