نشریه نیمرخ در پایان سال میلادی، بخش ویژه هفته نامه را به بررسی وضع زنان افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی اختصاص داده است.

جایزه های جهانی زنان افغانستان

جایزه‌های جهانی در عرصه موسیقی، فیلم و عرصه‌های مد و زیبایی از جمله دستاوردهای زنان در سال ۲۰۱۷ میلادی است، در کنار آن، گزارش خشونت ها علیه زنان افزایش یافته است.

زهره اولین ارکستر دختران در افغانستان جایزه فری‌میوز ۲۰۱۷ را از آن خود کرد. گروه سیو پنج‌نفره دختران افغانستان که زهره ارکستر این گروه موسیقی را به عهده دارد، نوای پایانی مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس را نواخت.

سازمان جهانی «فری میوز» که برای حفظ حق آزادی بیان برای موسیقی‌دانان و آهنگسازان در جهان فعالیت می‌کند و جایزه سال ۲۰۱۷ خود را به زهره داده است.

فیلم “نامه‌ای به رئیس‌جمهور” ساخته رویا سادات به عنوان نماینده سینمای افغانستان در بخش بهترین فیلم خارجی نودمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شده است. در فهرست سال ۲۰۱۷ “متفکران جهانی” نشریه آمریکایی فارن پالیسی نام رویا سادات هم قرار داده شده است. فارن پالیسی دلیل جا دادن نام خانم سادات در این فهرست را “آوردن داستان زنان افغان روی پرده سینما” اعلام کرده است. پیش از خانم سادات، ماریا بشیر، رئیس دادستانی ولایت هرات در غرب افغانستان، به عنوان یکی از “صد متفکر برتر جهان” در سال ۲۰۱۱ از سوی مجله آمریکایی “فارن پالیسی” معرفی شده بود.

مجله انترنتی آمریکایی بزنت و وب‌سایت آی‌ام‌دی‌بی فهرست ۳۰ زیباترین زن سال ۲۰۱۷ میلادی را منتشر کرده اند. در میان این بانوان، مژده جمال‌زاده، خواننده و مدل مشهور افغانستان نیز شامل است. همزمان با مژده در این لیست، ترانه علی‌دوستی و نیکیِ کریمی دو بازی‌گر سینمای ایران نیز دیده می‌شوند.

کسانی دیگری که در این فهرست آمده، خانم میشل اوباما بانوی اول پیشین آمریکا، ایما واتسون یکی از بازی‌گران موفق سینمای انگلستان، بازی‌گر آنجلینا جولی و هیلاری کلینتون از سیاست‌مداران مطرح قبلی آمریکا می‌باشند.

افزایش خشونت ها علیه زنان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارشی به مناسبت اعلام کرد که در ۱۰ ماه گذشته حدود چهار هزار مورد خشونت علیه زنان در افغانستان ثبت شده است.

رئیس این کمیسیون هنگام ارائه این گزارش در نشست خبری در کابل گفت: «از مجموع این آمار، ۱۳۵۱ مورد خشونت فیزیکی، ۱۸۶ مورد خشونت‌ جنسی، ۱۰۹۳ لفظی و روانی، ۵۸۹ مورد اقتصادی و ۵۵۷ مورد شامل دیگر خشونت‌ها می‌شود.» به باور مسئولین این نهاد، افزایش آمار خشونت علیه زنان در سال جاری، اگرچه نشان دهنده مراجعه بیشتر زنان به مراجع قانونی است اما ضعف در حاکمیت قانون را نیز نشان می‌دهد که با ترویج معافیت از مجازات، باعث وقوع این خشونت‌ها می‌شود.

این در حالی است که بانوی نخست کشور در نشست مقدماتی سام که در ماه گذشته برگزار شد، خاطرنشان کرد: نقش زنان در بخش‌های گوناگون به ویژه مشارکت اقتصادی، افزایش چشمگیری داشته است.

رولا غنی بانوی نخست کشور در این نشست، از افزایش مشارکت زنان یادآور شده و گفت: “وضعیت زنان در افغانستان روبه پیشرفت است. زنان از حالت متکی بودن به خودکفایی در حرکت هستند و نقش بارزی را در بخش‌های مختلف ایفا کرده اند.”

در این نشست، برخی کشورهای تمویل کننده از وضعیت زنان در کشور ابراز نگرانی کردند. از جمله دینا هارپر، رییس اجرایی همکاری‌ها برای افغانستان- کانادا گفت که زنان افغانستان هنوز هم از حقوق انسانی برخوردار نیستند و هنوز با خشونت­هایی دست و پنجه نرم می‌کنند. مشارکت زنان در چندین سال گذشته تنها ۱۹٪ افزایش یافته است.

تنها نامزد وزیر زنی که رای نیاورد

نرگس نهان، به گواهی رسانه های داخلی افغانستان، تنها خانمی بود که نتوانست از مجلس نمایندگان رای اعتماد بگیرد. خانم نهان ۳۷ سال عمر دارد و از کسانی است که توانسته است بر مریضی سرطان سینه پیروز شود. نرگس نهان هنوز ازدواج نکرده است و قرار بود به عنوان وزیر معادن و پطرولیم کار کند که امروز نمایندگان مجلس به او رای ندادند.

خانم نهان، در پست های دیگر دولتی در اداره موقت نیز کار کرده بود. او به عنوان رییس عمومی خزاین وزارت مالیه، معاون دانشگاه کابل در امور اداری و مالی، مشاور ارشد مالی و اداری وزیر معارف و مشاور ارشد پلان گذاری و هماهنگی در وزارت تحصیلات عالی کار کرده است.

کاربران شبکه های اجتماعی افغانستان با راه اندازی کمپاین اجتماعی به نام “نامم کجاست؟” به تابوی بر زبان اوردن نام زنان اعتراض کرده اند. رشد آموزش و رفتن دختران و زنان به مراکز آموزشی در این کشور اکنون باعث شده که زنان کم‌کم مبارزه برای گرفتن حقوق خود در بخش‌های مختلف را آغاز کنند اما در بعضی مناطق دانستن نام خواهر، مادر یا یکی از زنان اقارب برای مردان یک نوع “دشنام و بی‌شرمی” تلقی می‌شود.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com