– تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان به سطح شهر زنجان کشیده شد!

– سی وهشتمین روزاعتصاب صدها کارگر کارخانه سیمان مسجد سلیمان!

– تجمع اعتراضی کارگران ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ امروزمقابل استانداری خوزستان!

– تجمع کارگران سد بابا حیدر شهرستان فارسان دراعتراض به عدم پرداخت۱۴ماه حقوق مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری!

– تجمع اعتراضی کارگران طرح انتقال آب بالوله به مزارع دشت سیستان نسبت به عدم پرداخت ۶ماه حقوق

– ادامه تجمع اعتراضی دیروزکارگران پروژه های غیرهمسطح گرگان درصحن علنی شورای اسلامی شهر!

– کارگران شاغل در ماهشهر و ” قوانین کار در مناطق آزاد تجاری”

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

رضا شهابی با دستور مقامات به زندان بازگردانده می شود

-۲۱ کارگر دیگر هم از آپادانا سرام اخراج شدند

-۱۴ماه است که کارگران کارخانه پارسیلون بجای حقوق وعده های توخالی دریافت می کنند!

-۳۶کارگر کارخانه کشت و صنعت بروجرد اخراج شدند- سایه شوم بیکاری بالای۵۴کارگر دیگر

– فساد در پرونده پلاسکو!

– افزایش آمار کارگران جان باخته براثرحوادث کار در استان مرکزی

– تعدادکارگران جان باخته حادثه انفجار گاز در روستای کولغان به ۶نفر رسید

– سقوط در کانال آسانسورعیراستاندارد جان نگهبان ساختمان را در کرمان گرفت

– زخمی شدن ۴کارگرشهرک صنعتی دلیجان دردوحادثه جداگانه – وخامت حال یکی از کارگران مصدوم

– آخرین اخبار درباره کارگران مصدوم معدن مس سرچشمه!
———————————-
تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان به سطح شهر زنجان کشیده شد!

اخباروگزارشات کارگری:امروزیکشنبه ۲۴بهمن ماهدرهوای سرد وبرفی، کارگران کارخانه روغن نباتی جهان تجمعات اعتراضیشان رابه سطح شهر زنجان کشانده وبه همراه خانواده هایشان درمیدان قائم تجمع کردند.

۲۴-۱۱-۹۵-۱اخبارمرتبط:

تجمع خانوادگی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان مقابل استانداری زنجان!

اخباروگزارشات کارگری:امروز۲۳بهمن،کارگران کارخانه روغن نباتی جهان درادامه تجمعات اعتراضیشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،بهمراه خانواده هایشان درمقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

سی وهشتمین روزاعتصاب صدها کارگر کارخانه سیمان مسجد سلیمان!

کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان همزمان با سی وهشتمین روزاعتصابشان از نهادهای صنفی کارگری – دولتی در استان خوزستان وشهرستان مسجد سلیمان انتقاد کرده و گفتند: این نهادها تا این لحظه در پیگیری مطالبات آنها هیچ اقدامی نکرده‌اند.

به گفته یکی از کارگران این کارخانه در حالی اجتماعات اعتراضی امروز نیز در محوطه کارخانه ادامه دارد که روز گذشته برای اولین بار اجتماعات اعتراضی خود را از داخل کارخانه به مقابل ساختمان فرمانداری انتقال دادیم.

به گزارش۲۴بهمن ایلنا،تعدادی از کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان گفتند که همه اعضای شورای اسلامی کار این واحد تولیدی در روز چهارشنبه گذشته ( ۲۰ بهمن ماه) استعفا کرده‌اند.

آنطور که اطلاعات منتقل شده از این کارگران نشان می‌دهد دلیل این استعفا اعمال فشاری بوده است که از سوی مسئولان شهرستانی واستانی برای پایان دادن اعتراض کارگران سیمان مسجد سلیمان وارد شده است.

به گفته کارگران از زمانی که اجتماع اعتراضی آنان در محوطه کارخانه آغاز شده است نه تنها کارفرما اهمیتی به پرداخت مطالبات عقب افتاده آنان نداده بلکه بدور از انتظار ما مسئولان استانی وشهرستانی برای خاتمه اعتراضات کارگری فشار زیادی را به اعضای شورای کارگری وارد کرده بودند که در نتیجه آن ناچارا همه اعضای شورای کارخانه استعفاء کردند.

به صورت مشخص این کارگران می‌گویند: ظاهرا وعده‌هایی که کارفرمای کارخانه برای پرداخت طلب ما کارگران داده بود در همان حد شعار باقیمانده است و انگار قرار نیست کسی به غیر از خود ما پیگیر مطالبات صنفی مان باشد.

این کارگران در عین حال از نهادهای صنفی کارگری ودولتی در استان خوزستان وشهرستان مسجد سلیمان انتقاد کرده و گفتند: این نهادها تا این لحظه در پیگیری مطالبات آنها هیچ اقدامی نکرده‌اند.

این کارگران که شمار آنها تا ۴۸۰ نفر برآورد می‌شود بابت ۵ تا ۱۶ماه معوقات مزدی خود طلبکارند و به همین دلیل از تقریبا ۳۸روز قبل با تجمع در محوطه کارخانه خواستار معوقات مزدی خود شده‌اند.

به گفته یکی از کارگران این کارخانه در حالی اجتماعات اعتراضی امروز نیز در محوطه کارخانه ادامه دارد که روز گذشته برای اولین بار اجتماعات اعتراضی خود را از داخل کارخانه به مقابل ساختمان فرمانداری انتقال دادیم.

طبق اظهارات این کارگر معترض همچنین دیروز شخص فرماندار شهرستان مسجد سلیمان در پی گیری مطالباتمان وعده رسیدگی داده است.

درهمین رابطه:

از کارگران اعتصابی کارخانه سیمان مسجد سلیمان در راه دست یابی به مطالبات برحقشان حمایت کنیم!

کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان دردومین روزازماه دوم اعتصابشان تهدید به اخراج شدند!

کارفرمای کارخانه سیمان مسجد سلیمان کارگران را دردومین روزازماه دوم اعتصابشان تهدید به اخراج ازکارکرد.

به گزارش۱۸بهمن ایلنا،منابع خبری گزارش کردند که کارفرمای کارخانه سیمان مسجد سلیمان پس از سی ودو روز از اعتراض کارگران به دلیل پرداخت نشدن ۴ ماه از مطالبات معوقه‌شان، آنها را تهدید به اخراج کرده است.

براین اساس ظاهرا این تصمیم کارفرما پس از آن صورت گرفته است که اعتراض ۳۲ روزه کارگرانی که خواهان معوقات مزدی خود هستند بر فعالیت این واحد تولیدی تاثیر گذاشته است به طوری که شنیده می‌شود کارفرما قصد دارد در روزهای آینده در مورد نحوه فعالیت این کارخانه تصمیمات جدیدی را اتخاذ کند.

در این زمینه یکی از کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان در تشریح جزئیات این خبر گفت: صبح امروز کارفرما نامه ای را به مدیران داخلی شرکت ابلاغ کرده است که از آنها خواسته شده از تاریخ ۲۰ بهمن ماه از ورود همه کارگران رسمی قراردادی و پیمانکاری به کارخانه جلوگیری کنند ودر عین حال این مسئله را در نامه ای جدا گانه به اداره کار مسجد سلیمان اطلاع رسانی کرده وخواستار برقراری بیمه بیکاری کارگران شده است.

با این حال منابع خبری می‌گویند که کارگران سیمان مسجد سلیمان همچنان خواستار معوقات مزدی خود هستندو پیگیری آن را از کارفرما مطالبه می‌کنند.

تجمع اعتراضی کارگران ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ امروزمقابل استانداری خوزستان!

صبح امروز۲۴بهمن، کارگران ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی، عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه ودیگرمطالباتشان درمقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش۲۴بهمن ایرنا،ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﺠﻤﻊ ﮔﻔﺖ: ما ﺣﺪﻭﺩ۴۰۰ نفر ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻭﺍﺣﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ هستیم که چهار ماه ﺍﺳﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮﺩﻩ‌ ایم ﻭ ﺑﺮﺧﯽ از همکاران ما ﺣﻘﻮﻕ مهرماه و سنوات ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﺍ هم هنوز ﻃﻠﺐ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﻭﯼ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻧﺎﻣﺶ ﻓﺎﺵ ﻧﺸﻮﺩ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﮐﺮﺩ: برخی نیز ﻣﻄﺎﻟﺒﺎﺕ ﻭ ﺗﺴﻮﯾﻪ ﺣﺴﺎﺏ یک سال ﮔﺬﺷﺘﻪ خود را ﻫﻨﻮﺯ دریافت نکرده‌اند.

این کارگر گروه ملی ادامه داد: ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺪﯾﺪ ﺩﻓﺘﺮﭼﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﺭﻭﺑﻪ ﺭﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻧﺸﺪﻥ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ هنگام مراجعه به تامین اجتماعی ﺩﻓﺘﺮﭼﻪ درمانی آن‌ها ﺗﻤﺪﯾﺪ ﻧﻤﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺍﻫﻮﺍﺯ ﺑﺎ ۱۸ﺧﻂ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻣﻘﺎﻃﻊ ﻣﯿﻠﮕﺮﺩ، ﺗﯿﺮﺁﻫﻦ، ﻟﻮﻟﻪ ﺑﯽ ﺩﺭﺯ، ﻟﻮﻟﻪ ﺩﺭﺯﺟﻮﺵ، ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻔﺘﻮﻟﯽ، ﭘﺮﻭﻓﯿﻞ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﺩ ﻭ ﻗﻄﻌﻪﺳﺎﺯﯼ را تولید میکند این شرکت ﺑﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺷﺎﻏﻞ، ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏﺷﺮﻗﯽ ﺷﻬﺮ ﺍﻫﻮﺍﺯ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺳت.

کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد در دوماه گذشته چند بار برای پرداخت شدن حقوق معوقه شان دست به تجمع زدند.

گروه ملی صنعتی فولاد که از قطب های تولید فولاد کشور است در سال ۸۹ با تولید یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن محصول نهایی و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام (به ترتیب ۱۲ و ۱۳ درصد رشد ) بالاترین رکورد تولید را در کشور داشت .

این شرکت یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه امیر منصور آریا بود که پس از کشف فساد مالی در این مجموعه و ارتباط آن با دو بانک بزرگ کشور، مدیریت آن در اختیار دادگستری قرار گرفت.

