سپیده قلیان فعال کارگری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به دلیل افتراء، هتک حیثیت و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی شکایت کرده است. 

او به عدالت برای ایران گفته وکیلش به خاطر پخش برنامه “طراحی سوخته” که محتوای آن از جمله اعترافات اجباری او در حین بازداشت بوده از رئیس صدا و سیما، سردبیر بخش خبر “بیست و سی” و یکی از گزارشگران صدا و سیما شکایت کرده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی در دی ماه سال گذشته در برنامه تلویزیونی “بیست و سی” با پخش گزارشی به نام “طراحی سوخته”، اوراق بازجویی تعدادی از دستگیرشدگان اعتراضات کارگری اهواز و ویدئوی “اعترافات” تلویزیونی آنها علیه خودشان را پخش کرد.

در این برنامه ادعا شده بود که دستگیرشدگان به “جریان های مارکسیستی، تجزیه‌طلب و منافقین” وابسته‌اند و با”طرح‌های ایالات متحده برای “براندازی” جمهوری اسلامی ارتباط داشته‌اند. 

قلیان در آن زمان و اندکی پس از آزادی گفته بود که “روز آخر بازجو می‌گفت اگر بیرون بروی و دهانت را باز کنی همین ادعاها و اعترافات اجباری تو و اسماعیل بخشی را را در اخبار بیست و سی هم پخش خواهیم کرد و پودرتان خواهیم کرد.”

اکنون او می‌گوید آنچه در تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده، تصویر اعتراف‌هایی است که از او به اجبار در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شهر دزفول گرفته شده و به دلیل پخش این تصاویر از صدا و سیما شکایت کرده است. 

عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس صدا و سیما، سردبیر بخش خبری “بیست و سی” شبکه دو تلویزیون ایران، و آمنه‌سادات ذبیح‌پور، کارمند خبرگزاری صدا و سیما سه نفری هستند که این فعال کارگری به دلیل مسئولیت آنها در زمان پخش برنامه “طراحی سوخته” از آنها شکایت کرده است. خانم قلیان می‌گوید آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صدا و سیما هنگام ضبط اعترافات اجباری او در محل بازجویی حضور داشته است. 

سپیده قلیان همچنین خواسته است افراد موضوع شکایت مشخصات مقام قضایی را که اجازه پخش محتویات پرونده و به طور خاص، “اقاریر اکراهی ضبط شده تحت تهدید و شکنجه” او را در بازداشتگاه وزارت اطلاعات دزفول صادر کرده‌ است در اختیار او بگذارند.       

بخش خبری “بیست و سی” ۲۹ دی ماه ۱۳۹۷ در یک برنامه تلویزیونی با عنوان “طراحی سوخته” اتهاماتی را علیه برخی فعالان کارگری منتشر کرد که خانم قلیان اتهامات مطرح شده درباره خود را مصداق افتراء و انتشار اکاذیب دانسته است.

سپیده قلیان می‌گوید که صدا و سیما در این برنامه تصاویری از حساب خصوصی اینستاگرام او پخش کرده که این اقدام بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای جرم محسوب می‌شود.             

او کنار هم قراردادن تصویر خودش را در کنار مریم رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق مصداق افتراء و اشاعه اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی دانسته است. 

این فعال کارگری می‌گوید اقرارهای او در دوره بازداشت، تحت شکنجه، و با تهدید و آزار گرفته شده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی این “اقرارها” را بدون اجازه او پخش کرده است.                                                

سپیده قلیان در کنار اسماعیل بخشی، دو تن از فعالان کارگری بودند که آبان ماه سال ۹۷ به دلیل مشارکت در اعتراضات آبان ماه اهواز بازداشت شدند و بعد از خروج از زندان، جزییاتی از “شکنجه” خود به دست ماموران وزارت اطلاعات را منتشر کردند. 

بر اساس ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری انتشار جریان رسیدگی و گزارش یک پرونده در صورتی مجاز است که مشخصات شاکی و متهم و هویت فردی و موقعیت اداری و اجتماعی آنها بیان نشود. تخلف از مفاد این ماده در حکم افتراء است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com