دو سال پیش در چنین روزی جانیان عمامه به سر سه دلیر مرد ایران را به دار آویختند، آنها برای برپاماندن حاکمیت ننگینشان مرتکب یک جنایت بزرگ دیگر شدند. این بار سه شیرمرد ایرانی از خطه کردستان را به چوبه دار سپردند.

روز ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷، رامین حسین پناهی ۲۴ ساله، زانیار مرادی ۳۱ ساله و لقمان مرادی ۳۵ساله پس از سالها اسارت و شکنجه اعدام شدند. اعدام این سه زندانی در شرایطی صورت گرفت که نهادهای بین المللی حقوق بشری و هموطنان از داخل کشور، بارها توقف اجرای حکم اعدام آنان شده بودند.

اتهام زانیار و لقمان مرادی که به موجب آن به اعدام محکوم شده بودند، ترور پسر امام جمعه مریوان بود. زانیار در نامه ای به تاریخ ۲۴ آبان ۹۵ خطاب به عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه وقت حقوق بشر در ایران نوشته بود که به همراه لقمان مرادی مورد شکنجه و تهدیدهای جنسی قرار گرفته اند. زانیار و لقمان پس از تحمل ۹ سال زندان و شکنجه اعدام شدند.

پدر زانیار مرادی، لقمان مرادی مردی شریف بود که چند ماه پیش از اعدام زانیار، توسط نیروهای وابسته به سپاه پاسداران در اطراف رودخانه پنجوین به قتل رسید.

رامین حسین پناهی نیز پس از یکسال و نیم زندان به اتهام «بغی، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در کومله» اعدام شد.

این آزادمردان با ایستادگی خود درس پایداری بر رسم آزادگی به جوانان ایران دادند. رسمی که به یادگار از قتل عام شدگان دهه شصت و سربداران سال ۶۷ برای چند نسل متوالی تا به امروز به یادگار مانده است. صدای آنان در فریاد جوانان قیام در آبان و دی ۹۸ و قیامهای بعدی جاری بوده و خواهد بود.

و البته آنکه دراین میان رسوا شد، دیکتاتوری و استبداد دینی است که راه بقای خود را در سرکوب و قتل جوانان آزاده ایران می بیند. اما پاسخ مردم ایران به این جنایات اینست که «نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم.»

باشد تا به زودی زود آمران و عاملان این جنایات به پای میز عدالت کشیده شوند.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام با گرامیداشت یاد هر سه دلاور بر استمرار راهشان تا پیروزی تاکید میکند.


به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید

https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)