به گزارش امروزتسنیم درهمین رابطه،شرکت گروه ملی خوزستان بیش از یک سال است که بنابر گفته پرسنل این شرکت اسیر گروهی شده است که قصد دارند با تعطیل نشان دادن کارخانه آن را با قیمتی کمتر از حد معمول خریداری کنند.

نزدیک به ۲ ماه گذشته اعتراضات پیاپی پرسنل شرکت گروه ملی خوزستان به علت دریافت نکردن حقوق ماهانه آغاز شد که مدیران و مسئولان ذیربط هر بار با یک وعده عملی نشده به این اعتصابات پایان می‌دادند اما عملی نشدن وعده مدیران سبب شد که کاسه صبر نیروهای کار از کاسه سرریز شود و این بار اعتراض خود را از حد تجمع درون شرکتی فراتر برگزار کنند و با تجمع جلوی درب استانداری از استاندار و مسئولان استانی بخواهند که وضعیت شرکت گروه ملی که روزگاری یکی از افتخارات منطقه خاورمیانه در تولید محصولات فولادی بود را روشن کنند.

صبح امروز جمعیت زیادی از پرسنل زحمت‌کش شرکت گروه ملی برای احیای حقوق اولیه خود مقابل ساختمان استانداری به نشانه اعتراض تجمع کردند و با سردادن درخواست‌های خود خواستار روشن شدن وضعیت نامشخص و مبهم شرکت گروه ملی خوزستان شدند.

یکی از پرسنل گروه ملی در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: یک سال و اندی پیش به اسم تبدیل وضعیت و قراردادی شدن با شرکت تعهدی را در دفاتر ثبت امضا کردیم که بر اساس آن شرکت متعهد شد تمام سنوات به اضافه هزینه ثبت را ظرف مدت ۶ ماه پرداخت کند اما تاکنون نه تنها به تعهدشان عمل نکردند بلکه کارکنان ۴ ماه حقوق معوقه از شرکت طلب دارند.

وی افزود: در این سند ثبتی یک بند وجود دارد که امضا کننده ( نیروی پرسنل شرکت گروه ملی) تمام مطالبات خود را دریافت کرده در صورتی که اینگونه نیست و ما تاکنون سنوات گذشته و هزینه ثبت را دریافت نکرده‌ایم البته ما را با وادار به این کار کردند زیرا مدیریت شرکت گفت اگر هر یک از پرسنل این سند را امضا نکند اخراج می‌شود حتی برای این تجمعات و اعتراض به اداره کار برای دریافت حقوقمان هم تهدید شده‌ایم.

این کارگر شرکت گروه ملی با بیان اینکه شرکت از لحاظ تولید هیچ مشکلی ندارد، گفت: شرکت در بدترین شرایط ممکن آب و هوایی با نشستن یک متر خاک بر روی تجهیزات در حال تولید بود و مدیریت در چنین شرایط نامطلوب خط تولید را تعطیل نمی‌کرد اما امروز با نصب پلاکاردی حراست به ما گفت که شرکت تعطیل است و امکان تداوم این تعطیلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه چرا کارخانه‌ای که هیچ مشکلی ندارد باید تعطیل شود، عنوان‌کرد: تمام کارخانه‌جات گروه ملی در حال فعالیت هستند و صحیح نیست که می‌گویند تولید خوابیده زیرا ما تا ساعت یک و نیم هر روز که در حال تولید هستیم محصولات به صورت داغ حمل تریلی شده و از شرکت خارج می‌شود.

یکی دیگر از پرسنل شرکت گروه ملی با بیان اینکه به دلیل پیشرفت نیروهای خط تولید ضایعات به حداقل رسیده، بیان کرد:شرکت از لحاظ کار هیچ مشکلی ندارد و تا کنون سه بار به مزایده گذاشته شده اما مدیریت شرکت وقتی سرمایه‌گذاری برای خرید و سرمایه‌گذاری وارد شرکت می‌شود از دو روز قبل شرکت را برای اینکه نفروشد به حالت خوابیده و تعطیل در می‌آورد .

وی افزود: بانک ملی به عنوان خریدار و تملک شرکت سه روز در شرکت حضور داشت که متاسفانه مدیریت در طول این سه روز به بهانه خرابی خط تولید شرکت را تعطیل کرد. مدیر خطوط چون سهامدار شرکت هستند اجازه نمی‌دهند شرکت هنگام بازدید سرمایه‌گذار از خطوط تولید کار کند.

پرسنل شرکت گروه ملی گفت: معاونت سابق امور انسانی شرکت به ما گفت که عده‌ای قصد سنگ اندازی دارند که با وی به دلیل این حرف برخورد کردند و ایشان استعفا داد. برای ما جای سوال دارد که پول فروش محصولات کجاست که نه در حساب بلوکه شده شرکت می‌رود و نه به عنوان حقوق به کارکنان پرداخت می‌شود.

وی افزود: دیروز که به علت گرد و خاک استانداری تمام ادارات را تعطیل اعلام کردند کارخانه در حال تولید بود اما امروز که ما خواستیم برای حضور کارت بزنیم گفتند شرکت تعطیل است. تمام مناطق استان امروز برق دارد اما از ساعت ۵ صبح امروز برق شرکت را قطع کردند و گفتند شرکت برق ندارد تا از حضور کارگران به کارگاه‌های خط تولید جلوگیری کنند.

پرسنل شرکت گروه ملی با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر از طریق این شرکت در حال گذراندن زندگی هستند، بیان‌کرد: ما مدیری که در هفته فقط دو بار شرکت می‌آید و درد دلمان را نمی‌داند نمی‌خواهیم. مگر در خوزستان قحط الرجال است که مدیر پروازی را برای مدیریت انتخاب می‌کنند. ما برای ادامه کار و رو به راه شدن وضعیت شرکت نیازمند مدیری بومی و استانی هستیم.

وی گفت: شرکت گروه ملی برای پرداخت نکردن مالیات اسپانسر یک تیم فوتبالی شده اما از حقوق پرسنل و نیروهای کارگری مالیات اخذ می‌شود بنابراین اگر این شرکت به دلیل تیم داری از پرداخت مالیات معاف است پس چرا از حقوق ما مالیات کسر می‌شود.

پرسنل شرکت گروه ملی با بیان اینکه حساب‌های شرکت برای توانایی پرداخت معوقات چند سال کارکنان را دارد، عنوان‌کرد: چرا شرکت از حقوق پرسنل هزینه بیمه، قسط فروشگاه ایثارگران و قسط وام بانکی را کسر می‌کنند اما دفترچه بیمه ما هنگام مراجعه به بیمه تامین اجتماعی به علت پرداخت نشدن سهم کارگر تمدید نمی‌شود و پولی به حساب بانک و فروشگاه ایثارگران پرداخت نمی‌شود.

وی گفت: اینکه در مطبوعات و جراید می نویسند گروه ملی تولید ندارد دروغ محض است نه تنها خطوط تولید این شرکت تعطیل نیست بلکه تمام کارخانجات زیر مجموعه شرکت هم فعال هستند.

وی با بیان اینکه از خرداد امسال تا کنون چندین بار وعده دادند که حقوق‌ها را پرداخت می‌کنند اما همچنان منتظر هستیم که مدیریت به وعده خود عمل کند، عنوان‌کرد: معلوم نیست پول‌های فروش کلاف‌ها، قطعات و سایر محصولات تولیده شده کجا می‌رود در واقع گروه ملی ۵ تا ۶ شرکت تاسیس کرده و پول فروش را به جیب همین شرکت‌ها واریز می‌کند.

پرسنل شرکت گروه ملی تصریح‌ کرد: من که نیروی شرکت هستم اطلاع دارم پولی که در حساب شرکت وجود دارد بیش از مطالبه بانک ملی است پس چرا بانک از همان مبلغ طلب خود را بر نمی‌دارد و یا اینکه از همان پول ذخیره شده طلب ما را پرداخت نمی‌کنند. تنها پاسخ مدیران شرکت به سوالات ما این است که تمام پول‌ها دست دادگستری است و دادگستری پول را آزاد نمی‌کند.

وی گفت: اگر واقعا پول ندارد مانند شرکت صنایع فولاد که منازل شرکتی را برای پرداخت حقوق کارکنان فروخت حال شرکت گروه ملی هم بفروشد. به جرات می‌گویم که اگر گروه ملی تنها یکی از خانه‌‌های شرکتی را بفروشد حقوق معوقه تمام کارکنان طلب‌کار خود را می‌تواند پرداخت کند اما این کار را نمی‌کند.

یکی دیگر از کارکنان این شرکت در ادامه اعتراضات کارگری همکاران خود گفت: دعوای بین مدیران بالایی نباید به لایحه‌های پایین شرکت تسری پیدا کند. بانک‌ها باید پشت سر تولید باشند اما متاسفانه به جای دفاع از تولید به یک دلال تبدیل شده‌اند.

وی افزود: ما انتظار داریم دولت که با شعار رفاه و خوبی وارد عرصه مدیریتی شد در طول خدمت و بروز مشکل در شرکت گروه ملی مدیران و معاونان خود را برای روشن کردن وضعیت به خوزستان می‌فرستاد اماتاکنون با نمایندگان و یا مسئولان در این زمینه هیچ اقدام مثمری انجام نداده به طوری که حتی بانک ملی هم اطلاعی ندارد که واقعا شرکت را پذیرفته یا خیر.

پرسنل شرکت گروه ملی بیان‌کرد: شرکت مال بیت المال است چرا دولت پیگیر مشکلات نیست آقای روحانی رئیس جمهور بداند که تنها یک ماه به عید نوروز باقی مانده و ۴ هزار کارگر با دست خالی چگونه برای شب عید خرید کنند .

درهمین رابطه:

تجمعات اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ادامه دارد!

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران خواستار تعیین تکلیف مالکیت این کارخانه و پرداخت حقوق و مطالبات خود هستند.

یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به نمایندگی از سایرین با اشاره به تجمعات کارگران این کارخانه در چند روز گذشته اظهار کرد: از ۳ ماه گذشته تجمعاتی به صورت جسته و گریخته در کارخانه انجام شده است اما این تجمعات از روز چهارشنبه به صورت جدی آغاز شده و هر روز تجمع در کارخانه داریم.

به گزارش۶دی ایسنا، وی افزود: در حال حاضر کارگران حقوق سه ماه یعنی مهر، آبان و آذر خود را دریافت نکرده‌اند و برخی حتی حقوق شهریورماه خود را طلب دارند و خواستار آن هستیم که به مشکلات ما رسیدگی شود زیرا کارخانه تولید دارد و محصولات خود را به فروش می‌رساند.

