«استعداد و دقت فراوانی هم داشتند و دارند. شاید بتوان گفت از برخی فقهای شورای نگهبان هم بیشتر درس خوانده بودند.»

این توصیف شیخ محمد یزدی از وجاهت سیدعلی خامنه‌ای، مشهور به رهبر و ولی فقیه است. او در مصاحبه‌ای با نشریه ولایی “حاشیه” که سایت ولایی “جهان نیوز” از آن نقل کرده، از جلسات فقیهانه با خامنه‌ای تعریف کرده و این که او چقدر از همه به اصطلاح آخوندی “عالم”تر است.

یزدی در این مصاحبه دلایلی را برای اعلمیت خامنه‌ای آورده که مهمترین آنها از این قرارند:

«ایشان هم در قم درس خوانده و هم در مشهد. محافل علمی نجف را هم در سفری دیده بودند.»

«یادم هست یکی دو قضیه رجالی پیش آمد و دیدم ایشان در این زمینه، قوی‌تر از خیلی‌ها هستند. واقعاً تعجب کردم؛ چون فکر می‌کردم ایشان اشتغال رجالی ندارند. با این همه مثلاً می‌گفتند فلان روای، پسر فلان آدم موثقی است و چرا باید به او توجه کرد یا مثلاً فلانی چرا ضعیف است و از این قبیل موارد.»

استفاده رهبری از وسایل جدید به منظور تحقیق و جستجوی روایات و استخراج نظر فقهی نیز از نقاط برجسته‌ای بود که در این جلسات و در شیوه آیت‌الله خامنه‌ای مورد اشاره آیت‌الله یزدی قرار گرفته است. او درباره دیه انسان و معادل پولی آن به درهم و دینار مساله‌ای را مطرح می‌کند که گره فقهی آن با فتوای رهبری باز می‌شود:

«در جلسه‌ای با این که دستور جلسه موضوع دیگری بود، گفتند: فلانی کامپیوتر پیش من هست. تمام مواردی را که در روایات ما درباره درهم و دینار آمده است، در دیه، کفارات، نذورات و صدقات جمع‌آوری کرده‌ام و مطمئن شدم درهم و دیناری که در ردیف گاو، شتر و گوسفند گفته‌اند، پول رایج زمان بوده است، نه اینکه خصوصیت ذاتی داشته باشد. گفتم: این برداشت شماست یا فتوایتان؟ گفتند: فتواست. گفتم: به همین محکمی؟ گفتند: بله. به قدری خوشحال شدم که در همان جلسه گفتم: این را مرقوم بفرمایید… این از مواردی بود که من بیشتر به دقت و به‌روز بودن ایشان پی بردم و متوجه شدم می‌توانند فقه را با مسائل روز تطبیق دهند.»

نتیجه نهایی در مورد اعلمیت آقا:

«اختلاف مبنایی بنده با برخی در مفهوم اعلمیت است. اعلمیت یعنی چه؟ آیا اعلمیت فقط در مسائل مبتلابه روزه، حج، جهاد و… و فتواست یا اعلمیت در امامت و رهبری و مایحتاج الیه مسلمین هم هست؟ من با این مبنا هیچ کس را اعلم از آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌بینم. به خودشان هم گفته‌ام.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com