روزانه اطلاعات زیادی از قبیل ایمیل، پیام، فایلهای صوتی، تصویری و متنی دریافت می‌کنیم. برای اینکه بتوان در آینده نیز از این اطلاعات استفاده کرد، باید یک نسخه پشتیبان از آنها تهیه کرده و مطمئن شویم که هیچ کس، بدون اجازه ما، نتواند به آن فایل‌ها دسترسی پیدا کند.
اگر داده‌های شما بسیار با اهمیت باشد و دوست ندارید آنها را به هیچ عنوان از دست بدهید، بهترین کار این است که فایل‌ها را در چند محل متفاوت ذخیره کنید.

گزینه‌های مناسب برای ذخیره داده‌ها:

۱. حافظه‌های خارجی
حافظه‌های خارجی انواع مختلفی دارند و با توجه به شرایط و مقتضیات انتخاب می‌شوند. این شرایط عبارتند از حجم اطلاعات و فواصل زمانی بین هر بکاپ گیری. برای مثال حافظه‌های SSD از سرعت بالایی برخوردار هستند و برای پشتیبان‌گیری سریع از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای داده‌هایی که حجم بالایی دارند و نیاز به پشتیبان‌گیری مداوم ندارند، هاردهای معمولی و ارزان قیمت گزینه مناسب‌تری هستند. نکته مهم اینجاست که نباید کامپیوتر و حافظه مخصوص بکاپ گیری در یک محل باشند. زیرا در این حالت اگر اتفاقی رخ دهد (مثلا آتش سوزی) اطلاعات موجود در هر دو حافظه از بین خواهد رفت.

۲. فضاهای ابری
استفاده از حافظه‌های فیزیکی محدودیت‌های خاص خود را دارد. امکان دزدیده شدن، فراموش شدن یا آسیب‌ دیدن حافظه‌های فیزیکی بسیار بالا است. در صورتی که فایل‌ها از لحاظ امنیتی بسیار خطرساز باشند، مسئله پنهان کردن حافظه‌های فیزیکی نیز مطرح می‌گردد که کار چندان راحتی نیست. برای رفع این مشکلات، بهتر است از فضاهای ابری استفاده شود.
با کمک فضای ابری می‌توانید به راحتی داده‌های خود را ذخیره کنید، از طریق اینترنت و از طریق دستگاه‌های مختلف به آنها دسترسی داشته باشید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. متاسفانه فضاهای ابری هم مشکلات و خطرات خود را دارند. زمانی که داده‌های خود را در فضای ابری ذخیره می‌کنید، در واقع آنها را در اختیار سرویس دهنده قرار می‌دهید. به همین علت بهتر است از یک سرویس دهنده مطمئن کمک بگیرید.
سرقت داده‌های ابری در میان هکرها از محبوبیت بالایی برخوردار است. آنها به دنبال روش‌های نفوذ به این فضاها و سرقت اطلاعات کاربران هستند. بکی از راه‌های محافظت از داده‌ها استفاده از سیستم احراز هویت چند مرحله‌ای است.

۳. سرور مجازی
افرادی که نگران خطرات استفاده از فضاهای ابری هستند می‌توانند اطلاعات خود را بر روی سرور‌های مجازی ذخیره کنند. قبل از اینکار حتما قوانین مربوط به حریم خصوصی سرویس دهنده VPS را مطالعه کنید.
با وجود اینکه استفاده از سرور مجازی از لحاظ امنیتی بسیار مطمئن‌تر است، اما نیاز به مهارت و دانش زیادی در زمینه مدیریت سرور دارد.

رمزنگاری داده‌ها:
می‌توان با رمزنگاری داده‌ها، از امنیت و خصوصی ماندن آنها مطمئن شد. برای مثال فرض کنید قبل از آپلود کردن داده‌ها در فضای ابری، آنها را رمزنگاری کرده‌اید و هکری توانسته از سیستم امنیتی آن سرویس عبور کند. در این شرایط اطلاعات شما برای هکر ارزشی نخواهد داشت چرا که فقط شما می‌توانید این فایل‌ها را مشاهده کنید. همچنین در صورت استفاده از حافظه‌های فیزیکی، بازهم با رمزنگاری داده‌ها، ترس دزدیده شدن آن و لو رفتن اطلاعات شما تا حد زیادی از بین می‌رود.
یکی از روش‌های متداول برای رمزنگاری حافظه‌های فیزیکی،رمزنگاری کل حافظه است. برای اینکار می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل VeraCrypt استفاده کنید. این نرم‌افزار رایگان بوده و می‌توان با استفاده از آن هاردهای معمولی، SSD و حتی فلش USB را هم رمزنگاری کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)