این کارگر تصریح کرد: از ابتدای امسال گفته شد که بانک ملی در ازای طلبی که داشته، کارخانه را تحویل گرفته است اما در این خصوص بانک ملی عنوان می‌کند که چون سند کارخانه را به نام آن‌ها نزده‌اند، نمی‌توانند پولی به کارخانه تزریق کنند.

وی ادامه داد: باید هر چه سریعتر وضعیت مالکیت کارخانه مشخص شود و همچنین حقوق عقب‌افتاده کارگران پرداخت شود زیرا وضعیت کارگران این کارخانه خوب نیست و با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

برپایه این گزارش،نعمت زاده، وزیر صنعت در سفری که اخیرا به خوزستان داشت، در خصوص تعیین تکلیف گروه ملی فولاد ایران عنوان کرد: گروه ملی در اختیار قوه قضاییه است و مکاتبات و مذاکراتی انجام شده تا آن را هر چه زودتر تحویل بانک ملی بدهند زیرا بانک ملی از شرکای این شرکت و طلبکار بوده که راضی شده است بابت طلبش، کارخانه را تحویل بگیرد و در این زمینه باید قوه قضاییه تسریع کند.

تجمع کارگران سد بابا حیدر شهرستان فارسان دراعتراض به عدم پرداخت۱۴ماه حقوق مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری!

روزگذشته(۲۳بهمن)،جمعی از کارگران سد بابا حیدر شهرستان فارسان دراعتراض به عدم پرداخت۱۴ماه حقوق مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند.

به گزارش۲۴بهمن تسنیم،یکی از کارگران اظهار داشت: سد بابا حیدر تحت نظارت آب منطقه‌ای استان در حال ساخت است.

وی افزود: ۱۴ ماه حقوق کارگران پرداخت نشده که تاکنون کارگران چندین‌بار تجمع کرده‌اند.

این کارگر با اشاره به فعالیت ۵۰ کارگر در این سد بیان کرد: عیدی و سنوات سال گذشته کارگران نیز پرداخت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون چند نفر از کارگران به نمایندگی به داخل استانداری رفته‌اند.

یکی دیگر از کارگران اظهار داشت: آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ۸ میلیارد تومان به پیمانکار پروژه بدهی دارد و به همین علت پیمانکار نمی‌تواند حقوق کارگران را پرداخت کند.

وی افزود: روز ۱۲ بهمن‌ماه با وجود اینکه تنها ۷۰ درصد از اجراییات سد تمام شده اما خط انتقال آب به منطقه میزدج کلنگ‌زنی شد.

این کارگر خاطرنشان کرد: بهتر نیست در ابتدا حقوق ۱۴ ماه کارگران که حقوق ماهانه هر کدام کمتر از ۲ میلیون تومان است، پرداخت شود و پس از آن کلنگ جدیدی به زمین زده شود.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بازرس اداره کار در شهرستان فارسان به پیمانکار و مجری طرح ۲ بار تذکر داده که به علت عدم توجه به قوه قضاییه نیز شکایت شده است.

عباس جزایری افزود: کارهای قانونی انجام شده و به آب منطقه‌ای استان نیز اعلام شده است.

اکنون نیز جلسه‌ای در آب منطقه‌ای استان برای رفع این مشکل با حضور کارگران برگزار شده است.

براساس این گزارش، عملیات اجرایی سد بابا حیدر از سال ۸۷ آغاز شده که به علت کمبود اعتبار تاکنون اجرایی نشده است. هدف از اجرای طرح تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان فارسان است.

تجمع اعتراضی کارگران طرح انتقال آب بالوله به مزارع دشت سیستان نسبت به عدم پرداخت ۶ماه حقوق

اخباروگزارشات کارگری:امروز۲۴بهمن،جمعی از کارگران خط انتقال آب به مزارع دشت سیستان ، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود در شش ماه گذشته ، درمقابل دفتر این طرح تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی،بیش از ۵۰ نفر از کارگران خط انتقال آب به مزارع دشت سیستان با حضور در مقابل دفتر طرح و دیدار با نماینده مجری طرح نسبت به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود معترض شدند و خواستار پیگیری این موضوع از سوی آنان شدند

یکی از کارگران گفت : مدت شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده ایم و با مشقت فراوان مشغول بکار هستیم و حال که مراجعه کرده ایم نیز درستی از سوی مسئولین دریافت نکردیم.

یکی دیگراز کارگران معترض، نام این شرکت را کران دریا عنوان کرد و گفت در منطقه شمالی شهرستان هیرمند در منطقه لنگر بارانی مشغول بکار هستیم و پرداخت نشدن حقوق برای ما و خانواده هایمان مشکلات زیادی درست کرده است.

طرح آبرسانی لوله ای ازجمله طرح هایست که طبق گواه مسئولین استانی ، بودجه آن به حساب استان منظور گردیده و حال مشخص نیست که چرا هراز گاهی اینچنین مشکلاتی برای کارگران بوجود می آید.

ادامه تجمع اعتراضی دیروزکارگران پروژه های غیرهمسطح گرگان درصحن علنی شورای اسلامی شهر!

شب گذشته۲۳بهمن،کارگران پروژه های غیرهمسطح گرگان درادامه تجمع اعتراضیشان مقابل ساختمان شهرداری در صحن علنی شورای اسلامی شهر گرگان حاضر شده وخواهان پرداخت مطالبتشان شدند.

فارس دیروزدرهمین رابطه از جمله نوشت، پس از آنکه کارگران پروژه‌های تقاطع‌های غیرهمسطح شهر گرگان صبح روز۲۳بهمن به منظور اعتراض به حقوق‌های معوقه چندین ماهه خود مقابل شهرداری گرگان تجمع کرده و نتیجه لازم و پاسخ مناسب را از شهرداری گرگان دریافت نکردند، این افراد برای پیگیری مطالبات خود شب در سیصد و چهل و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان حاضر شده و خواستار پیگیری مطالبات خود شدند.

نماینده کارگران در این جلسه به پیگیری ۶۰ روزه کارگران در راستای دریافت مطالبات خود از شهرداری گرگان اشاره کرد و گفت: مدیران شرکت سازه پایدار افق به ما اعلام کردند اگر ما ۱۰ صورت وضعیت دیگر نیز به شهرداری ارائه دهیم وضعیت منفی خواهد بود.

وی ادامه داد: با این روند که شهردار گرگان نیز اعلام کرده اگر صورت‌حساب منفی باشد هیچ وجهی را به این شرکت پرداخت نخواهد کرد، به طور قطع ما کارگران شب عید با مشکلات فراوانی روبرو خواهی بود.

هرچند که تعداد دیگری از کارگران در این جلسه عنوان کردند که در مقابل خانواده خود شرمنده‌اند و حتی در خصوص اجاره منازل خود دچار مشکل شده و در این روزهای پایانی سال به شدت پریشان و مضطرب هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص با اشاره به مذاکراتی که هفت روز گذشته بین رئیس شورا و نماینده کارگران شکل گرفت گفت: قرار بود که شما کارگران ۱۰ روز صبر کنید تا با مذاکرات انجام شده و اخذ صورت وضعیت قطعی هر دو پروژه، مشکل شما کارگران حل شود.

سیدمحمد قدس‌مفیدی تاکید کرد: این شرکت، تضامینی را نزد کارفرمای خود (شهرداری گرگان) دارد و از سوی دیگر دستگاه‌های نظارتی نیز در حال بررسی موضوع هستند و پیمانکار نیز اعتراضاتی دارد که باعث شده رسیدگی به موضوع مستلزم زمان شود.

وی افزود: مشاور یک سری صورت وضعیت تائید شده دارد اما ارگان‌های نظارتی بر روی آن بحث دارند و به برخی از بندهای صورت وضعیت اشکال وارد کرده‌اند و طی چند روز آینده مشخص می‌شود این شرکت بدهکار یا طلبکار است اما در هر صورت این شرکت نمی‌تواند بدهی کارگران را پرداخت نکند و از تعهدات خود شانه خالی کند.

پس از خروج کارگران از صحن شورای اسلامی شهر گرگان، شهردار گرگان گفت:این کارگران یک ریال از ما طلبکار نیستند و اگر یک ریال هم به آنها پرداخت نکنیم هیچ کار قانونی از دست این‌ها بر نمی‌آید و به نظر من بیاییم این باب را ببندیم زیرا امروز این گروه، فردا یک گروه دیگر، روزهای آینده پیمانکاران فضای سبز و دیگران می‌آیند و از این طریق اقدام می‌کنند.

شهردار گرگان تاکید کرد: اجازه بدهید این‌ها بروند و مسیر قانونی خود را پیگیری کنند و از کارفرمای خودشان(شرکت پیمانکاری) شکایت کنند و مسئولان شرکت بیایند و پاسخ دهند، ما چرا باید جوابگو باشیم.

بر اساس این گزارش، تعداد بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران دو پروژه تقاطع غیرهمسطح بلوار بهارستان و بلوار نهارخوران گرگان(ابتدای بلوار صیاد شیرازی) به مدت بیش از ۶ ماه است که از شرکت پیمانکاری شهرداری گرگان در این پروژه‌ها حق و حقوق خود را دریافت نکردند.

این کارگران ماه گذشته نیز اعتراضات خود را به صورت تجمع مقابل شورای اسلامی شهر گرگان داشته که مقرر شد نیمی از تعهدات شهرداری گرگان که قرار بود به صورت واگذاری ملک به شرکت پیمانکاری پرداخت شود، به صورت نقدی به حساب پیمانکار واریز شده تا مشکل کارگران حل شود.

این موضوع در صحن شورای اسلامی شهر گرگان مصوب و در فرمانداری گرگان نیز مورد تائید قرار گرفت اما شهرداری گرگان اعلام کرده که به دلیل وجود اشکال در صورت وضعیت شرکت پیمانکار، این پرداخت صورت نخواهد گرفت که باعث شد کارگران صبح امروز مقابل شهرداری دوباره تجمع کرده و امشب نیز در صحن علنی شورای اسلامی شهر گرگان حاضر شوند.

درهمین رابطه:

*تجمع اعتراضی دوباره کارگران پروژه های غیرهمسطح گرگان بدنبال توخالی درآمدن مسئولان مقابل ساختمان شهرداری!

امروزشنبه۲۳بهمن،جمعی از کارگران پروژه های غیرهمسطح گرگان دراعتراض به عدم پرداخت۶ماه حقوق مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده و خواستار احقاق حق خود شدند.

