آفکام، نهاد نظارت بر رسانه‌ها در انگلیس روز دوشنبه ۱۶ تیر (ششم جولای)، شبکه تلویزیون جهانی چین (CGTN) را در مورد پخش اعترافات اجباری یک شهروند انگلیس مسئول دانست و برای نقض حریم خصوصی و رفتار ناعادلانه گناهکار شناخت. به این ترتیب شبکه تلویزیون جهانی چین، با مجازات‌هایی مانند جریمه نقدی یا لغو مجوز فعالیت در انگلیس مواجه خواهد شد.

محکومیت شبکه تلویزیون جهانی چین از سوی آفکام، تقریبا ۱۸ ماه پس از شکایت یک روزنامه‌نگار انگلیسی از این شبکه اعلام می‌شود. اعترافات اجباری پیتر هامفری که تحت بدرفتاری‌های پلیس چین و با همکاری خبرنگاران تلویزیون دولتی چین به دست آمده بود، در دو نوبت در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ از تلویزیون ملی چین پخش شد. تصاویر اعترافات اجباری او  همچنین کمی بعد و با اندکی تغییر از  طریق شبکه تلویزیون جهانی چین در انگلیس به روی آنتن رفت.

چین، ایران، ویتنام و کره شمالی از معدود حکومت‌هایی در جهان هستند که به‌طور نظام‌مند اعترافات اجباری را از طریق شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌کنند.در تیرماه سال جاری، همزمان با «روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه» عدالت برای ایران و فدارسیون جامعه‌های حقوق بشری(FIDH)  با انتشار گزارشی مشترک از جامعه جهانی خواستند‌‌ تا بر جمهوری اسلامی برای توقف استفاده از اعترافات اجباری فشار آورد.

در سال‌های گذشته شبکه تلویزیون جهانی چین تعداد زیادی از برنامه‌های اعترافات اجباری را نه فقط در انگلیس، بلکه همچنین در اروپا، آمریکا، کانادا و کشورهای دیگر پخش کرده است. با این وجود، برای اولین  بار است که یک نهاد نظارت بر رسانه، شبکه تلویزیون جهانی چین را به دلیل پخش اعترافات اجباری گناهکار شناخته است.

پیش‌تر و در ژانویه ۲۰۱۲ نیز، پس از این که پرس تی‌وی از پرداخت جریمه محکومیت مربوط به شکایت مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی- کانادایی بابت پخش اعترافات دروغین و تحت شکنجه او سرباز زد، آفکام مجوز پخش این شبکه را در انگلیس لغو کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)