رضایت از بدن و پذیرش خود، مفاهیمی «ذهنی» و «درونی» هستند و ارتباطی با این ندارند که ما واقعا چه ظاهریا سایز بدنی ای داریم. اینکه بدن مان را همان گونه که هست بپذیریم و دوست بداریم ، در دنیایی که هیاهوی صنعت مد و زیبایی گوشخراش شده و ستارگان و مدل هایش هم با شرم از ظاهر و بدن درگیرند، کار آسانی نیست. اما چگونه به این پذیرش برسیم؟ اولین قدم برای پذیرش بدن و ظاهر خود، پذیرفتن گوناگونی و تنوع و تفاوت بدن هاست.
افراد ژنتیک متفاوت دارند. در محیط های متفاوتی رشد کرده اند و تغذیه و آب و هوا و جغرافیای متفاوتی را تجربه کرده اند. تمامی این گوناگونی ها منجر می شود انسان ها بدنهای متفاوتی داشته باشند. بدن هر یک از ما نتیجه ترکیب پیچیده و حیرت آوری از همه آن چیزی است که وراثت ، محیط، جغرافیا، نژاد، جنس و جنسیت، تغذیه، سبک زندگی و وضعیت سلامتی مان در طی سالیان سال رقم زده است. حتی اینکه چه شغلی داشته باشیم یا متعلق به کدام طبقه اجتماعی- اقتصادی باشیم بر بدن های ما تاثیرگذار است. بدن یک کشاورز را در مقایسه با یک آرایشگر درنظر بگیرید. آیا شکل دست ها و ماهیچه های کسی که سالها زمین را شخم زده با کسی که سالها تیغ و قیچی به دست داشته یکسان است؟! مسلما ً خیر. افرادی که شغلشان مستلزم ایستادن های طولانی است (مانند پرستارها) معمولا ً شکل ستون فقرات متفاوتی نسبت به کسانی دارند که باید مدام نشسته کارکنند(مانند رانندگان). بدن یک بازمانده سرطان با بدن فردی که تجربه بیماری نداشته، یکسان نیست. پوست مردم در نواحی گرمسیری آفتاب سوخته ودر نواحی سردسیری رنگ پریده است. بدن یک ترنس-مرد با یک مرد سیس جندر متفاوت است. زنی که سابقه زایمان و یا شیردهی دارد فرم بدنی متفاوتی نسبت به زنی دارد که چنین تجربه ای نداشته است. بدن یک فرد گوشتخوار با یک فرد گیاهخوار فرق دارد و فرم اندام یک مربی ژیمناستیک با یک کُشتی گیر متفاوت است. اگر این گوناگونی بدن ها را که حاصل گوناگونی تجارب منحصربفرد انسانی هستند درک کنیم و به آن احترام بگذاریم، هیچ گاه بدن هیچ دو فردی را با هم مقایسه نخواهیم کرد و هرگز بدنی را زیباتر از بدن دیگر نخواهیم دید.


«وای خیلی چاق شدی باید به فکر رژیم باشی!» ،«چقدر پوستت چروک شده!»، «مریض بودی؟ چقدر ضعیف شدی! » « فکر کنم غذای خوب و مقوی نمی خوری که اینقدر زیر چشات گود رفته»، « یه کمی به خودت برس» « چقدر صورتت جوش زده» « چن وقته آرایشگاه نرفتی؟» و … و … و …
این جملات برای همه ما آشنایند. هرکدام مان دست ماهی یکی دوبار یکی از آنها را می شنویم. اینها مودبانه ترین نمونه هایی اند که ممکن است از سوی عزیزترین کسان مان بشنویم. جملاتی که سعی دارد به ما این پیام را برساند که چیزی درمورد بدن یا ظاهرمان « آن گونه که باید، نیست.» این در حالی است که در فضای مجازی، اپ های دوست یابی یا در خیابان از سوی سوی افراد نه چندان آشنا ، ممکن است انواع آزاردهنده تری از این پیام ها را نیز بشنویم.