به گزارش منابع خبری محلی،در آستانه عید قرار داریم و طبیعتا هر خانواده ایرانی به دنبال خرید لباس و لوازم مختص نوروز است، اوضاعی که هر ساله تکرار می شود و گاهی حتی کارمندان دولتی علاوه بر مستمری و عیدی سالانه برای پاسخ به نیازهای خانواده بدنبال وام نیز هستند و بدلیل ترافیک درخواست ها وامی در پایان سال نمی توان اخذ کرد.

در این اوضاع کارگران پروژه های تقاطع غیرهمسطح گرگان زیر نظر شرکت پیمانکاری “سازه پایدار”، با وجود گذشت دو ماه از افتتاح پل کمربندی، هنوز ۶ ماه حقوق معوقه خود را وصول نکردند.

جمعی از همین کارگران به منظور احقاق حق خود ساعاتی پیش مقابل ساختمان شهرداری با در دست داشتن بنری که خواسته آنان را مشخص می کرد تجمعی آرام داشتند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: حدود ۴۰ یا ۵۰ روز پیش تجمع کوچکی مقابل استانداری با همین بنر که روی آن نوشته شده “ما کارگران شرکت سازه پایدار پروژه های عمران شهری شهرداری گرگان ۶ ماه است حقوق نگرفته ایم” داشتیم و پس از رسانه ای شدن یک لایحه دوفوریتی با امضای شهردار تقدیم شورا شد.

وی افزود: لایحه بعد از ۵۰روز دوندگی و تصویب در صحن شورا به تائید فرماندار رسید و به ما اعلام کردند از تاریخ دوم تا پنجم معوقات بین این ۶ تا ۸ ماه را اعلام کرده و یا به شماره حساب های از پیش اعلام شده می ریزند اما این اتفاق نیفتاد.

مشکل شهرداری و پیمانکار به ما کارگرها مربوط نیست

این کارگر معترض خاطرنشان کرد: ما پیگیر قضیه شدیم و طبق شنیده ها گویا بین شهرداری و شرکت پیمانکاری مشکلاتی سر زمینهایی وجود دارد که قرار بود از شهرداری به شرکت واگذار شود اما این مشکلات به جامعه کارگری مربوط نیست.

وی تأکید کرد: بحث ما این است که معوقات ما ۶ ماه شده و تمام بچه ها دستشان خالیست، از شهردار سوال کنید اگر شما طرح دوفوریتی به شورا دادید و تصویب شد و به تائید فرماندار رسید پس چرا عملی نمی شود؟

این کارگر گفت: اگر مشکلاتی بین شهرداری و پیمانکار وجود دارد به جامعه کارگری ارتباطی ندارد شب عید است و دست کارگران خالیست ما حقوق کاری که کرده ایم را می خواهیم.

یکی دیگر از کارگران نیز ابراز کرد: بابت این مصوباتی که در صحن شورا انجام شد حدود ۴ جلسه علنی و چند جلسه غیرعلنی برگزار شد که در اکثر آنها شرکت داشتیم.

پیمانکار پول خود را گرفت و رفت/ شهردار گفت پشتیبان ماست

وی با بیان اینکه آقای شهردار از روز اول اعلام کرد که پشتیبان کارگران است، افزود: قرارداد بین شهرداری و پیمانکار به صورت ۵۰درصد نقدی و ۵۰درصد واگذاری زمین است، پیمانکار ۵۰درصدی نقدی خود را گرفته و رفته است.

این کارگر تصریح کرد: طبق مصوبه قرار شد حقوق کارگران از ۵.۲ درصد املاک صورت بگیرد که بعد از تائیدیه متاسفانه هنوز عملی نشده است، معوقات کارگری فقط مربوط به ما نیست و پیمانکاران و زیرمجموعه های زیادی بدهی و طلب دارند اما بحث ما فقط روی احیای ۷۰۰میلیون معوقات خودمان است.

برای کرایه آمدن تا گرگان مجبور شدیم صندوق صدقاتمان را بشکنیم

کارگر دیگری نیز تصریح کرد: حدود ۱۵۰ نفر کارگر و پرسنل هستیم اما با وجود اینکه دو ماه از افتتاح پل گذشته هنوز حق خود را نگرفته ایم و از ان زمان تا کنون هنوز رئیس پروژه را ندیده ایم.

یکی دیگر از تجمع کنندگان نیز اذعان کرد: همه این کارگرانی که می بینید ساکن گرگان نیستند و برای آمدن به اینجا کرایه نیز نداشتند، بسیاری از ما موقع آمدنمان صندوق صدقات خود را شکستیم و با پول آن کرایه دادیم.

مجبوریم به زن و بچه خود دروغ بگوییم

کارگری نیز خود را به جمع مصاحبه شوندگان رساند و گفت: ما این روزها مدام به زن و بچه و همسایه و فامیل به دروغ می گوییم که فردا یا پس فردا پولمان را می دهند، دم عید است آنها از ما انتظار دارند، پس چه کسی به فکر این کارگران در این شب عیدی می خواهد باشد؟!

گفتنی است این جمع قرار است امشب در صحن علنی شورای شهر آمده و مطالبات خود را بار دیگر در آنجا مطرح کنند؛ باید منتظر ماند و پاسخ شهرداری را شنید.

قابل یادآوری است که بر اساس قرارداد پیمان شهرداری گرگان با شرکت سازه‌ پایدار افق در خصوص احداث تقاطع زیرگذر صیاد و روگذر بهارستان، در زمان عقد قرارداد مقرر شد تا شهرداری گرگان مبلغ تعهد پرداختی خود به این شرکت را به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد تهاتر ملک انجام دهد.

شهرداری گرگان بر اساس تعهد خود، ۵۰ درصد نقد را به شرکت پیمانکار پرداخت کرد اما در ادامه در خصوص تهاتر ملک، املاک واگذار شده از سوی شهرداری، بر اساس اعلام شرکت پیمانکار در اراضی ملی قرار داشته و حتی معارض پیدا کرده است که گفته می‌شود یکی از املاک در گذشته به فرد دیگری فروخته شده است که این امر باعث شد تا شرکت پیمانکار در پرداخت مطالبات کارگران با مشکلات مالی مواجه شود.

در این راستا و بر اساس تقاضای شرکت پیمانکار، لایحه دو فوریتی شهردار گرگان در خصوص پرداخت ۷۰۰ میلیون تومان وجه نقد به جای تهاتر ملک به شرکت پیمانکار در تاریخ ۲۵ دی‌ماه سال جاری و در سیصد و سی و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان مطرح و با این قید که پیمانکار موظف است پس از دریافت این مبلغ، تمامی حق و حقوق کارگران و کارکنان تحت امر خود را از هر حیث پرداخت کند، تصویب شد.

پس از تصویب این لایحه، تائید اجرای آن نیز از سوی هیأت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرستان در فرمانداری گرگان تائید و از سوی فرماندار گرگان با ارسال نامه‌ای به شماره ۳۴۳۲۵ مورخ ۱۷ بهمن‌ماه جاری به شورای اسلامی شهر گرگان ابلاغ شد که بر این اساس شهرداری گرگان می‌تواند این مبلغ را به حساب شرکت پیمانکار به منظور پرداخت مطالبات کارگران پرداخت کند.

اما بر اساس اعلام این کارگران که امروز مقابل ساختمان شهرداری گرگان تجمع کرده بودند، شهرداری گرگان نسبت به پرداخت مبلغ خلف وعده کرده و با اعلام اینکه صورت‌ وضعیت شرکت پیمانکار منفی است، این وجه را به حساب شرکت واریز نخواهد کرد.

*تجمعات اعتراضی کارگران پروژه های شهرداری گرگان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان مقابل استانداری وساختمان شورای شهر!

صبح شنبه ۱۸ دی خبر حضور کارگران مقابل استانداری گلستان و در خواست برای پیگیری مشکلشان دوباره در شبکه های مجازی دست به دست شد تا این که آن ها عصر همان روز با پلاکاردهایی در صحن علنی شورای شهر حاضر شدند. آن ها که می گفتند ۶ ماه است حقوق نگرفته اند.

به گزارش۱۸دی مهر،تعدادی از کارگرانی که در اجرای پروژه های شهرداری گرگان همکاری می کردند، با گذشت ۳ ماه از افتتاح پروژه ها که با حضور مسئولان کشوری بود، عنوان می کنند حقوق خود را دریافت نکرده اند.

آخرین تقاطع غیر همسطح شهرداری گرگان حدود یک ماه پیش و پروژه قبلی هم در هفته دولت و با حضور مسئولان و هنرمندان مطرح کشوری برگزار شد. این تقاطع که شهرداری آن ها را همواره به عنوان افتخاری برای خود می داند، در حالی با هزینه های چندصد میلیونی مراسم افتتاح، به بهره برداری رسیده اند که کارگران مشغول در این پروژه ها ۶ ماه است حقوق نگرفته اند.

حدود دو ماه پیش اعتراض کارگران به شهرداری گرگان، در شبکه های مجازی خبرساز شد و آن زمان حسین صادقلو اعلام کرد که این مساله ربطی به شهرداری ندارد زیرا حق پیمانکار به صورت کامل پرداخت شده است.

صبح شنبه ۱۸ دی خبر حضور کارگران مقابل استانداری گلستان و در خواست برای پیگیری مشکلشان دوباره در شبکه های مجازی دست به دست شد تا این که آن ها عصر همان روز با پلاکاردهایی در صحن علنی شورای شهر حاضر شدند. آن ها که می گفتند ۶ ماه است حقوق نگرفته اند.

یکی از کارگران اظهار کرد: بیش از یک ماه از اتمام پروژه‌های دوربرگردان چهار هزار شهید استان گلستان می‌گذرد ولی دست اندرکاران امور اجرای پروژه‌های شهید حتم لو و چهار هزار شهید استان بخشی از حقوق و سنوات خود را دریافت نکرده‌اند.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون خواستار پرداخت حقوق معوق خود هستیم، ادامه داد: با اتمام کار این دو پروژه شرکت پیمانکار در حال جمع‌آوری وسایل و رفتن از استان گلستان است درحالی‌که هنوز حدود ۷۰۰ میلیون تومان حقوق کارکنان کارگری و اجرایی را پرداخت نکرده است.

وی اضافه کرد: چند روز قبل از بهره‌برداری از این پروژه (دوربرگردان چهار هزار شهید استان که در راستای اولین اجلاسیه چهار هزار شهید استان با حضور دکتر لاریجانی، رئیس مجلس دهم به بهره‌برداری رسید) مشکل خود را در صحن علنی شورای شهر گرگان مطرح کردیم.

