۱

دوران نوینی فرا رسیده . عصر علم، عصرِ درخشان پدیده های علمی بر زندگی بشریت سیطره یافته است. سرعت خلق تولید دانش حیرت آور است و زندگی مدرن امروزی در پیچ و تاب پرتو « ساینس – Science » تعریف می شود.
علوم جدید در قالب رشته های گوناگون علمی در دانشگاههای برتر جهان تدریس می شود. از هر رشته علمی، دهها شاخه و زیر شاخه به وجود می آید. حجم انبوده اطلاعات با سرعتی باورنکردنی منتشر می شود. بر این پایه معنا و مفهوم «بی سوادی» ۳۶۰ درجه تغییر می کند.

۲

هر موضوعی، هر مسئله ای با گسترش بهت انگیز اطلاعات، دارای مبانی و قواعد خاص خود می باشد. عر علمی، متخصص می خواهد. هر شاخه و زیر شاخه ای باید دانش پژوه ویژه خود را داشته باشد تا بتواند معرفی شود. کمند انسان هایی که دارای ظرفیت ذهنی خارق العاده ای باشند تا بتوانند نسبت به مسائل مختلف یک رشته علمی، مسلط باشند.
علم، علمِ تسلط بر داده هاست. اطلاعات، محملی هستند برای قدرتمند شدن. برای پرواز به بی انتهاترین مرکز هستی. از این رو، قدرت زیاد، دانش و علم زیاد می خواهد؛ علم زیاد هم علم آموز زیاد می طلبد.

۳

فیزیک، از خارق العاده ترین رشته های علمی بشری است. علم مطالعه خواص طبیعت است. برای انسانی که در هستی اش در طبیعت ممزوج است، فیزیک یک علم زندگی است.  زیرا هدف اصلی علم فیزیک بررسی و تحلیل طبیعت است و باید بتواند  رفتار طبیعت را در شرایط گوناگون درک و پیش‌بینی کند.
در دوران باستان که رفتار طبیعت در قالب فلسفه مطرح می شد پدیده‌های آسمانی را با افسانه‌ها و اعتقادات مردم آن دوره تاریخی می آمیختند. این مسئله اما یک مشکل اساسی داشت: اعتقاد در یک دوره تاریخی با دوره تاریخی بعد متفاوت است.
فیزیک کلاسیک از زمانی شکل گرفت که فلسفه تجزیه شد. فلسفه طبیعی تلاش می کرد نگاهی علمی و نه فلسفی به پدیده های طبیعت داشته باشد. آیزاک نیوتن یکی از دانشمندانی بود که نحوه نگرش به آن« مخصوصاً در ریاضیات و فیزیک برجسته بود.

۴

در دورانی به سر می بریم که فیزیک، علمی برای اثبات یا انکار خدایان به شمار می رود. راز هستی و آفرینش جهان از منظر فیزیک بحث می شود. نسبت فیزیک کوانتوم با اعتقاد به وجود خدا نفی یا اثبات می شود. برخی آن را مخالف برهان نظم و اعتقاد به خدا می دانند.
برخی اسلام گرایان هیچ تعارضی میان برهان نظم یا سایر براهین اثبات وجود خدا با فیزیک کوانتوم نمیبینند.[۱] برخی دیگر مانند استیون هاوکینگ هم معتقد است : « خلقت بدون خدا هم ممکن است.»[۲]

۵

دوره جدید دوران غلبه سیاست بر علم است. حالا فیزیک کوانتوم در براندازی رژیم های سیاسی مورد بحث قرار می گیرد. چهل سال از انقلاب اسلامی ۵۷ گذشته است و اپوزیسیون حکومت ایران، کاملا نگاهی علمی به مسئله مبارزه سیاسی دارند؛ امری که بسیار حائز اهمیت است و مایه خوشحالی.
چهره های علمی وارد مبارزه سیاسی شدند. این پدیده از زمان شکل گیری فرشگرد – فارغ از ایدئولوژی حاکم بر این گروه – یک اتفاق منحصر به فرد است. جامعه ایران سیاست زده است و نیاز دارد چهره های غیر سیاسی و آکادمیک وارد عرصه شوند.
فیزیک کوآنتوم، ابزاری برای مبارزه سیاسی است. الهیار کنگرلو فیزیکدان مشهور ایرانی که از اعضای گروه ققنوس وابسته به فرشگرد است در برنامه های علمی خود، علم را حلقه مفقوده در ایران کنونی می داند و اعلام کرده است که حلقه های علمی برای بررسی و یافتن راه حل های بنیادین و علمی برای بحران ایران تشکیل شده است. امری که به خودی خود بسیار ارزشمند است.
اما فهم پایه ای از علم را ایدئولوژیک تعریف می کند و صریح می گوید که انسان، خدا را آفریده است. مقصود او از آفرینش خدا، این است که خدا، ساخته و پرداخته ذهن انسان است.[۳]
پیش از او نیز محمد حسینی رهبر گروه ری استارت، نظریه فیزیک کوانتوم را روش مهم براندازی حکومت ایران خوانده بود. وی در برنامه های رادیویی خود گفته است: « تغییر رژیم با روش هوشمندانه یکی از روش‌های تغییر رژیم توسط لیدر ری استارت که مبنای ترمودینامیکی و کوانتومی داشت! با  آنتروپی هر دیکتاتوری را براحتی می‌توان عوض کرد.»
او سپس اپوزیسیون را متهم می کند که مانع از اجرا شدن این طرح شده اند.[۴]

۶ و آخر

مبارزه سیاسی علیه حکومت ایران رنگ و بوی ایدئولوژیک به خود گرفته است. آفت این پدیده، دفع باورمندان به خدا از سمت اپوزیسیون حکومت به پوزیسیون است. در بهترین حالت از اپوزیسیون خداباور در جامعه ایرانی یک گروه خنثی می سازد.
اصلا مهم نیست که خدا وجود دارد یا نه. نظر فیزیک کوانتوم یا ترمودینامیک درباره خدا هم ارزشی ندارد! مخالفان حکومت دینی در داخل ایران شامل همه مذاهب، با همه نگرش های سیاسی است. غالب جامعه ایران را خداباوران تشکیل می دهند. از این رو، نباید «خداناباوری» را به عنوان یک اسلحه روبه روی حکومت اسلامی قرار داد.کاری که کمونیست ها در دوران مبارزات خود علیه حکومت پهلوی کردند.
در این مورد بیشتر خواهم نوشت.

رها جنیدی

 

[۱] پرسمان- خدا و فیزیک کوانتوم- ۰۶/۱۰/۱۳۹۶
[۲] بی بی سی فارسی- هوکینگ: خلقت بدون خدا هم ممکن است/ ۲ سپتامبر ۲۰۱۰ – ۱۱ شهریور ۱۳۸۹

 
[۳] الوند تی وی – ذات هستی و راز افرینش دکتر الهیار کنگرلو در گفنگو با پری عسگری/ Nov 23, 2018
[۴]  کانال تلگرامی پستونیوز- تغییر رژیم با روش هوشمندانه- ۳۱/۰۴/۱۳۹۷

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com