std

درمان عفونت کلامیدیا آسان است و فقط یک شرط دارد: بدانید که مبتلا هستید. کلامیدیا از عفونت‌های مقاربتی درمان‌پذیری است که اغلب مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک آن را درمان می‌کند، اما چون علایم چندان مشخصی ندارد اغلب متوجه آن نمی‌شوند یا به آن اعتنا نمی‌کنند و این عفونت با مزمن شدن خطرات جدی ایجاد می‌کند. اگر رابطه جنسی دارید، احتمال بسیار زیادی هست که در دوره‌ای از زندگی مبتلا به کلامیدیا شده باشید.

این ۱۰ واقعیت شما را با این عفونت بیشتر آشنا می‌کند  و پیام آن این است:  «کلامیدیا و تست‌های دوره‌ای را جدی بگیرید.»

۱. کلامیدیا بسیار  متداول است اما بیشترمردم تشخیص نمی دهند که مبتلا هستند. در آمریکا و در سال ۲۰۱۴حدود ۴/۱ میلیون عفونت کلامیدیا به مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری گزارش شده بود. اما رقم واقعی احتمالا بیشتر است. زیرا کلامیدیا عفونتی است که کمتر گزارش می شود.

۱- کلامیدیا یک عفونت مقاربتی است، که توسط باکتری ایجاد می‌شود؛ گردن رحم در زنان و آلت جنسی در مردان، راست روده و گلو هم در زنان و هم در مردان ‌می‌تواند به این عفونت مبتلا شود.

۲- زنان جوانی که رابطه جنسی دارند مستعدترین گروه برای ابتلا به این عفونت هستند. زنان بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال ریسک بیشتری برای ابتلا به کلامیدیا دارند. اما هر کسی که فعالیت جنسی دارد – مرد یا زن- است می تواند آلوده باشد.

۳-  کلامیدیا تنها از شخص به شخص مسری است. شما تنها با داشتن رابطه جنسی با یک فرد آلوده می توانید به کلامیدیا مبتلا شوید، نه از تماس گاه به گاه، لباس پوشیدن یا غذا یا آب آلوده. کلامیدیا تنها در سلول های انسانی زندگی می کند و نمی تواند از طریق تماس های خارجی منتقل شود.مانند: حوله و سرویس بهداشتی.

۴- علائم کلامیدیا برای مردان و زنان می تواند متفاوت باشد. روی هم رفته اغلب موارد کلامیدیا بدون علامت هستند. به همین دلیل برنامه‌های غربالگری و تست‌های دوره‌ای بسیار مهم هستند. مردان یا زنانی که علائم کلامیدیا را دارند ممکن است ادرار کردن دردناک یا همراه با سوزش را تجربه کنند.

از جمله علائم دیگر در زنان می‌تواند این موارد باشد:

o      درد شکم

o      ترشحات بدبو از گردن رحم

o      درد در طول رابطه  جنسی

o      خونریزی بعد از رابطه جنسی

مردان نیز این علائم را ممکن است داشته باشند:

o      ترشح از آلت تناسلی

o      درد بیضه ها

۵- ممکن است عفونت کلامیدیا عوارض سلامتی طولانی مدت داشته باشد. برای زنان، اثرات طولانی مدت از یک عفونت کلامیدیای درمان نشده ممکن است شامل:

عفونت شدید همراه با درد و تب، نیاز به بستری در بیمارستان

بیماری التهابی لگنی، عفونت دستگاه تناسلی فوقانی

زخم در دستگاه تناسلی

مردان کمتر از زنان مشکلات عمده بهداشتی مرتبط با کلامیدیا دارند اما عفونت گاهی اوقات می تواند منجر به آرتریت هم در مردان و زنان شود

یک زن می تواند کلامیدیا را به نوزاد خود در هنگام زایمان بدهد. علاوه بر این علائم ناخوشایند و دردناک، کلامیدیا می تواند مشکلات جدی برای نوزادان ایجاد کنند. هنگامی که یک نوزاد در معرض عفونت درمان نشده ی مادر در هنگام زایمان قرار داردممکن است به عفونت چشمی یا ذات الریه دچار شود.

آنتی بیوتیک‌ها یک درمان بسیار موءثر برای عفونت کلامیدیا هستند. شامل:

آزیترومایسین

داکسی سایکلین

تک دوز خوراکی آزیترو مایسین رایج ترین درمان است. داروهای دیگر ممکن است در دوزهای مختلف برای یک دوره یک هفته ای تجویز شوند. بیشتر موارد کلامیدیا تا یک هفته بعد از مصرف آنتی بیوتیک پاکسازی می شود.

آمارها نشان می‌دهد که افراد  بیشتر از یک بار به کلامیدیا مبتلا می شوند. برای بیماری های دیگر با داشتن یک عفونت شما را برای بیماری های آتی ایمن می کند اما این در مورد کلامیدیا صادق نیست

اگر  تازه مراحل درمان را تکمیل کرده‌اید، و در رابطه ی جنسی با یک فرد آلوده هستید، کاملا ممکن است دوباره به کلامیدیا مبتلا شوید. قبل از اینکه رابطه  جنسی را دوباره شروع کنید برای جلوگیری از عود کردن بیماری، بهتر است هر دو شریک جنسی درمان شوند.

از کلامیدیا می توان جلوگیری کرد. تست‌های دوره‌ای مناسب در معاینه ی پزشکی معمول خودتان، موءثرترین راه برای جلوگیری عفونت است.

وقتی که رابطه ی جنسی از هر نوع آن دارید حتی دهانی، برای کاهش خطر عفونت تان همیشه از کاندوم لاتکس استفاده کنید. خودداری کردن از تماس جنسی راه دیگر پیشگیری از انتشار کلامیدیا است.

اگر

یک فعال جنسی زن زیر ۲۵ سال

یک زن بیش از ۲۵ سال که چندین شریک جنسی دارد

یک زن که شریک جنسی اش ممکن است چندین شریک جنسی داشته باشد.

حامله هستید (زنان حامله بهتر است برای کلامیدیا غربالگری شوند.)به محض امکان بارداری. با یک غربالگری دوباره در سومین ماه بارداری.

بهتر است سالانه برای کلامیدیا آزمایش دهید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com