کارگران شاغل در ماهشهر و ” قوانین کار در مناطق آزاد تجاری“

اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران شاغل در پتروشیمی های ماهشهر تحت پوشش قوانین کار در مناطق آزاد تجاری هستند و این امر مشکلات عدیده ایی را برای کارگران شاغل در این منطقه بوجود آورده است .

در این خصوص یکی از کارگران پیمانکار پتروشیمی بندر امام طی گزارشی، مشکلی را که این کارگران سالها در پتروشیمی های ماهشهر با آن دست به گریبانند با اتحادیه آزادکارگران ایران درمیان گذاشته است.

وی میگوید : متاسفانه چند سالی است در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ، بجای قانون کار، قانون جدیدی بنام ” قوانین کار در مناطق آزاد تجاری” اعمال میشود که در ۵۱ ماده تنظیم شده است. مواد این به اصطلاح قانون ویژه با دور زدن برخی از مواد همین قانون کار فعلی ، بی حقوقی و استثمار بیشتری را بر گرده کارگران تحمیل میکند.

محوراصلی این قانون، توافق شرایط کاربین کارگر و کارفرماست. میدانیم که در جامعه ما شرایط کارفرما در مقابل شرایط کارگر، بویژه با بهره بردن از لشکر بیکاران و نبود تشکل های مستقل کارگری، همواره موقعیت دست بالا را دارد. در نتیجه توافق بین طرفین بیمعنی و پوچ است و کارگراز سر ناچاری و تنگناهای معیشتی مجبور به پذیرش شرایط فلاکتبار کارفرما درعقد قراردادها میشود.

از طرفی کارگران پیمانکاری پتروشیمی های منطقه ماهشهر با کار ماهیتا” مستمر و دائم در کنار نیروهای رسمی وزارت نفت مشغول بکارهستند ، درنتیجه اعمال “قوانین ویژه” خارج ازقانون کار هیچ مصداق و موضوعیتی ندارد.

در ادامه این کارگر پیمانکار پتروشیمی بندر امام میافزاید : در مناطقی از جهان شنیده ایم که در برخی پروژه های بزرگ با توجه به تعدد شرکتهای پیمانکار خارجی آنهم با وجود و حضورسندیکاها و تشکیلاتهای وسیع کارگری و نظارت منسجم ، قوانین ویژه ای برای بالا بردن راندمان کار با ایجاد شرایط بهتر برای کارگران، وضع و اجرا میشود. یعنی اینکه در چنین شرایط و موقعیتی یک کارگر میتواند با توافق، دستمزد مناسب و حق انتخاب بهتربا یکی از این شرکتها قرارداد منعقد کند، ولی متاسفانه در این منطقه همانطور که همیشه همه قوانین انحصاری و به نفع شرکتهای پیمانکاری ست ، بوجود آمدن این قانون هم اهرم فشاری شده در دست شرکتهای پیمانکاری برای فشار مضاعف به کارگران.

الان با بوجود آمدن این قانون محدود کننده برای کارگر ، کارفرما در کنار قانون کار فعلی، بطورسلیقه ای از هر دو قانون استفاده میکند. یعنی اینکه هر جا به نفع اش باشد ،رجوع میکند به قانون کاروزارت کار و در بعضی موارد هم اگر قانون کاربه ضررش بود به قوانین مناطق ویژه آزاد استناد میکند. بعنوان مثال: برای انتخاب نماینده کارگر به قوانین مناطق ویژه استناد میکند چون در این قوانین جدید،کارگر از حق داشتن نماینده محروم است و داشتن نماینده کارگر درآن دیده نشده است.

اما در برخی موارد که به نفع اش باشد، همین قوانین مناطق آزاد را نادیده گرفته و به قانون کار فعلی سراسری رجوع میکند.

ما کارگران پیمانکاری های پتروشیمی های ماهشهر بواسطه نوع و شرایط کارمان که از سالها پیش بهمین گونه و بطور مستمر بوده و پرداخت حق بیمه خودرا مطابق قانون کار پرداخت میکنیم ، قانونا” مشمول قوانین و مقررات قانون کار وزارت کار هستیم و قراردادهای ما نیز بر اساس قانون کار تنظیم شده، نه قوانین مناطق آزاد تجاری.

درنتیجه اعمال شمولیت قوانین جدید موسوم به قوانین مناطق آزاد تجاری برکارگران پیمانکار پتروشیمی های ماهشهر خلاف قانون است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۲۴ بهمن ۹۵

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

رضا شهابی با دستور مقامات به زندان بازگردانده می شود

رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با دستور مقامات طی روزهای آینده به زندان بازگردانده می شود. متعاقب تماس های مکرر دادستانی تهران با رضا شهابی برای مراجعت به زندان همچنین اخطار کتبی دادستانی به وثیقه گذار ایشان در مورد توقیف وثیقه، شنبه بیست و سوم بهمن، رضا شهابی به همراه وکیل، وثیقه گذار و همسرش و جمعی از اعضای سندیکا که در مقابل ساختمان حضور داشتند به دادستانی رفتند. شهابی و وکیل ایشان آقای ابوطالبی به حاجی مرادی معاون امنیتی دادستان مراجعه کردند که وکیل با شرح اوضاع وخیم جسمی شهابی، این خواسته را طرح کرد که شهابی نباید به زندان بازگردانده شود. ولیکن حاجی مرادی اعلام کرد با توجه به دستور و پیگیری دادستان، شهابی باید به زندان مراجعه کند و تنها در اینصورت است که سند وثیقه گذار مسترد خواهد شد.

وضعیت جسمی رضا شهابی به دلیل آزار و اذیت های دوران بازجویی و حبس و نیز دو عمل جراحی سنگین ( کمر و گردن) همچنین عوارض ناشی از اعتصابات غذا، بحرانی است و مشکلات معیشتی و ممانعت از بازگشت بکار، شرایط بحرانی ایشان را تشدید کرده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازگرداندن مجدد رضا شهابی به زندان را محکوم می کند و خواهان پایان دادن به زندان و رفع تعقیب پلیسی، امنیتی، قضایی از ایشان و سایر اعضای سندیکا از جمله ابراهیم مددی نایب رئیس و داود رضوی دیگر عضو هیات مدیره سندیکا و دیگر فعالین کارگری و صنفی می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۴بهمن۹۵

۲۱ کارگر دیگر هم از آپادانا سرام اخراج شدند

از ابتدای مهرماه سال جاری دست‌کم ۵۶ کارگر واحد اداری کارخانه تولید کاشی «آپادانا سرام » در شهرستان بوئین زهرا اخراج شده‌اند.

به گزارش۲۴بهمن ایلنا،تعدادی از کارگران اخراج شده با اعلام این خبر افزودند: تا پیش از این اتفاق حدود ۱۲۰ کارگر واحد اداری بودیم اما از ابتدای مهر ماه سال جاری تا هم اکنون به دلیل آنچه از سوی کارفرما «کاهش هزینه ای جاری کارخانه» عنوان می‌شود، در چهار مرحله اخراج شدیم که آخرین دوره اخراج در دو گروه ۶ و۱۵ نفره در پایان آذر ودی ماه انجام شده است.

کارخانه آپادانا سرام که در قزوین، کیلومتر ۴۲ جاده بوئین زهرا،واقع شده و از قرار معلوم هرکدام از کارگر تعدیل شده تا نزدیک به ۱۰ سال سابقه کاری داشته‌اند.

به گفته آنان کارفرمای این واحد تولیدی مدعی است توان پرداخت به موقع حقوق حدود ۱۲۰کارگر شاغل در بخشهای اداریکارخانه را ندارد، به همین دلیل با تعدیل کارگران واحد آزمایشگاه، مالی، برنامه ریزی، نظارت راه بردی قصد کاهش هزینه‌های جاری کارخانه را دارد.

به گفته آنان این وضعیت در حالی است که پیشتر حدود ۲۰ نفر از همکاران آنها در مهر ماه تعدیل شده‌بودند.

به گفته کارگران در ادامه تصمیم گیری های مدیریتی شرکت آپادانا سرام تعداد ۱۵نفر در آبان ماه ، ۶ نفر در آذر و همچنین ۱۵کارگر دیگر در دی ماه اخراج شده اند.

کارگران بخش اداری آپادانا سرام در ادامه می‌گویند از مجموع همکاران باقی‌مانده آنها تنها حدود ۶۴ نفر تقریبا به صورت روزانه در محل برای انجام کارشان حضور دارند و نگرانند که مبادا با پایان ماه جاری شغلشان را از دست بدهند.

در عین حال منابع خبری در خصوص وضعیت بیمه بیکاری کارگران اخراجی گفتند: هنوز مقرری بیمه بیکاری کارگران اخراجی محقق نشده است.

به گفته یکی از کارگران اخراجی ،به صورت مشخص اداره کار بوئین زهرا از پرداخت مستمری بیمه بیکاری کارگران اخراجی آپادانا سرام به دلایل نامعلومی خوداری می‌کند.

گفتنی است در کارخانه آپادانا سرام بیش و هزارو ۱۰۰ کارگر مشغول کارند.

۱۴ماه است که کارگران کارخانه پارسیلون بجای حقوق وعده های توخالی دریافت می کنند!

پارسیلون همچنان درد بی‌درمان صنعت لرستان است، دردی که دیگر به زخمی چرکین و ملتهب تبدیل‌شده، کارگران پارسیلون از بیکاری می‌نالند، اما آنچه واضح است گوش شنوایی برای شنیدن ناله‌های آن‌ها وجود ندارد، نه گوش مسئولی و نه گوش مدیر کارخانه‌ای!

به گزارش۲۴بهمن مهر،کارگران پارسیلون از روی ناچاری هرچند وقت یک‌بار در استانداری لرستان حاضر می‌شوند تا شاید مدیریت ارشد لرستان فکری به حال آن‌ها کنند، اما هر بار بایاس و ناامیدی استانداری و محل کار هوشنگ بازوند به‌عنوان مدیریت ارشد استان را ترک می‌کنند، انگار قرار است پارسیلون دیگر برای آن‌ها کار و آب و نان نشود.

مسئولان لرستان از استاندار گرفته تا معاون استاندار و سازمان صنعت، معدن و تجارت همواره وعده رفع مشکلات این واحد اقتصادی و همچنین پرداخت مطالبات کارگران آن را می دهند و این در حالیست که هر بار موعد وعده ها به سر می رسد و مسئولان وعده ای جدید را به رسانه ها و کارگران بیکار این کارخانه می دهند.