خیلی اوقات کامنت هایی که از دیگران میگیریم ممکن است احساس بدی را نسبت به بدن مان در ما ایجاد کند. به خصوص اگر این نظرات به جنبه هایی از ظاهر و بدن ما اشاره کند که خودمان هم تا حدی از آن جنبه ها ناراضی هستیم یا در ذهن مان با ان جنبه ها درگیریم. به طور مثال ، اگر کسی از اضافه وزنش ناراضی باشد و از دوستش بشنود که « چقدر چاق شده ای» این جمله بیشتر ممکن است به نظرش آزاردهنده بیاید. در این بخش، خواهیم آموخت که چگونه در برابر افرادی که سعی دارند شرم از بدن را به ما القا کنند رفتار کنیم :
– حق دارید که پاسخ بدهید. اگر نسبت به آن فرد احساس خشم کنید کاملاً طبیعی است. ایرادی ندارد اگر واکنش نشان دهید. چرا که او تمام جنبه های مثبت ظاهری و شخصیتی شما را کنار گذاشته و تنها یه یک ویژگی خاص -آن هم در ظاهرتان- اشاره می کند.
– مقابله به مثل نکنید. اگر کسی به ما بگوید که چقدر بینی مان بزرگ یا زانوهایمان بدترکیب است، ساده ترین راه برای اینکه دق دلی مان را خالی کنیم این است که نقصی در ظاهر و بدن او پیدا کنیم و آن را به رخش بکشیم. اما این کار ، تداوم دادن به یک رفتار زشت و غلط است. بهتر است به جای برخورد شخصی به او بگوییم« متشکرم ولی من از شکل بینی / زانوهایم کاملا ً راضی هستم و راستش اهمیتی هم به نظر دیگران در مورد خودم نمی دهم».
– به خاطر داشته باشید که همیشه افرادی که نظرات منتقدانه درباره بدن ما میدهند بدخواه و بدجنس نیستند. آنها گاهی از روی خیرخواهی، به غلط، چنین دخالتی میکنند و حتی از تاثیرات مخرب جملات شان بر اعتماد به نفس افراد بی خبرند. شاید بتوان این رفتار را به حساب بی ملاحظگی شان گذاشت. ذهن آنها درگیر یک سری پیش داوری ها و کلیشه های غلط درباره مقهوم زیبایی است. احتمالا ً آنها نسبت به بدن و ظاهر خودشان حتی با بی رحمی بیشتری قضاوت میکنند و از این جهت قابل ترحم اند. آنچه آنها به شما میگویند، واقعیت شما نیست، بلکه بازتاب واقعیت ذهن خودشان است.
– اگر چنین پیام هایی را از افرادی دریافت می کنید که عزیزان شما هستند، سعی کنید با لحنی ملایم؛ دید آنها را به چالش بکشید. تاکید کنید که از بدن/چهره تان راضی هستید و پیام های آنها ، هر چند نیت خیرخواهانه ای دارد ، غلط است زیرا شما را با یک تصویر کلیشه ای از بدن زیبا و نرمال مقایسه می کنند و باعث رنجش تان می شوند.
– برخی افرادعموما ً ناشناس، در فضای مجازی، معمولا ًزیر عکس هایی که پست کرده اید با کلمات بیرحمانه و غیرمودبانه، ظاهر و بدن شما را هدف قرار می دهند. جملاتی که آشکارا با هدف تمسخر و آسیب زدن ابراز می شود در واقع مصداق بارز خشونت کلامی است. با پاسخ دادن به این ترول ها ( مزاحمان مجازی) به دیده شدن شان کمک نکنید. برای بلاک و ریپورت کردن چنین اکانت هایی تردید نکنید. چرا که تمسخر و آزار کلامی، با اظهار نظر متفاوت است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com