چی چیا-وی پیشگام مبارزات همجنسگرایان در تایوان در یک نمایشگاه مقابله با هموفوبیا (Photo: EPA)

در اواخر ماه مارس امسال اعلام کردیم که تایوان در آستانه تصویب ازدواج هم‌جنس‌گرایان قرار دارد. امروز خوشحالیم که تایوان برای نخستین بار در تاریخ آسیا، قانون «برابری ازدواج» را برای زوج‌های هم‌جنس الزامی شناخته و آن را یکی از ارکان پایداری جامعه دانسته است.

اما این موفقیت بزرگ برای تایوان از کجا آغاز شد؟

«چی چیا- وِی» (Chi Chia-wei) همجنسگرا و کنشگر تایوانی است. وی به مدت سه دهه برای حقوق همجنسگرایان تایوان کوشیده است. نقش کلیدی «چی» در تحولات اخیر و تصویب این قانون انکارناشدنی است.

وی دو سال پیش و پس از ۳۰ سال زندگی مشترک، برای ازدواج با پارتنر خود اقدام کرد. پس از اینکه با درخواستش مخالفت شد، «چی» به این حکم تن نداد و به دادگاه قانون اساسی تایوان شکایت کرد. دولت تایپه نیز از پرونده او در دادگاه حمایت کرد.

حکمی که اکنون به نفع ازدواج همجنسگرایان صادر شده است، در واقع نتیجه رسیدگی دادگاه به پرونده شکایت «چی» می‌باشد.

«چی چیا-وی» ۲۸ ساله، در زمانی که تایوان هنوز تحت قانون ارتشی اداره می‌شد و هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد، درباره گرایش جنسی خود علنا آشکارسازی کرد و نخستین درخواست رسمی ازدواج با پارتنر خود را ارائه کرد. وی در نتیجه این کار، ۱۶۲ روز به زندان افتاد و آزادی او سرآغاز تحولات امروز تایوان بود.

او که اکنون ۵۹ سال دارد، درباره تلاش‌های بی‌وقفه خود برای ازدواج همجنسگرایان می‌گوید:

«بالاخره یک نفر باید این کار را انجام دهد. من نمی‌خواهم دیگر ببینم که کسی بخاطر نداشتن حق ازدواج مثل بقیه، خودکشی کند.»

اشاره او دراینجا، به خودکشی مشکوک ژاک پیکو پروفسو فرانسوی است که در سال ۲۰۱۶ به دلیل آنکه نتوانست بعد از ۳۵ سال زندگی مشترک با پارتنر تایوانی‌اش ازدواج کند، به زندگی خود پایان داد. این ضایعه سبب شد تا «چی» و سایر کنشگران و اعضای جامعه همجنسگرایان تایوان برای اعمال فشار بر دولت با هم متحد شوند.

توجه به روند و سرعت تحولات جامعه تایوان، ما را که کشورمان در نقطه بسیار دورتری از این موفقیت قرار دارد، امیدوار می‌سازد. در نظرسنجی‌های سال ۲۰۰۱ در حدود سه‌پنجم مردم تایوان با ازدواج هم‌جنسگرایان مخالف بودند. این در حالی است که امروز پس از شانزده سال بیش از نیمی از جمعیت تایوان از برابری کامل ازدواج همجنسگرایان حمایت می‌کنند. تنها در روز دهم دسامبر ۲۰۱۶، جمعیتی بالغ بر۲۵۰ هزار نفر در حمایت از ازدواج همجنسگرایان به خیابان‌های پایتخت آمدند. این حضور گسترده مردم و اعتراضات پیش و پس از آن سبب شد که در ژانویه ۲۰۱۷ حق اتحاد مدنی در ۱۱ استان این کشور به زوج‌های هم‌جنس اعطا شود و دیری نگذشت که حق ازدواج همجنسگرایان نیز در ماه می ۲۰۱۷ به رسمیت شناخته شد. به این ترتیب و بر اساس حکم دادگاه قانون اساسی این کشور، مجلس تایوان موظف است ظرف دو سال، امکان ازدواج همجنسگرایان را از طریق تغییر «تعریف ازدواج» در قانون اساسی و یا از طریق اضافه کردن قوانین جدید مهیا کند.

تایوان با پیشی گرفتن از سایر کشورهای آسیایی در حق تصویب ازدواج همجنسگرایان، به نوعی نقش رهبری در پیشبرد حقوق بشر همجنسگرایان در آسیا را برای خود قائل خواهد شد. امید است که این تغییرات به بهبود وضعیت حقوق بشر همجنسگرایان در آسیا منجر شود. اعتراضات و مبارزات گروه‌های اجتماعی تحولات تاریخی را رقم می‌زنند و به الگویی موفق برای گروه‌های اجتماعی در سایر کشورها بدل می‌شوند. حکم دادگاه قانون اساسی تایوان تنها به معنای این نیست که در آینده نزدیک همجنسگرایان در تایوان قادر به ازدواج خواهند بود. بلکه ما شاهد قدرت گرفتن اندیشه‌هایی هستیم که از تفکر نسل پیشین خود فاصله گرفته و به بی‌حقوقی و نابرابری بر اساس گرایش جنسی و انتخاب جنسی تن نمی‌دهد.

ازدواج یک زوج لزبین در یک مراسم بودایی در تایوان: آموزه‌های کنفسیوس، تائو و بودا در فرهنگ پذیرش و احترام نسبت به همجنسگرایان در تایوان موثر بوده است.

وبسایت شش رنگ:

🌈💙 http://6rang.org

شش رنگ در فیسبوک:

🌈💙 https://www.facebook.com/6rang.Iran

شش رنگ در تلگرام:
🌈💙 https://t.me/Iran6Rang

شش رنگ در اینستاگرام:
🌈💙 https://www.instagram.com/6rangiran

شش رنگ در یوتیوب:
🌈💙 https://www.youtube.com/user/6rangIran

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com