امروز وعده ای جدید از سوی مسئولان استانداری لرستان رونمایی شد تا مهرداد غضنفری معاون استاندار لرستان در جمع خبرنگاران وعده پرداخت بخشی از مطالبات کارگران پارسیلون را از فردا بدهد، حال باید منتظر بود و دید که آیا این وعده نیز محقق می شود یا اینکه در پرونده سنگین وعده های گذشته مسئولان این استان بایگانی می شود.

وی در سخنانی اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته طی فردا بخشی از مطالبات کارگران پارسیلون پرداخت می شود.

غضنفری افزود: بعد از تشکیل جلسات و پی گیری های مستمر در قالب ستاد تسهیل، اقتصاد مقاومتی، شورای تامین، شورای نطارتی و … در مورد پروژه بزرگ پارسیلون، خوشبختانه کنسرسیومی که می بایست تشکیل شود، تشکیل شد.

وی ادامه داد: این کنسرسیوم متشکل از بانک هایی که از پارسیلون مطالبه دارند و شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند، با پیگیری های استاندار و دستگاه های نطارتی تشکیل شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: بر اساس برنامه زمان بندی شده ابتدا مشکل حقوق کارکنان پارسیلون رفع می شود.

غضنفری افزود: این واحد ۱۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد که بخش زیادی از آن مربوط به بانک های عامل و تامین اجتماعی است که خوشبختانه با برگزاری این کنسرسیوم در حال پی گیری است.

وی ادامه داد: علاوه بر این کارگران پارسیلون ۱۴ ماه حقوق معوق دارند که از نطر ریالی مبلغی در حدود ۸ میلیارد تومان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان اظهار کرد: البته مشکل بیمه بیکاری کارکنان پارسیلون که شامل ۱۹ ماه از سنوات آنهاست نیز باید پیگیری شود.

غضنفری گفت: فردا اکیپ اولیه برای پرداخت حقوق و دستمزد کارگران پارسیلون وارد استان می شود و بر اساس لیست های مورد تایید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملیات پرداخت بدهی طی برنامه زمان بندی شده، اجرا می شود.

وی اضافه کرد: همزمان با این کار، طرح هایی برای ایجاد شرکتی پویا به مانند قبل و استقرار شرکت و تداوم فعالیت آن نیز در دست پی گیری است.

غضنفری اطهار کرد: همچنین ممکن است مباحثی نیز مانند کارآفرینی، ایجاد سرمایه گذاری جدید و تغییر خط تولید و …نیز از طریق پیگیری های مسولان، فعالیت کنسرسیوم و…صورت بگیرد و این واحد به روزهای رونق و تاثیرگذاری اش در اقتصاد استان، برسد.

۳۶کارگر کارخانه کشت و صنعت بروجرد اخراج شدند- سایه شوم بیکاری بالای۵۴کارگر دیگر

مدیر کشت و صنعت زمان کار بروجرد به مشکلات پیش‌آمده برای این کارخانه اشاره کرد و گفت: این واحد تولیدی طی سال‌ها فعالیت خود را با ۹۰ نیرو ادامه داده است اما اکنون با توجه به مشکلات مالی پیش‌آمده تعداد نیروهای آن به حدود ۵۴ نفر کاهش پیداکرده است.

به گزارش۲۴بهمن تسنیم،«نبود سرمایه در گردش» حیات کارخانه کشت و صنعت بروجرد با ۳۵ سال قدمت را به مخاطره انداخته و این واحد تولیدی که روزی ۱۲۰ تن تولید داشته این روزها فقط ۱۵ تا ۲۰ تن تولید دارد.

جلسه این هفته ستاد تسهیل تولید لرستان به ریاست مهرداد غضنفری معاون استاندار لرستان و جمعی از مسئولان استان در استانداری لرستان تشکیل شد تا با حضور صاحبان واحدهای تولیدی مشکل‌دار استان چاره‌ای برای رفع گرفتاری‌های مالی آن‌ها اندیشیده شود اما از میان وضعیت حدود هفت واحد تولیدی که مورد بررسی قرار گرفت حال ناخوش کارخانه لبنی شهرستان بروجرد حکایت تلخ‌تری داشت؛ کارخانه‌ای که با بیش از ۳۰ سال رونق اکنون به دلیل نبود نقدینگی در سراشیبی افول افتاده است.

زمانی مدیر کشت و صنعت زمان کار بروجرد در جلسه در رابطه با مشکلات این واحد تولیدی اظهار داشت: این مجتمع تولیدی حدود ۳۵ سال است که فعالیت دارد و سال‌های سال جز شرکت‌های خوب، موفق و بدون حاشیه استان بوده است اما با توجه به توسعه کارخانه و افزایش خط تولید، متأسفانه حدود سه سال است که دچار مشکل مالی شده است.

وی افزود: برای رفع مشکلات مالی این شرکت تقاضای وام کردیم که با توجه به بررسی‌های انجام‌شده شرایط دریافت سه میلیارد تومان تسهیلات را داشتیم که درنهایت با نظر مثبت رئیس شعبه بانک ملت و سرپرست منطقه پرونده تشکیل شد و ازآنجاکه قبلاً وام‌های بسیاری دریافت کرده و پرداخت‌شده بود پرونده به استان ارسال شد اما اکنون حدود سه ماه است خبری از وام نشده است.

مدیر کشت و صنعت زمان کار بروجرد عنوان کرد: مسئولان بانک یک‌بار کمی بودجه را مطرح کردند و بار دیگر گفتند پرونده باید به تهران ارسال شود که در درنهایت ارسال شد اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

زمانی به مشکلات پیش‌آمده برای این کارخانه اشاره کرد و گفت: این واحد تولیدی طی سال‌ها فعالیت خود را با ۹۰ نیرو ادامه داده است اما اکنون با توجه به مشکلات مالی پیش‌آمده تعداد نیروهای آن به حدود ۵۴ نفر کاهش پیداکرده است.

وی ادامه حیات کشت و صنعت بروجرد را درگرو تأمین اعتبار دانست و بیان کرد: این کارخانه واقعاً به این پول نیاز دارد و ازآنجاکه همیشه جز مشتری‌های خوش‌حساب بانک بوده‌ایم امیدواریم این مشکل را حل کنند.

مدیر کشت و صنعت زمان کار بروجرد با اشاره به تولید انواع فراورده‌های لبنی در این کارخانه تصریح کرد: این کارخانه هم‌اکنون با ظرفیت کامل کار نمی‌کند و باید گفت حدود سه سال پیش روزی ۱۲۰ تن تولید داشتیم اما اکنون تولید آن به ۱۵ الی ۲۰ تن رسیده است.

وی اظهار داشت: اخیراً درخواست اخذ تسهیلات برای کشت و صنعت زمان کار بروجرد به تهران ارسال‌شده است اما تا مسئولان استان نخواهند وامی به ما پرداخت نمی‌شود و ازآنجا این شرکت بیش از ۳۰ سال موفق و بی حاشیه بوده و هرگز تقاضایی به این ضرورت نداشته است تقاضای کمک داریم.

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز به لزوم حمایت از کشت و صنعت زمان کار بروجرد تأکید کرد و افزود: بانک موضوع این کارخانه را در سطح اختیارات استان و به شکلی حمایت چراکه واحد خیلی خوبی است و اشتغال قابل‌توجهی دارد.

محمدرضا صفی خانی رئیس صنعت، معدن تجارت لرستان به مشکلات مالی این کارخانه اشاره و عنوان کرد: موضوع این کارخانه در جلسه ستاد تسهیل استان مطرح شد تا به خاطر فعالیت خوب آن، مشکل مالی آن برطرف شود چراکه یک واحد تولیدی خوب است که هم‌اکنون مشکل دار شده و به تسهیلات نیاز دارد بنابراین موضوع در این جلسه مطرح شد تا هرچه زودتر چاره‌ای برای رفع مشکل آن اندیشیده شود.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید بانک از تهران جلوی تسهیلات را بسته است اما ما به دنبال راهکار بودیم تا مشکل این واحد تولیدی به شکلی حل شود؛ برای رفع مشکل این کارخانه معاون بانک ملت مطرح کرد که مکاتبه به تهران انجام و مجدد پیگیری انجام می‌شود اما واقعیت این است که اگر موافقت را هم بگیرند چون پایان سال است نمی‌توانند تسهیلات پرداخت کنند و اگر بخواهیم با واحدهای خوب و فعالمان این‌طور برخورد کنیم حقیقتاً به سرانجام نمی‌رسیم.

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان نیز ضمن انتقاد از حضور رئیس بانک ملت لرستان در این جلسه عنوان کرد: سرانجام این تسهیلات باید مشخص شود چون یک‌بار درخواست دریافت تسهیلات به تهران ارسال می‌شود و پاسخی گرفته نمی‌شود و ما دوباره می‌خواهیم همان مسیر قبلی را طی کنیم که به‌طور یقین بازهم نتیجه نمی‌گیریم بنابراین رئیس صنعت، معدن تجارت استان به این نتیجه رسیده است که از این مسیر حل نمی‌شود به شکلی دیگری باید موضوع را پیگیری کند.

وی بیان کرد: اگر بنا باشد همچنان مصوبه بگذاریم بعد از تهران استعلام بخورد و بعد زمان بگذرد این کارخانه دچار مشکل می‌شود پس از همین اکنون باید جلوی مشکلات بعدی را گرفت.

غضنفری گفت: اگر واقعاً موضوع این کارخانه در اختیار استان نیست باید به کارگروه ملی ارجاع شود چون اگر به وضعیت آن رسیدگی نشود یک ماه دیگر از این ظرفیت بسیار پایین نیز می‌افتد و مشکل بعدی به وجود می‌آید که حل شدنش دشوار است.

معاون معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان خاطرنشان کرد: اگر ظرف مدت یک هفته پاسخ مثبتی از جانب بانک ملت در مرکز نیامد با امضای استاندار لرستان برای وزیر کشور یا با امضای بنده برای معاون اقتصادی ارسال می‌شود تا در کارگروه ملی تعیین تکلیف شود.

حال‌وروز ناخوش این واحد تولیدی که قدمتی در صنعت استان لرستان دارد نشان می‌دهد که اگر کمی توجهی به آن شود به‌زودی به خیل واحدهای خاموش استان می‌پیوندد و جمعی دیگری به نیروهای ازکارمانده استان اضافه می‌شود بنابراین انتظار می‌رود مسئولان هرچه سریع‌تر چاره‌ای برای رونق مجدد آن بی اندیشند.

فساد در پرونده پلاسکو!

