روژی کورد: بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش، موصل را ترک کرده است. ارتش آمریکا احتمال می‌دهد که داعش به فرات عقب‌نشینی کند.

زارت دفاع آمریکا ضمن اعلام این خبر گفته است ابوبکر البغدادی، رهبر گروه «دولت اسلامی» (داعش) همچنان زنده است اما با پیشروی نیروهای عراقی در موصل از این شهر گریخته است.

پنتاگون افزوده است که البغدادی «احتمالاً هیچ تأثیر تاکتیکی بر طریقی که نبردها هدایت شوند ندارد» و رهبری نظامی خود را به‌عنوان «جهت‌دهنده بزرگ استراتژیک» از دست داده است.

ابوبکر البغدادی در آخرین سخنرانی و خطبه خود تحت عنوان “الوداع با نزدیکان” به شکست گروه تروریستی داعش اقرار نموده است، فرمانده پلیس فدرال عراق گفته است شبه نظامیان داعش در غرب موصل به دنبال آن هستند که از آخرین سنگرهای باقیمانده این گروه در کشور عراق فرار کنند.

البغدادی همچنین به جنگجویان خود دستور داده بود تا در صورت محصور شدن توسط نیروهای پیشمرگ کوردستان و نیروهای عراقی، عملیات انتخاری انجام داده و خود را منفجر نمایند.

البغدادی همچنین به خطیبهای گروه داعش اعلام نموده است تا با اعلام این خبر و اقرار به شکست این گروه در سخنرانیهایشان، دستور مبنی بر دفاع تا آخرین حد توان را اعلام نمایند.

روژی کورد قبلا نیر اعلام کرده بود که رهبران اصلی و فرماندهان رتبه بالای داعش به سوریه گریخته و موصل را به کلی تخلیه نموده اند.

پنتاگون احتمال می‌دهد که داعش در صورت شکست در موصل و سپس رقه در سوریه به سمت فرات عقب‌نشینی کند. به‌گفته وزارت دفاع آمریکا، حتی پس از سقوط این دو شهر نیروهای داعش می‌خواهند یک «شبه‌دولت» ایجاد کنند. به‌گمان پنتاگون داعشی‌ها طرح حکومت خلافتی خود را کنار نگذاشته‌اند.

شهر رقه به‌عنوان «پایتخت» داعش در سوریه شناخته می‌شود. در این شهر نیروهای داعش با سه نیروی رقیب مواجه‌اند: نیروهای ترکیه و متحدانش، نیروهای دولتی سوریه که از سوی روسیه و ایران پشتیبانی می‌شوند و نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)، متشکل از کردها و عرب‌ها که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com