فرتاک نیوز تیتر زد: دوجنسه‌ها و بیماران عفونی درخیابان‌های تهران.

در توضیح این خبر از قول علی اسدی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران نوشته شده است: 
«ترنس‌ها، دوجنسه‌ها، مبتلایان ایدز، هپاتیت، سل و سایر بیماران مسری صعب‌العلاج، حدود ۳۰ درصد معتادان خیابانی تهران را تشکیل می‌دهند که جزو پروتکل ماده ۱۶ قرار ندارند و به خیابان بازمی‌گردند.»

به نظر می‌رسد هدف از این مطلب که در صفحه حوادث جای گرفته طرح مسئله از ناکافی بودن پروتکل ماده ۱۶ در جمع‌آوری و ساماندهی معتادان است به نحوی که «خطرناک‌ترین» معتادان به خیابان‌ها باز می‌گردند.

از یک سو بلاتکلیفی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت در برابر گروه‌های آسیب‌دیده، بیمار و بی‌سرپناه، و رها کردن اچ‌آی‌وی، هپاتیت، سل و… در جامعه انسان را می‌آزارد و از سوی دیگر انگ‌هایی که یک قشر را به واسطه خصائلی تصادفی یا غیرانتخابی -و انتخابی- از شأن انسانی تهی می‌کند. خصائل غیرانتخابی چون اندام جنسی‌ای که با آن متولد شده‌ایم. اندامی که دیگران درباره آن نظر دارند و بر آن اساس حکم صادر می‌کنند و تیتر می‌زنند.

اخلاق روزنامه‌نگاری آن جا که هویت انسان‌ها را برای یک تیتر جذاب صفحه حوادث به زندگی خیابانی به دلیل فقر و بی سر پناهی و اعتیاد به مواد مخدر گره می‌زند کجاست؟

جامعه‌ای که از روبرو شدن با معتادین و مجرمین و بی‌سرپناهان ترس دارد و آن‌ها را بالفطر انسان‌هایی خطرناک می‌داند، با چنین تیترها و مطالبی در رسانه‌ها، قرار است از ترنس‌ها و میان‌جنسی‌ها یا اینترسکس‌ها نیز بترسد و آن‌ها را نیز خطر بالفعل بداند.

این بار اولی نیست که هویت افراد ترنسجندر و بیناجنسی (دوجنسی/ میان‌جنسی) این جامعه با عناوینی در رسانه‌ها ترسیم می‌شود که قرار است هولناک یا ترحم‌برانگیز به نظر بیاید، به دور از ایجاد فرصتی برای شناخت صحیح و آگاهی از موضوع.

هدف از این نوع نوشتارها که میان‌جنسی‌ها یا ترنس‌ها را به مثابه ویروس زیر پوست شهر معرفی می‌کند چیست؟ آیا ایجاد بستری برای شناخت و تعامل جز با تکیه بر مشترکات انسانی ما ممکن است؟

لینک خبر در فرتاک نیوز
http://www.fartaknews.ir/fa/tiny/news-42592

با #شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:
🌈💙 https://t.me/Iran6Rang
🌈💙 https://www.facebook.com/6rang.Iran
🌈💙 https://www.instagram.com/6rangiran
🌈💙 https://www.youtube.com/user/6rangIran
🌈💙 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

#ترنس #ترنسجندر
#بیناجنسی #اینترسکس #میان‌جنسی #دوجنسی
#تهران #اخلاق #جامعه #انسان #مسئولیت #فرتاک_نیوز #علی_اسدی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com