فساد در پرونده پلاسکو/ پلمپ نکردن ساختمان برای رعایت حال کسبه دروغ است/ شهرداری به دلیل بدهی‌های مالی همواره اماکن را بسته و کارگران را بیکار می‌کند

یک حقوقدان با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: شهردار در جایی گفته است که اگر می‌خواستیم؛ ساختمان را تعطیل کنیم، برای کارگرها چه اتفاقی می‌افتاد و جواب کسبه را چه کسی می‌داد؟ این درحالی است که شهرداری سایر اماکن را پلمپ می‌کند؛ آن هم نه به خاطر مسائل ایمنی که بسیار حائز اهمیت هستند، بلکه به دلیل بدهی‌های مالی که نسبت به مسائل ایمنی در جایگاه پایین‌تری قرار دارند.چطور شهرداری به خاطر یک نقص معمولی در یک مغازه کوچک جلوی آن را بلوک سیمانی می‌گذارد، اما در پلاسکو نسبت به چنین کاری اقدام نکرده است.

به گزارش۲۴بهمن ایلنا،مصطفی ترک همدانی در خصوص حادثه پلاسکو با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها گفت: مطابق این قانون اگر ملکی دچار مشکلی باشد و گزارش آن به شهردای برسد؛ این سازمان مکلف است که به مالک اعلام کند، اقدامات لازم را برای ترمیم ملک انجام دهد و اگر این کار را نکرد؛ شهرداری باید وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام دهد و هزینه آن را نیز دریافت کند، یعنی نباید منتظر باشیم؛ ابتدا دیوار روی سر مردم خراب شود و بعد اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه بنابر اعلام شهردار، شهرداری ۷ بار به هیات مدیره ساختمان اخطار داده که پلاسکو به لحاظ موارد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی دچار معضلات جدی است، خاطرنشان کرد: تذکرات پیاپی دلیل بر رفع مسئولیت کیفری شهرداری نیست، چرا که مطابق آیین‌نامه‌های شهرداری یا مقررات حاصله، پس از اینکه یک یا دوبار اخطاریه ابلاغ شده و اقدامی صورت نگیرد؛ شهرداری می‌تواند بنابر اختیاری که دارد؛ نسبت به تعطیلی، بهسازی و نوسازی ساختمان اقدام کند، زیرا برای رفع مشکلات نیاز به تعطیلی ساختمان است.

ترک‌همدانی همچنین با تاکید براینکه در حوزه کار و کارگری قوانین الزام‌آوری همچون تامین امنیت جانی کارگر توسط کارفرما وجود دارد، بیان کرد: اگر خارج از این حوزه فعالیت شود، قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی کرده که فرد به عدم رعایت نظامات دولتی متهم خواهدشد.

این حقوقدان بابیان اینکه براساس قانون کار، کارفرما باید لوازم ایمنی را برای کارگران فراهم کند، اظهار کرد: اگر کارفرما اقدامات لازم را انجام نداده و کارگر دچارآسیب نشود به دلیل اینکه کارفرما قوانین را رعایت نکرده و طبق آیین‌نامه ها عمل نکرده است؛ مرتکب عمل مجرمانه شده است.

وی با تاکید براینکه در حادثه پلاسکو چند مساله وجود داشت که یکی در حوزه کار و کارفرما بود، اضافه کرد: افرادی که در آنجا کارگر و کارفرما بودند؛ زیر نظر قانون کار و اداره کار بودند و مطابق آنچه گفته شده درباره اینکه شرایط ایمنی کاری این افراد مهیا نبوده است؛ اخطارهای مکرری داده شده است و هیات مدیره و مالکان باید به موضوع توجه می‌کردند، در غیر این‌صورت کارفرما یا افرادی که در آن حوزه بودند؛ مسئولیت کیفری دارند که این به اداره کار برمی‌گردد.

صدور گزارش خلاف واقع در حادثه پلاسکو

ترک‌همدانی افزود: شهردار در جایی گفته است که اگر می‌خواستیم؛ ساختمان را تعطیل کنیم، برای کارگرها چه اتفاقی می‌افتاد و جواب کسبه را چه کسی می‌داد؟ این درحالی است که شهرداری سایر اماکن را پلمپ می‌کند؛ آن هم نه به خاطر مسائل ایمنی که بسیار حائز اهمیت هستند، بلکه به دلیل بدهی‌های مالی که نسبت به مسائل ایمنی در جایگاه پایین‌تری قرار دارند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: شهرداری به دلیل مسائل مالی اماکن را بسته و کارگران را بیکار می‌کند و تا بدهی خود را وصول نکند، اجازه ادامه کار نمی‌دهد، لذا به نظر می‌رسد؛ در حوزه مسائل شهری و شهرداری صدور گزارش خلاف واقع از ناحیه مدیران شهری وجود داشته است.

ترک ‌همدانی خاطرنشان کرد: در حوزه کار که کارفرما و مالکان مسئولیت کیفری دارند و هم مامور دولتی که به عنوان مامور اداره کار مکلف بوده اقدامات شایسته قضایی را انجام دهد و به عنوان ضابط قضایی وظیفه داشته مسئولیت داشتند، ولو اینکه ممکن است، گزارش‌های خلاف واقعی نیز در این میان داده شده باشد مانند اینکه مسائل ایمنی کارگر رفع شده است. در حوزه شهری نیز این مساله که گزارش خلاف واقع از ناحیه مدیران شهری داده شده، محتمل است.

وی با تاکید براینکه مشخص است، ساختمانی با آن قدمت استحکام نداشته و با دادن اخطاریه رفع نقض استحکام ساختمان انجام نمی‌شده است، عنوان کرد: این موضوع تنها برای دو طرف (شهرداری و هیات مدیره و مالکان)ایجاد فرصت می‌کند که یکی بگوید؛ من اقدامات لازم را انجام داده‌ام و برای دیگری هم فرصتی فراهم می‌شود که به کار خود ادامه دهد.

ترک همدانی با اشاره به پرونده ساختمان علاءالدین ، اظهار کرد: این سوال برای من پیش آمده که چطور آقای شهردار، پرونده علاءالدین و پلاسکو را برابر می‌داند. من در پرونده ساختمان علاءالدین سمتی داشتم و با پروانه‌ها و مجوزهای ساختی مواجه بودم که حدودا مربوط به سال۸۹ بوده و براساس آن شهرداری اجازه ساخت و ساز دراین ساختمان با همین وضع کنونی را داده بود و حتی این ساختمان گواهی ایمنی آتش‌نشانی هم داشت، اما ناگهان یک اتفاقی افتاد و شهرداری دستور بررسی مجدد ساختمان را داد و آتش‌نشانی تایید می‌کند که این ساختمان قبلا دچار نواقص ایمنی نبوده، اما اکنون نقص در ایمنی دارد.

عذرخواهی شهردار تاثیری در جنبه‌های حقوقی پرونده پلاسکو ندارد

وی با بیان اینکه ساختمان علا‌ءالدین به لحاظ شهرسازی در تهران نسبت به پلاسکو، ساختمان نوسازی است، بیان کرد: چگونه است که شهرداری برای ساختمان علاءالدین دستور قضایی گرفت و مساله تخریب طبقات قطعی شده و به مرحله اجرا رسید و شهرداری توانست در این ساختمان اقدامات ضروری را انجام دهد، اما در پلاسکو نتوانست!

این حقوقدان با تاکید براینکه من تقصیر و قصور را از اداره کار و و شهرداری تهران می‌بینم و نیز دست پیدا و پنهان فساد را در بدنه‌ها می‌بینم، اظهار کرد: آیا جز فساد است که فردی صرف دادن اخطار از مسئولیت خود شانه خالی کند، اگر پرونده به درستی بررسی شود حتما مشخص خواهد شد که عده‌ای در این پرونده دچار فساد شده‌اند و باید توجه داشت که با یک اخطار صرف از کسی رفع مسئولیت کیفری نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو متعلق به ۵۰ سال گذشته است و یقینا از ۳۰ سال پیش این ساختمان دچار مشکلات جدی شده است، افزود: نداشتن گاز شهری که ساکنان را ناچار کرد، برای مسائل گرمایشی خود از برق، گازوئیل و گازپیکی‌نیکی استفاده کنند از مسلمات عدم رعایت ایمنی است.

ترک‌همدانی با تاکید براینکه پلاسکو در پایتخت کشور قرار داشته ودر معرض دید همه دستگاه‌های مسئول همچون شهرداری بوده، سوال کرد: چطور شهرداری به خاطر یک نقص معمولی در یک مغازه کوچک جلوی آن را بلوک سیمانی می‌گذارد، اما در پلاسکو نسبت به چنین کاری اقدام نکرده است. یقینا در این پرونده فساد وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: عذر خواهی یا عدم عذرخواهی شهردار چه مقصر باشد چه نباشد؛ فرقی در جنبه حقوقی این ماجرا ندارد.

افزایش آمار کارگران جان باخته براثرحوادث کار در استان مرکزی

در ده ماهه امسال ۲۷ کارگردر اثر حوادث کار جان خود را در استان مرکزی از دست دادند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان، ۱۷.۴درصد افزایش داشت .

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان مرکزی، آمار فوتیهای ناشی از حوادث کار استان در ده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۴درصد افزایش داشت .

در ده ماهه امسال ۲۷ نفر در اثر حوادث کار جان خود را از دست دادند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان، ۱۷.۴درصد افزایش داشت .

تعدادکارگران جان باخته حادثه انفجار گاز در روستای کولغان به ۶نفر رسید

‌حادثه انفجار پروژه تحقیقاتی آبگرم کولغان واقع در جاده میناب – بندرعباس تاکنون ۶ کشته به همراه داشته است.

به گزارش۲۴بهمن ایسنا، ‌حوالی ساعت ۱۳ سه شنبه هفته گذشته مورخ ۱۹ بهمن‌ماه سال جاری حادثه انفجاری در پروژه تحقیقاتی آبگرم کولغان به وقوع پیوست که تعداد جان‌باختگان آن تاکنون نیز به ۶ نفر رسیده است.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بندرعباس به تشریح ابعاد حادثه رخ‌داده در روستای کولغان در مسیر جاده میناب استان هرمزگان پرداخت.

حسن امینی زاده در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: ساعت ۱۳ روز سه شنبه ۱۹ بهمن‌ماه سال جاری خبر وقوع انفجار اطراف روستای کولغان در مسیر جاده میناب به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی بندرعباس اعلام شد.

وی اضافه کرد: در این حادثه فردی به نام مرتضی پابرجی خود را مسئول این پروژه معرفی کرد.

امینی زاده ادامه داد: این فرد در خصوص این پروژه بیان کرد که در این منطقه کاری تحقیقاتی با عنوان لجن درمانی زیر نظر جهاد دانشگاهی در حال انجام بوده اما مستنداتی در این خصوص، موجود نبود.­­­

این مقام مسئول در خصوص این حادثه خاطرنشان کرد: در این پروژه توسط پیمانکار، عملیات حفاری در نزدیکی دریا و در عمق ۲۵ تا ۳۰ متری زمین در حال انجام بوده که نشت گاز قابل استنشاق و تجمع آن در محیط، براثر جرقه برق موتور کفکش منفجرشده است.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بندرعباس بابیان اینکه کارگران در زمان وقوع سانحه، در تونل مشغول به کار بودند تصریح کرد: براثر این انفجار ۴ تن از کارگران جان خود را در محل حادثه از دست دادند و ۹ تن از مصدومان نیز با تلاش نیروهای امدادی نجات پیدا کردند.

وی در پایان بابیان اینکه امیدوارم رسانه‌ها به بیان واقعیت‌ها بپردازند، گفت: مأموران آتش‌نشانی بندرعباس درحالی‌که هیچ‌کس جرئت ورود به این تونل را نداشت، پس از ساعت‌ها تلاش موفق شدند همه کارگران حادثه‌دیده را به سطح زمین منتقل کنند که دراین‌ بین نباید از زحمات نیروهای اورژانس چشم‌پوشی کنیم که به‌طور حتم قوت قلب مأمورین آتش‌نشانی بندرعباس بودند.

مدیرعامل موسسه خصوصی تحقیقاتی آل یاسین خلیج‌فارس به‌عنوان مجری این پروژه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه این پروژه از یک سال و نیم قبل با عنوان گردشگری سلامت و لجن درمانی آغاز و ۹۵ درصد از این پروژه انجام‌شده است، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل کمبود نقدینگی و البته بارندگی‌های اخیر مدت ۷ماه این پروژه تعطیل بود و از اوایل بهمن‌ماه عملیات اجرایی پروژه، از نو آغاز شد.

مرتضی پابرجی در خصوص وقوع این حادثه خاطرنشان کرد: این حادثه در زمان انجام تعمیرات و تعویض شناورهای پمپ آب به وقوع پیوست که ۱۷ کارگر در این مجموعه فعالیت داشتند و تمام تجهیزات اعم از دستگاه تهویه هوا، موتوربرق، کف کش، لباس کار ،کفش، کلاه ایمنی و البته کپسول اکسیژن برای اجرای این پروژه مهیا بود.

مسئول این طرح با اشاره به اینکه از این تعداد کارگر، ۱۲ نفر در تونل و ۵ نفر خارج از آن قرار داشتند، عنوان کرد: اگر نهادهای امدادی در این حادثه تجهیزات کامل مانند کپسول اکسیژن در هنگام عملیات و کمک‌رسانی به همراه داشتند چنین ضایعه‌ای رقم نمی‌خورد.

وی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل نشت گاز متان درون تونل و جرقه موتور کف کش در ورودی چاه انفجار صورت گرفته و تعداد ۶ نفر از کارگران تاکنون فوت‌شده‌اند که از این تعداد سه نفر در حادثه، یک نفر در مسیر انتقال به بیمارستان و دو نفر در بیمارستان طی شب گذشته(۲۲ بهمن) جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل موسسه تحقیقاتی آل یاسین خلیج‌فارس افزود: تمامی کارگران فعال در این کارگاه بیمه حوادث هستند و خسارات وارده از طریق شرکت بیمه طرف قرارداد به بازماندگان و مصدومان پرداخت می‌شود و بنده و همکارانم نیز تمام تلاشمان را برای تسریع در این مهم به کار می‌بندیم.

در همین خصوص معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان در خصوص همکاری با موسسه تحقیقاتی آل یاسین خلیج‌فارس، افزود: در تاریخ هشتم مردادماه سال ۱۳۹۴ قرارداد مشاوره‌ای به مدت ۴ ماه فی‌مابین شرکت مذکور و جهاد دانشگاهی هرمزگان منعقد شد.

حمید یاسی پور بابیان این‌که در این قرارداد جهاد دانشگاهی هرمزگان به‌عنوان مشاور، می‌بایست طرح مطالعه و بررسی احداث شهرک توریستی و آب‌درمانی آل یاسین را به میراث فرهنگی تهیه و ارائه می‌کرد، اضافه کرد:در این پروژه جهاد دانشگاهی استان هیچ‌گونه دخالت یا مسئولیتی نداشته و شرکت مجری مذکور تنها در ابتدای فعالیت خود در این طرح درخواست مشاوره از جهاد داشت که آن‌هم به دلیل عدم تحقق تعهدات و نیز منقضی شدن زمان قرارداد در عمل هیچ‌گونه همکاری با شرکت مذکور عملیاتی نشد.

درهمین رابطه:

پنج کارگر کشته در انفجار گاز در روستای کولغان – وخامت حال کارگرزخمی این حادثه!

معاون عملیات سازمان آتش نشانی بندرعباس گفت: در انفجار ناشی از گازهای زیر زمینی به هنگام حفاری حوالی روستای کولغان، پنج کارگر کشته و یک کارگر دیگر نیز روانه بیمارستان شد که حال وی وخیم است.

به گزارش۲۱بهمن ایسنا،حسن امینی زاده افزود: ساعت ۱۳:۴۱ خبر وقوع انفجار اطراف روستای کولغان در مسیر جاده میناب به ستاد فرماندهی آتش نشانی بندرعباس اعلام شد. این سانحه در یک پروژه چشمه آبگرم اتفاق افتاد و در زمان وقوع سانحه کارگران در تونل مشغول به کار بودند.

وی با بیان اینکه گاز اشباع شده در محیط بر اثر جرقه‌ای منفجر شده است، اظهار کرد: بر اثر این انفجار پنج نفر از کارگران جان خود را از دست دادند و یک کارگر دیگر نیز روانه بیمارستان شد که حال وی وخیم است.

امینی زاده گفت: نجاتگران آتش نشانی بندرعباس پس از ساعت ها تلاش موفق شدند همه کارگران حادثه دیده را به سطح زمین منتقل کنند.

سقوط در کانال آسانسورعیراستاندارد جان نگهبان ساختمان را در کرمان گرفت

جانشین رئیس پلیس شهرستان کرمان از مرگ نگهبان یک ساختمان در این شهر بدنبال سقوط از کانال آسانسور خبر داد.

به گزارش۲۴بهمن رکنا، سرهنگ علی کشاورزی، جانشین رئیس پلیس شهرستان کرمان گفت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک مورد مرگ مشکوک، مأموران کلانتری ۱۷ شهر کرمان به محل اعزام شدند.

این مقام انتظامی اظهار کرد: ماموران انتظامی با حضور در محل وقوع حادثه متوجه شدند آسانسور ساختمان بعد از نقص فنی در یک طبقه گیر می کند.

وی ادامه داد: در آسانسور در طبقه دیگر توسط نگهبان این ساختمان باز می شود و این فرد از کانال آسانسور در طبقه سوم ساختمان سقوط کرده و در دم فوت می کند.

زخمی شدن ۴کارگرشهرک صنعتی دلیجان دردوحادثه جداگانه – وخامت حال یکی از کارگران مصدوم

وقوع ۲حادثه جداگانه در شهرک صنعتی دلیجان ۴کارگر را راهی بیمارستان کرد.

به گزارش۲۴بهمن ایسنا،محمد بیکی مسئول سازمان آتش نشانی دلیجان از وقوع حادثه در شهرک‌های صنعتی خبر داد و افزود: در پی تماس های حاصله با ایستگاه شهید کدخدازاده در ساعت ۱۶ روز بیست و سوم بهمن ماه با خبر شدیم که بر اثر انفجار در یکی از شرکت‌های شهرک صنعتی به علت تعمیر دستگاه رزین سه تن از کارگران دچار حریق شدند که بر اثر سوختگی به بیمارستان منتقل شدند و حال یکی از آنها نامساعد است .

مأمورین آتش نشانی شهرداری و آتش نشانی شهرک صنعتی در این عملیات در پی تلاش دو ساعته با صرف ۵۰ هزار لیتر آب و کف و با حضور تیم عملیاتی سه نفره، موفق به اطفاء حریق شدند .

بیکی دومین حادثه را امدادی و مربوط به کمک به یکی از کارگران واحد صنعتی عنوان کرد و گفت: در پی تماس مجدد از یکی از شرکت های شهرک صنعتی در ساعت ۱۶:۳۰ نیروهای امدادی به کمک کارگر گیر افتاده در کارخانه پود در شهرک فوق رفتند و دست وی را از بین چکش های سنگ کوبی خارج کردند.

در این حادثه با حضور به موقع تیم امداد و نجات آتش نشانی شهرداری آسیب جدی به استخوان دست فرد مذکور نرسید.

آخرین اخبار درباره کارگران مصدوم معدن مس سرچشمه!

وضعیت جسمی هر سه کارگر مصدوم در حادثه انفجار هفته گذشته معدن مس سرچشمه کرمان مساعد است.

به گزارش۲۴بهمن ایلنا،منابع خبری در معدن مس سرچشمه کرمان می‌گویند حال هر سه مصدوم حادثه انفجار معدن مس سرچشمه کرمان مساعد و رضایت بخش است.

پیش از این انفجار کپسول اکسیژن در تاریخ ۱۹ بهمن سال جاری در معدن مس سرچشمه موجب کشته شدن ۱ کارگر و زخمی شدن ۵ کارگر شد که ۲ نفر از این کارگران در بخش (ای.سی.یو) بیمارستان علی ابن ابیطالب بیمارستان رفسنجان بستری شدند.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که توسط منابع خبری بدست آمده است،یک نفر از این کارگران مصدوم به نام «علی اسبرقی» پس از انتقال به بیمارستان خاتم الانبیا تهران مورد عمل جراحی قرار گرفت و در روزهای آینده مرخص می‌شود.

«جواد بختیاری» کارگر مصدوم دیگری که در بخش (ای.سی.یو) بیمارستان علی ابن ابیطالب بستری شده بود هم اکنون از دستگاه تنفس مصنوعی جدا شده است و سطح هوشیاری‌اش بهتر شده است.

«اصغر میرزایی» نیز که در روزهای گذشته از بخش (ای.سی.یو) به ریکاوری منتقل شده بود باید از لفحاظ شنوایی سنجی بررسی شود.

بیست وچهارم بهمن ماه۱۳۹۵

akhbarkargari2468@gmail.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com